İzmir e-ticarette tarih yazıyor!

İZTO Dış Ticaret Meslek Grubu üye listesine göre İzmir’de 2020’de 254, 2021’de ise 476 firma kuruldu ve bu firmaların tamamına yakını e ticaret firması. İzmir e-ticarette, İstanbul ve Ankara’dan sonra yüzde 6,5 ile üçüncü sırada geliyor

  • Oluşturulma Tarihi : 08.01.2022 08:49
  • Güncelleme Tarihi : 08.01.2022 08:49
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
İzmir e-ticarette tarih yazıyor! haberinin görseli

NURETTİN BAKİ-ÖZEL HABER

Pandemi nedeniyle elektronik ticaret altın çağını yaşıyor. İzmir’de bunun ispatı, İzmir Ticaret Odası (İZTO) Dış Ticaret Meslek Grubu üye listesi. Listeye göre; 2018’de 141, 2019’da 186, 2020’de 254 ve 2021’de 476 firma kurulmuş. Bu firmaların tamamına yakını e ticaret firması. Özellikle 2021’de 2020 yılına göre iki katına yakın bir artış var. Konuyla ilgili Dış Ticaret Uzmanı Dr. Mutlu Yılmaz gazetemize değerlendirmelerde bulunurken, İzmirli genç girişimci Aysu Güral da e-ticaretin kendisine kattığı avantajları sıralayarak, “E-ticaretle ürünlerim 81 ilde satışta, firmam ceplerdeki mağaza…” dedi.

E TİCARETTEKİ ARTIŞ İNANILMAZ!

Türkiye’de gerçekleşen e-ticaretin oranıyla ilgili bilgi veren Yılmaz, 2021’in ilk 6 ayında e-ticaret hacminin bir önceki yıla yüzde 75,6 artışla 161 milyar TL olarak gerçekleştiğine dikkat çekti. E-ticaretteki rakamların nasıl bir mesaj verdiğini de anlatan Yılmaz: “En son verilerden hareketle yola çıkarsak 2020 yılında gerçekleşen ticaretin içerisinde e-ticaretin oranı yüzde 15,4 iken, 2021 ilk 6 aylık zaman diliminde ise e ticaretin genel ticaret içerisindeki oranı ise yüzde 17,6 oranına yükselmiş. İsterseniz rakamlara iki farklı açıdan bakalım birincisi gerçekleşen ticaret rakamları iken, ikincisi ise siparişlerin adedi olsun. Bu iki farklı bakış süreci daha iyi analiz etmemize yarar diye düşünmekteyim. Birinciden hareketle, 2021 yılı ilk 6 ayı itibarıyla ülkemizde e-ticaret hacmi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 75,6’lık artışla 161 milyar TL olarak gerçekleşmiştir. İkinci bakış tarzı ile yani sipariş adetlerinden değerlendirirsek, 2021 yılı ilk 6 ayında sipariş adetleri yüzde 94,4 artış ile 850,7 milyon adetten 1 milyar 654 milyon adede yükselmiştir. Her iki analizde de artış oranları inanılmaz derecede yüksek.”

İZMİR ÜÇÜNCÜ SIRADA

İzmir’deki e ticaretin boyutuyla ilgili de bilgi veren Yılmaz, şöyle konuştu: “E-ticaret ile uğraşan firma sayısını, Türkiye sıralamasına vurduğumuzda İzmir 21 bin 166 firma ile İstanbul ve Ankara’dan sonra iller içerisinde yüzde 6,5 ile üçüncü sırada gelmekte. Olaya harcama bağlamında bakarsak 2021 yılının ilk 6 ayında, İzmir yine üçüncü sırada gelmektedir. Elektronik ticaret yoluyla gerçekleşen alışverişlerin yüzde 35’ini İstanbul İlimiz, yüzde 8’ini Ankara, yüzde 6’sını İzmir illerimizde yaşayan vatandaşlarımız yapmış.”

DIŞ TİCARETTE AZ DA OLSA AÇIK VAR

E Ticareti dış Pazar bağlamında değerlendiren Yılmaz, “İlk söyleyeceğim konu ülke içerisindeki e-ticaret pazarı çok güçlü. Dolayısıyla dış pazar bağlamında performans toplam içerisinde oranlandığında pek iç açıcı değil. İsterseniz önce iç pazarın ticaret hacminden bahsedeyim. 2021 yılı ilk 6 ayında; yurtiçi harcamaların payı yüzde 148 milyar TL ile yüzde 91,9 olarak TL olarak gerçekleşmiş. Yani e ticaret pazarının yüzde 91’i iç piyasada gerçekleşmektedir. Olayı e ihracat ve e ithalat olarak değerlendirdiğimizde ise; E ihracatta başka bir ifade ile diğer ülkelerin ülkemiz e-ticaret sitelerinden yaptığı harcamalar 6,92 milyar ile toplam e ticaret pazarı içerisindeki oranı yüzde 4,3 olarak TL olarak gerçekleşirken, e ithalatta diğer bir ifadeyle vatandaşlarımızın yurtdışından yaptığı alımlar 6,07 milyar TL ile yüzde 3,8 olarak gerçekleşmiş.Özetle şunu ifade edebilirim ki, e ticaret içerisinde dış ticaretin payı yüzde 8 iken dış ticarette az da olsa açık vermekteyiz” ifadelerini kullandı.

