- Gündem
- 02.06.2025 15:28
‘Çevre Dostu Bin Okul Projesi’ okulları arasında yer alan Narlıdere Prof. Dr. Aziz Sancar Ortaokulu, öğrencileriyle enerji kullanımı ve atıklardan elde ettiği geri dönüşümle geleceğe ışık tutuyor
NURETTİN BAKİ-ÖZEL HABER
Sağlıklı bir gelecek yaratmak amacıyla sürdürülebilir ve yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımı, çevrenin korunması, bilinçli enerji kullanımı ve enerji verimliliği gibi konularda öğrencileri aydınlatmak ve farkındalık oluşturmak amacıyla çalışmalar yürüten Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) geleceğe ışık tutacak ‘Çevre Dostu Bin Okul Projesi’ne imza attı. MEB tarafından hayata geçirilen ‘Çevre Dostu Bin Okul Projesi’nde İzmir’den de 30 okul seçildi. Biz de bu okullardan birisi olan Narlıdere Prof. Dr. Aziz Sancar Ortaokulu’nu, yenilenebilir enerji kullanımı ve öğrencilerin çevre farkındalığını yerinde görebilmek için ziyaret ettik. Bizi kapıda Okul Müdürü Duygu Güngör, projenin koordinatörlerinden Fen Bilimleri Öğretmeni Funda Saygılar ve çevre bilinciyle öğretmenleriyle beraber atıklardan elde ettikleri ürünleri bahçede sergileyen onlarca öğrenci karşıladı. Öncelikle proje ile öğrencilerde enerji kullanımı ve attık konusunda büyük farkındalık oluşmuş durumda. Proje kapsamında okulda oluşturulan en dikkat çekici öğrenci grubu ise Enerji Avcıları… Avcılar, okullarında boşa yanan elektrik lambaları ve boşa akan su musluklarının kapatmasını sağlayarak ciddi bir tasarruf sağlıyor.
İZMİR’DE SEÇİLEN 30 OKULDAN BİRİYİZ
Projenin bu yılın ikinci döneminde okulun genelinde yapıldığını belirten Okul Müdürü Güngör, “548 öğrencimiz var. Bütün öğrencilerimiz, öğretmenleriyle bu projede yer alıyor. Velilerimiz de projemize sahip çıktı. Proje bu seneki eğitim-öğretimin ikinci döneminin başında başladı. Projemiz bütün okulun genelinde yapılıyor. Proje okulumuzda Fen Bilimleri öğretmenleri ve Teknolojik Tasarım öğretmenleri başta olmak üzere bütün öğretmenlerimizin katkılarıyla yürütülüyor. Bu projede İzmir’de 30 tane okuldan bir tanesiyiz. Amaç, çevre bilinci ve enerji kullanımı konularında öğrencilerimizde farkındalık oluşturmak” dedi.
ENERJİ AVCILARI KURDUK!
Başta öğrenciler olmak üzere okulda herkesin projeyi sahiplendiğini söyleyen Güngör, şu ifadelere yer verdi: “21 sınıftan 21 öğrencimizle enerji avcıları ekibi kurduk. Avcılarımız haftanın 5 günü beşerli ekiple çocukların plastik, kağıt, elektrik lambalarını ve akıllı tahtaların boşa çalışıp çalışmadığını kontrol etti. Birinci olan öğrencilerimizi de kademeli olarak belirledik. Asıl amacımız bir farkındalık oluşturmak. Öğrencilerimiz de projeyi çok sevdi, her biri görev aşkıyla bu alandaki sorumluluklarını yerine getirmekten son derece mutlu.”
ENERJİ TASARRUFU SAĞLADIK
Ciddi bir enerji tasarrufu sağladıklarını dile getiren Güngör, görevlerini yerine getiren öğrencileri ödüllendirdiklerini söyledi. Güngör, “Projeden önce okulumuzun aylık elektrik faturası 8 bin liraydı. Proje hayata geçtikten sonra faturamız 6 bin TL’ye kadar düştü. Yine okulumuzda kullanılan sularda ciddi bir tasarruf sağladık. Çünkü muslukları tamir ettirdik, öğrencilerimiz de boşa akan musluklar olduğu zaman hemen kapatmaya başladı. Öğrencilerimiz okulda kontrol mekanizmalarını arttırdıkça biz bu tasarrufları arttıracağız. Okullarına sahip çıkıyorlar. Attıkları toplarken ayrı ayrı toplamaya başladılar. Her sınıfta plastik ve kağıt kumbara oluşturduk. Öğrencilerimizi takdir belgesi ve serbest kıyafetlerle istedikleri bir derste film izlettiriyoruz. Bu şekilde öğrencilerimizin projeye katkılarını ödüllendiriyoruz” diye konuştu.
KENDİ ENERJİMİZİ ÜRETECEĞİZ…
Projenin koordinatörlerinden Fen Bilimleri Öğretmeni Funda Saygılar ise, “Bu projede biz Türkiye genelinde bin okul arasında yer aldık. Bakanlık tarafından tercih edildik. Projeyle beraber okulumuza temiz enerji, yenilenebilir enerji olan güneş enerjisi panelleri kurulacak ve bu paneller sayesinde elektrik üretimimiz gerçekleşecek. Kısacası kendi enerjisini kendi üreten bir okul olacak. Biz de bu bağlamda çocuklara enerjinin önemini anlatmaya çalıştık. Çünkü her geçen gün küresel iklim krizi ve fosil yakıtlarının yanması sonucu oluşan hava kirliliği, karbon emisyonu fazlasıyla arttığı için çocuklarda öncelikle bu bilinci uyandırarak, farkındalık yaratmaya çalıştık. Bunun için de hem öğrencilerimize hem de velilerimize çeşitli eğitimler verdik” dedi.
KAYNAKLARIMIZ SINIRSIZ DEĞİL
Saygılar, “Enerji avcıları diye bir ekip kurduk. Bu ekip kendi akranlarını; boşa yanan elektrik lambalarını, musluklardan boşa akan suları ve daha birçok konuda uyararak kaynaklarımızın sınırsız olmadığını hatırlatıyor. Bunun dışında sınıflarda atık toplama kampanyası yaptık. Plastik pet şişeler çözülmeden doğada 500 yıl kalıyor. Bunu özellikle öğrencilerimize anlattık. Bu plastiklerin doğaya atılmaması gerektiğini öğretiyoruz. Okul ve çevresinde oldukça fazla attık da topladık, öğrencilerimizin bu attık yığınlarını görmelerini de istedik. Derslerimizde de anlattığımız gibi plastiğin denizlerde, akar sularda mikro plastikler haline dönüştüğünü anlatmaya çalıştık. Çünkü şunu görüyoruz artık insan kanında bile mikro plastiklere rastlanılıyor. Biz bunları öğrencilerimize A’dan Z’ye bu anlatıyoruz” diye konuştu.