Sayfa Yükleniyor...
OSD Yönetim Kurulu Başkanı Kudret Önen, Türk otomotiv sanayinin 2017ye tüm zamanların en büyük ihracat hedefi ile başladığını söyledi
ÖZKAN PEKÇALIŞKAN
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 43üncü Olağan Genel Kurulu gerçekleştirildi. Otomotivcilerin buluşmasında dernek üyelerine seslenen OSD Yönetim Kurulu Başkanı Kudret Önen, 2016 yılında 1.5 milyon adetlik üretim ve 1.1 milyon adetlik ihracat rakamıyla yeni bir rekora imza atan Türk otomotiv sanayinin 2017ye tüm zamanların en büyük ihracat hedefi ile başladığını belirtti.
2016 yılına ilişkin değerlendirmeler yapan Önen Sanayimiz, son yıllarda kapasite ve yeni ürün yatırımlarına hızla devam etmesi sonucunda, 2016 yılında da üretimdeki büyümesini sürdürdü ve gururla söyleyebiliriz ki 2015 yılında kaydettiği tarihi rekorun üzerinde bir performans gösterdi. Geçtiğimiz yıl üretilen her 100 aracın 77si yurt dışına gönderildi ve sanayimiz ilk kez ihracatta 1 milyon adet eşiğini aştı. AB pazarlarındaki istikrarlı büyümenin devam etmesinin yanı sıra otomobil sınıfında üretimine başladığımız yeni ürünlerin etkisiyle sanayimiz hem üretim hem de ihracatta rekorlara koştu. Rakamlarla ifade etmek gerekirse, ihracatımız adet bazında yüzde 15, dolar bazında da yüzde 12 arttı. Otomotiv sanayiimiz, tek başına Türkiyenin toplam ihracatının yüzde 16,8ini oluşturarak sektör sıralamasında 11inci yılında da ilk sıradaki yerini korudu dedi.
2016 yılının rekor ihracatı takiben 2017 yılında da tüm zamanların en yüksek ihracat hedefi ile yıla başladıklarını söyleyen Önen, Ancak yılın ilk aylarında başlayan iç pazardaki daralma bu şekilde devam ederse üretimimizin negatif etkilenmesi kaçınılmaz olacaktır diye konuştu.
ÜRETİM MERKEZİNE DÖNÜŞTÜK
2016 yılında birçok yeni otomobil projesinin hayata geçirildiğini hatırlatarak otomotiv sanayiinin ülke ekonomisine sağladığı katkıya dikkat çeken Önen, Uzun bir süre Avrupanın önde gelen ticari araç üretim üssü olarak anıldığımız konumumuzu aşarak, yeni binek otomobil projeleriyle birlikte toplam otomotiv üretiminde önde gelen bir üretim merkezine dönüştük. 2016 yılında kapasitemiz 1,7 milyon adetten 1,9 milyon seviyesine, ana sanayi istihdamımız 48 bin 700 çalışandan 53 bin 400 çalışan seviyesine yükseldi. Ülkemizin dış ticaret dengesine ve vergi gelirlerine sağladığımız olumlu katkı, sanayimizin stratejik önemini ön plana çıkartıyor. Teşvikler ile desteklenen yeni projelerin etkisi ile 2017 yılında ihracat bazlı üretim artışına devam edeceğimize inanıyoruz. Bu noktada hep ifade ettiğimiz gibi, sanayimizin rekabetçiliğini sürdürülebilir kılmak için istikrarlı bir iç pazarın yanı sıra ekonomide yatırım ve satın alma kararlarının olumsuz etkilenmeyeceği bir seyrin büyük önem taşıdığını hatırlatmakta yarar var dedi.
TİCARİ ARAÇTA YÜZDE 6 DARALMA
2016 yılında ihracat ve üretimde ulaşılan rekorlara karşın yurtiçinde meydana gelen gelişmelerin iç pazarı doğrudan etkilediğini belirten Önen, 2016 yılındaki üretim rakamlarına bakıldığında ticari araç grubunda üretimin bir önceki yıla göre yüzde 6 oranında daraldığı ve hafif ticari araç grubundaki daralmanın da yüzde 2 seviyesinde olduğu görülüyor. Diğer taraftan ağır ticari araç grubunda bu oran yüzde 44 seviyesinde. Pazar rakamlarına bakıldığında aynı dönemde ticari araçlarda yüzde 12 oranında daralma olduğu görülüyor. Hafif ticari araç grubunda bu oran yüzde 6, ağır ticari araç grubunda ise yüzde 44 seviyelerinde açıklamasında bulundu.
DARALMA DİKKATE ALINMALI
Sanayinin sürdürülebilir geleceği için tedbirlere yönelik önerilerini üç gruba ayırdıklarını söyleyen Önen, Türk otomotiv sanayinin güçlü konumunu hem içeride hem de dünyada koruyabilmesi için Hükümetimize kısa; orta ve uzun vadeli önerilerimiz oldu. Kısa vadede iç pazarın istikrarlı büyümesini sürdürmesinin önemli olduğunu biliyoruz. Bu konuda özellikle ticari araç pazarında yaşanan ciddi daralma dikkate alınmalı. Ticari araç pazarının canlanmasıyla sağlanabilecek üretim artışı için kiralama sisteminin açılmasına yönelik düzenleme yapılması son derece önemli. Otomotiv pazarının canlandırılması için yaşlı araçların bir hurda teşviki çerçevesinde yenilenmesi de çok önemli bir fırsat olacaktır. Sektörümüzün uzun vadedeki sürdürülebilirliği için özellikle otomotiv sanayindeki küresel teknolojik dönüşüme dikkat etmemiz gerekiyor. Küresel otomotiv sanayi dijital dönüşüm sürecinde çok hızlı ilerliyor ve yeni yatırım çekebilmek adına rakiplerimiz çok çalışıyor. Elbette Türkiyede de Dijital Dönüşüm Platformu gibi oluşumlarla bu konuda atılan önemli adımlar var. Ancak bunların verimli çalışması konusunda hep birlikte daha fazla çaba sarf etmeliyiz. Sanayimizin önemli bir sürecin arifesinde olduğunu dikkate almamız gerekli şeklinde konuştu.
450 BİN KİŞİYE GELİR SAĞLIYORUZ
11 yılı aşkın süredir otomotiv sanayinin Türkiye ihracatının lideri olduğunu hatırlatan Önen, Otomotiv sanayi artık Türkiyenin en büyük ailesi diyebiliriz. Direkt ve dolaylı istihdam olarak bakıldığında 450 bin kişiye gelir sağlayan sektörümüz, yeni ürün ve fabrika yatırımlarıyla büyümesini sürdürüyor. 2016 yılında yaşanan toplumsal ve siyasi gelişmelere rağmen hedefleri çerçevesinde çalışmalarını sürdüren sanayimiz, ülkemiz insanına ve geleceğine yatırım yapmayı sürdürüyor. 2016 yılında bir önceki yıla göre, toplam otomotiv ihracatı adet bazında yüzde 15 oranında artarken otomobil ihracatı ise yüzde 23 oranında artış gösterdi. Bu dönemde toplam ihracat 1 milyon 141 bin adet, otomobil ihracatı ise 746 bin adet düzeyinde gerçekleşti. 2016 yılında bir önceki yıla göre toplam otomotiv ihracatı dolar bazında yüzde 12, avro bazında da yüzde 13 arttı. Bu dönemde toplam otomotiv ihracatı 24,2 milyar dolar olarak gerçekleşirken otomobil ihracatı yılı yüzde 21 artışla 8,3 milyar dolar seviyesinde kapattı diye konuştu.
Haber Merkezi