GIDA VE SÜPERMARKET BİRİNCİ SIRADA

E ticarette hangi sektörlerin revaçta olduğunu sözlerine ekleyen Yılmaz, gıda ve market harcamalarına da dikkat çekti. Yılmaz, “Pazarın yapısını anlamak için önemli bir soru diye düşünmekteyim. 2021 yılının ilk 6 ayında, Sektör bazında e-ticaret hacmi değerlendirildiğinde beyaz eşya ve küçük ev aletleri yaklaşık 22,4 milyar TL, giyim, ayakkabı ve aksesuar 10,9 milyar TL, elektronik sektörü ise 7,3 milyar TL olarak gerçekleşmiş. Korona etkisi ise kendini hava yolları ve seyahatte göstermiş. İkisinin oransal toplamı yüzde 9,8 olarak gerçekleşmiş. Gıda ve süpermarket harcamaları yüzde 6,1 ile üçüncü sırada yer almakta hatta aynı oranlar yemek sektörü ile aynı diyebiliriz. Ama olaya farklı bir bakış ile bakar ve 2021 yılında en fazla artış gösteren sektörler nelerdir diye sorarsanız işte o zaman gıda ve süpermarket 2 katlık bir artışla birinci sırada yer almaktadır” diye konuştu.

E TİCARTTE ÇOK FAZLA TÜYO VAR

Yılmaz, e ticaret firmalarına söylemek istediği birçok farklı tüyo olduğunu söyleyerek sözlerini şu şekilde tamamladı: “E ticaret herhangi bir ürün alırken sepet içerisine ekleyip satın alıyoruz. Bu sepetlerin oranları veya farklı parametreleri var mıdır?’ sorusu çok ilginç ve kritik bir soru. Analiz kapsamında da önemli bir parametre olduğunu düşünmekteyim. Öncelikle 2021 yılı ilk altı ayında E-ticarette ortalama sepet tutarının 99 lira olarak gerçekleşmiş. Bu tutar, ödeme şekillerine göre farklılık göstermektedir ki en yüksek ortalama sepet tutarı 173 TL ile kartlı ödemeler olduğunun altını çizmekte fayda var. Ayrıca e ticaret firmalarına söylemek istediğim çok farklı tüyo var. Ama kısaca reklam ve promosyon çalışmaları yaparken e ticarette hangi aylarda ve hangi günlerde en fazla alışveriş yapılıyor bilirlerse ona göre bir strateji oluşturabilirler. 2021 ilk altı ayında en fazla satışlar haziran ayında gerçekleşirken, 2020 yılında ise mayıs ayı birinci olarak gerçekleşmiş ve birbirlerini takip eden iki ay burada öne çıkmakta. Günler için ise en yüksek satış oranı yüzde 18 ile Çarşamba iken, en düşük gün ise yüzde 8 ile cumartesi günü gelmekte.”

GÜRMAN: CEBİNİZDEKİ MAĞAZA!

İzmir’de e ticaret üzerinden ticaret yapan ve Türkiye’nin 81 iline ürün gönderdiğini belirten İzmirli e ticaret girişimcisi Aysu Gürman, “E ticaret bizim ürünümüzü daha fazla insana ulaştırmanın en kısa ve maliyetsiz yolu. Bırakın zincir marketleri, yerel bir mağazaya bile ürün vermek ekstra maliyetleri olan bir işlem, bunun altından henüz kalkabilecek olgunlukta değil girişimimiz. Bir de pandemiyle beraber her şeyi internetten alır olduk. Artık öyle çok çok market rafı gezip ‘aa ne varmış yeni bir bakayım’ diyemiyoruz. Daha çok elimizdeki telefonlarla gezip yeni ne varmış diye bakıyoruz. Herkes bana ‘ürün İstanbul’da, Ankara’da ya da Muğla’da satılıyor mu?’ diye soruyor. Ben de onlara; ürünlerim 81 ilde satışta, cebinizdeki mağazada diyorum” ifadelerine yer verdi.

GİRİŞİMİN YÖNÜ E-TİCARETE DÖNDÜ

Ürünlerini kargoya götürürken kendisi gibi e ticaretle uğraşan birçok kişiyle tanıştığını söyleyen Gürman, “E-ticarete başlayınca kargo aşamasında bizim gibi ürünlerini satan birçok insan olduğunu gördük. Üstelik bir şubede değil bazen Çiğli bazen Gaziemir bazen Buca bazen de Bornova veya Karşıyaka. Anlaşmalı olduğumuz kargo firmasından ürünlerimizi gönderirken birçok girişimle tanıştık. Buradan bile baktığımızda İzmir’de e-ticarete yönelik ciddi bir girişim patlaması olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz” diye konuştu.