Sayfa Yükleniyor...
Aile Hekimlerine ilgilendiren ve Sağlık bakanlığı tarafından İzmir pilot il seçilerek başlatılan Renkli Reçete Bilgi Sistemi’nde istenilen sonuç alınamıyor. Hastalar hala sıra beklemek zorunda kalıyor
ÖZKAN PEKÇALIŞKAN-ÖZEL HABER
Sağlık Bakanlığı tarafından 26 Eylül 2018 tarihi itibariyle sadece Aile Hekimlerini ilgilendiren yeni bir uygulama başlatıldı. Pilot bölge olarak yalnızca İzmir’de başlatılan Renkli Reçete Bilgi Sistemi isimli uygulamadan başladığı günden bu yana istenilen sonuç alınamadı. Türkiye genelinde kademeli olarak 2005 yılında başlatılan ve Türkiye’nin dört bir yanına yayılmış olan, 24 bin hekime sahip Aile Hekimliği’nde yeni sistem, hekimlerin hastalarına ayırdıkları sürelerin kısalmasına yol açıyor. Renkli Reçete Bilgi Sistemi’nde bir taraftan hastalarıyla ilgilenen hekimler aynı zamanda da elde edilen verileri sisteme giriyor. Hekimlerin verileri sisteme girmek için ayırdıkları süre, hastaların bakım sürelerinden fazla olunca, muayene için gelen hastalar Aile Hekimi’nin kapısının önünde uzun kuyruklarla sıra beklemek zorunda kalıyor.
Renkli reçete sistemiyle ilgili kendilerine çok sayıda şikayet geldiğini ve sistemin büyük bir bürokrasi yarattığını dikkat çeken İzmir Tabipler Odası Başkanı Prof.Dr. Funda Barlık Obuz, “Şu anda renkli reçete uygulaması İzmir bölgesinde bütün ilaçları kapsayacak şekilde aile hekimliği siteminde uygulanmaya başlandı. İzmir ili özel olarak renkli reçete için pilot il seçildi. Bu büyük bir bürokrasi yaratıyor. Yani hasta bakımı sırasında hekimler hastalarına ayırdıkları sürenin belki de iki katı kadar bir süre ayırarak bunları bilgisayara işlemek zorunda kalıyor. Bununla ilgili çok şikayet aldık. Uzun kuyruklar oluşturan, sıra bekleyen hastaların olduğunu öğrendik. Bu sistemin bir yararının olmadığı iletildi” diye konuştu.
HASTAYA AYRILAN SÜRE AZALDI
Renkli Reçete Bilgi Sistemi’nin sadece aile hekimlerini ilgilendiren bir konu olduğunu vurgulayan Obuz, “Bir aile hekiminin 3 bin ila 4 bin arasında bakması gereken hasta popülasyonu var. Ama günlük baktığı hasta sayısı değişiyor. Günde 100 kadar hasta bakılıyor. Ama renkli reçete ile sisteme bilgi girme zorunluluğu olduğu için hastaya ayrılan süre azalıyor. Bilgisayarla bu verilerin sisteme girilmesi hasta muayene, hastadan bilgi alma sürelerini çok azaltıyor. Hekimler vakitlerinin bir bölümünü buna ayırıyor. Bu aslında sadece son yaşadığımız durumda değil son 16 yıldır uygulanan sağlık politikalarından kaynaklanıyor. Tıbbi sekreter dediğimiz kişilerin görevlerine son verilmesi, bir takım ekonomik önlemlerle hekimlerin bu bürokratik işlemleri yürütmesine neden oluyor. Hekimler hem hasta ile ilgilenirken hem de bunları sisteme işliyor” şeklinde konuştu.
TIBBİ SEKRETERYA GEREKLİ
Renkli Reçete Bilgi Sistemi’ni uygulamaya koyan Sağlık Bakanlığı’nın bu kararını gözden geçirmesi gerektiğini dile getiren Funda Barlık Obuz, sistemin daha iyi bir konuma gelmesi ve iyi bir işlerliği olması için yapılması gerekenleri şöyle anlattı: “Renkli reçete istenildiği gibi sisteme oturmadı. Eylülde başlayan sistemde genel olarak yakınmalar var. Sağlık Bakanlığına bu sistemi gözden geçirerek en azından bu bürokratik işlemleri belki de bir sekretaryanın yapabileceğini dile getirdik. İyi bir altyapısı hazırlandıktan sonra bu sistem belki kullanılabilir. Tıbbı sekreterler bu işi yapabilir. Belki de daha kolaylaştırıcı bir ara yüz olabilir. Daha kısa sürede bu işlemlerin yapılabileceği bir sistem geliştirilebilir. Bu sistem hastaya ayrılan süreyi azaltan, hekimin hastası dışındaki bu bürokratik işlemlere yönelten bir durum. Yardımcı sağlık personeli gerekli.”
Haber Merkezi