- Gündem
- 06.05.2025 18:29
TÜKODER İzmir Şubesi Başkanı Uçan, ülkedeki siyasi ve ekonomik krizlerin tüketicileri etkilediğini belirterek, koronavirüse karşı fahiş zamlar yapanlardan hesap sorulmasını istendi
SULTAN GÜMÜŞ/ÖZEL HABER
Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER) İzmir Şubesi Başkanı Cevdet Uçan, ülkede tüketicinin sadece isminin var olduğunu, kendisinin ise tükendiğini vurgularken; ekonomik krizin, içinde bulunulan dar boğazın, siyasi ve ekonomik krizlerin bedelinin tüketiciye ödetildiğini söyledi.
“Ülkede imtiyazlı bir kısım lüks içerisinde yaşayıp sofralarında ismini dahi bilmediğimiz yabancı meyveler bulundurup suyunu içerken, büyük bir kısım ise birbirine doğalgazı kaçta yaktığını soruyor ki fatura biraz az gelsin” ifadelerini kullanarak gazetemize konuşan Başkan Uçan, “Dünyanın en pahalı gazı, benzini, elektriği, arabası, doğalgazı, elektronik aleti ve gıda maddeleri bizim ülkemizde. Tüketici bu pahalılık ve kriz ortamı içerisinde ne yapacağını şaşırmış vaziyette, bir sarmal içinde debelenip duruyor” sözlerine dikkat çekti.
YETKİLİLERDEN ŞEFFAFLIK BEKLENİYOR
Bütün dünyayı sarsan koronavirüse karşı yetkililerden şeffaflık beklediğine değinen Uçan, “Virüsü fırsat bilip gıdalara, maske, dezenfektan, kolonya gibi maddelere fahiş zamlar yapanlardan hesap soracak ve bunları tüketicilere açıklayacak mısınız? Virüsten korunma araçları olan maske, koruyucu jel ve eldiven gibi ürünlerin yerel yönetimler ile işbirliği yapılarak halka ücretsiz dağıtımını yapacak mısınız? Sağlık hizmetlerinin artık kamu hizmeti olarak verilmesi gerektiğini anlayabildik mi?”sorularına yanıt aradı. Yasaların tüketicilere tanıdığı hakları ve devletin tüketiciyi koruma yükümlülüğünü hatırlatan Uçan, yasal haklarını kullanmak ve Evrensel Tüketici Hakları kapsamında ucuz, güvenilir, kolay erişilebilir mal ve hizmetler satın almak istediğinin altını çizerek, taleplerinin bazılarını sıraladı.
VERGİNİN VERGİSİNİ ALANLAR…
“Zamlara bir son verin, temel ihtiyaç kalemlerde son yıllarda yapılan zamları geri çekin” diyen Başkan Uçan, şunları ekledi: “Verginin vergisini alanlar artık ek vergiler konmasına son verin. Yat mazotundan, pırlantadan %0 vergi alınırken, temel gıdalardan vergi alınmasından vazgeçin. Tüketici yanlısı politikalar oluşturun, tüketicilerin örgütlenmesini engellemeyin, tüketicilere destek verin. UKOME’de ve tüketicinin bir taraf olduğu her alanda 83 milyon tüketicinin temsilcisi tüketici derneklerinin temsiliyet hakkını engellemeyin. Reklam kurulunda daha fazla tüketici temsilini sağlayın. Tüketici örgütleri başta olmak üzere dernekleri bitirmek ve insanları fişlemek için çıkarmaya çalıştığınız yasal düzenlemeden vazgeçin. Şehirlerin, ormanların, koruların, dağların, ovaların, meraların, yaylaların talanına son verin.”
KÖY VE İLÇELERDE ALT YAPI MAĞDURİYETİ
Tüketici Hak Arama Derneği Başkanı Nihat Altay ise sosyal medya üzerinden yaptığı yazılı açıklamada, vatandaşın yaşadığı farklı bir mağduriyet konusunu ele aldı. Ülkemizde internet erişimi sağlayan işletmelerin çekim gücünde önemli yol aldıkları görünse de hala mağdur olan ve sorunlarına çözüm bulunamayan abonelerin var olduğunu hatırlatan Altay, “Günümüzde hayatımızın vazgeçilmez aracı haline gelen telefon ve internet çekim kuvvetinde oluşan olumsuzluklar, iş ve sosyal hayatın tüm akışını engeller hale geldi. Bu durum gerek bize, gerekse çeşitli platformlarda sürekli dile getiriliyor. Sorunlar arasında en öncelikli olanı bazı köy ve ilçelerde alt yapının oluşmadığından dolayı hizmet verilememesidir. Bilindiği üzere salgın nedeniyle uzaktan eğitim zarureti doğunca ülkenin her bölgesinin internete erişim ihtiyacı ortaya çıktı. Bu nedenle mevcut durum özel işletmelerin insiyatifine bırakılmayacak kadar önem arz etmekte ve Ulaştırma Bakanlığı’nın devreye girerek soruna el atması gerekmektedir” bilgisini paylaştı.
HİZMET ALAMADIĞINI SÖYLEYEN ABONELER
Diğer bir sorunun da alt yapı olmadığından dolayı hizmet alamadığını iddia eden abonelerden gelen şikayetler olduğunu vurgulayan Altay, “Aboneler, müşteri temsilcilerinin sorunlarına çözüm bulamayarak, hizmet alamadıkları internet faturasını aylarca ödemek zorunda kaldıklarını belirtiyorlar. Görüştüğümüz firma yetkilileri, alt yapısı olmayan haneye internet çekilmesinin imkansız olduğunu, evini başka bir adrese taşıyan kullanıcıların internetlerini aktarma noktasında sorun yaşandığını belirtiyorlar. Her ne şekilde olursa olsun satıcı müşterilerini mağdur etmeyerek, oluşan soruna çözüm bulmak zorundadır. Çünkü alt yapı yetersizliğinden dolayı pek çok tüketiciden yoğun şikayetler almaktayız” cümlelerini kullandı.