Sayfa Yükleniyor...
30 Mart Mahalli İdareler Seçimleri öncesi hayata geçirilen Bütünşehir Yasası çerçevesinde İl Özel İdarelerinin kapatılması nedeniyle hizmet ve ödeneklerde sıkıntı yaşanıyor. İl Özel İdarelerinin yerine kurulan Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığının kadro çalışmaları tamamlanmadığı için işlemlerde gecikmeler yaşanıyor
HAMZA GÜL
Muhtarlar Bütünşehir Yasası mağduru. 30 Martta yürürlüğe giren Bütünşehir Yasası ile kapatılan İl Özel İdarelerinin yerine kurulan yeni birim kadro çalışmalarını sürdürüyor. Bugüne kadar 30 ilin valiliğinde kurulu olan İl Özel İdarelerinin yüklendiği ödeme ve hizmetleri devir alan yeni birim kuruluş çalışmalarını tamamlamadığı için ödenek ve hizmetlerde sıkıntı yaşanıyor. İzmirli muhtarlar da ödeneklerini alamadığı için bu yasanın mağduru oldu. Hükümetin uzun zamandır beklenilen muhtar ödeneklerine zam çalışması sonucu Ocak ayında yüzde yüzlük artışla 870 liraya yükselen muhtar ödeneklerinin ilkini Şubat ayında alan muhtarların zamlı ödenek sevinci kısa sürdü. Mart ayında muhtarlara ödeneklerinin yarısı olan 430 TL ödendi. Mart ayından kalan ödenekleri ve Nisan ayında tam ödeneklerini halen alamayan muhtarlar, Bu ne biçim iyileştirme? diye şaşkınlıklarını ifade ediyor. Yeni yasa ile valiliklerde oluşturulan Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı, oluşum sürecini tamamlamadığı için birçok ödeme ve hizmette sıkıntı yaşandığını ifade eden yetkililer, Yeni bir kurum ortaya çıkartılıyor, bu aceleye getirilecek bir konu değil, çünkü kadrosu yönetmeliği tam belli olmadan ileride ciddi sıkıntılar olabilir. Bu nedenle yeni kurulan Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı, her şeyiyle tam olduğunda işlemler kaldığı yerden devam edecek şeklinde konuşuyor.
YENİ SEÇİLEN MUHTARLAR ŞOKTA
30 Martta yeni seçilen muhtarlar bir aylarını tamamlamasına rağmen ödenek alamamanın şaşkınlığını yaşıyor. Ödeneklerin zamlanmasına sevindiklerini belirten muhtarlar, Bizler yeni seçildik ve zamlı ödenek almayı bekliyorduk, bırakın zamlı almayı hiçbir kuruş almadan ay bitti. Bakalım daha ne kadar sürecek. Yasalar bizi 657 sayılı devlet memuru kapsamında kabul ediyor, oysa 657 kapsamında çalışanlar maşlarını ayın başında peşin alır. Biz ne ayın başı, ne ortası sonuna geldik halen bir şey yok. Umarız bu hayal kırıklığımız kısa sürer diye konuştu.
BÜTÜNŞEHİR YASASI
6 Aralık 2012de kabul edilen Bütünşehir Yasası, 30 Mart seçimlerinden sonra yürürlüğe girdi. Yasayla bütünşehir olan illerde il sınırı, belediye sınırı ile çakışacak. Bu yasa kapsamında bütünşehir olan İstanbul, Kocaeli, Adana, Ankara, Antalya, Aydın, Balıkesir, Bursa, Denizli, Diyarbakır, Eskişehir, Erzurum, Gaziantep, Hatay, İzmir, Kahramanmaraş, Konya, Mersin, Malatya, Manisa, Mardin, Muğla, Tekirdağ, Trabzon, Şanlıurfa, Van, Kayseri, Sakarya, Samsun ve Ordu ile 30 il bütünşehir kapsamına dahil oldu. Nüfusun %75i bu 30 ilde yaşıyor. Bu 30 ilin fiziki büyüklüğü Türkiyenin %52si. Bütünşehir olan illerde var olan 1022 belde belediyesi kapatıldı, buradaki köyler mahalle statüsüne geçti, hizmet sunumu açısından kır-kent ayrımı ortadan kalktı. Diğer illerde de nüfusu 2000nin altında olan 559 belediye kapatıldı.
YETKİLER VALİDE TOPLANDI
Bu seçimlerde 30 ilde il genel meclisi seçimi yapılmadı. İl genel meclisi yerine artık illerde valiye bağlı olarak Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı (YİKB) isimli yeni bir birim kuruldu. YİKB için kamu kurum ve kuruluşlarının yatırım ve hizmetlerinin yapılması, izlenmesi, denetlenmesi, koordinasyonu, tanıtımı, rehberliği, hukuki danışmanlığı gibi işlevler tanımlanmakta. Valinin ildeki rolü, bu birim üzerinden yeniden tanımlandı, genel yetkileri operasyonel hale getirildi.
YİKBİN GÖREVLERİ
Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı, kamu kurum ve kuruluşlarının yatırım ve hizmetlerinin etkin olarak yapılmasını, yerleşim yerlerinin altyapı ve mahalli müşterek ihtiyaçlarında kullanılmak üzere bakanlık bütçesinden Başkanlığa aktarılan ödenekleri kullanmak, kamu kurum ve kuruluşlarının araçlarının alımı, işletilmesi, bakım ve onarımını ödenek durumuna göre yapmak veya yaptırmak, kamu kurum ve kuruluşlarının bürolarının ihtiyaçlarını ödenek durumuna göre karşılamak, hükümet konaklarının, Başkanlığa tahsisli binaların, lojmanların, valilik ve kaymakamlık konutlarının yapım, bakım, işletme, tefrişat ve onarımını sağlamak, emniyet hizmetlerinin gerektirdiği harcamaları ödenek durumuna göre yapmak, merkezi idare tarafından yapılan her türlü yardımı koordine etmek, denetlemek, izlemek ve acil durumlarda bizzat yerine getirmek, gerektiğinde merkezi idarenin taşrada yapacağı yatırımları yapmak ve koordine etmek, muhtar ödenekleri ile ilgili iş ve işlemleri yapmak, kamu kurum ve kuruluşlarınca yürütülmesi gereken yatırım ve hizmetlerin gerektirdiği araç, gereç, makina, bina ve tesisleri kiralamak ve valinin vereceği diğer görevleri yapacak.
Haber Merkezi