- Gündem
- 09.06.2025 12:24
Ticaret Bakan Yardımcısı Gonca Yılmaz Batur, ihracat ana planında yer alan ülkelere yönelik var olan ihracat rakamlarının yeterli düzeyde olmadığını belirterek, ihracatı yükseltmek istediklerini söyledi
ÖZKAN PEKÇALIŞKAN
Ticaret Bakan Yardımcısı Gonca Yılmaz Batur, Ege İhracatçı Birlikleri’nde (EİB) gıda ihracatçılarıyla buluştu. Bakan Yardımcısı Yılmaz Batur, Ticaret Bakanlığının gıda sektörüne yönelik Çin, Japonya ve Hindistan için yaptığı yerinde pazar araştırmalarını İzmir’de açıkladı. Ege İhracatçı Birlikleri 7’inci Kat Konferans Salonu’nda düzenlenen toplantıda Ticaret Bakan Yardımcısı Gonca Yılmaz Batur’un yanı sıra Ticaret Bakanlığı Uzmanları Mete Özbalaban, Çiğdem Kemahlı Kaleli ve Tuğrul Somuncuoğlu hedef ülkelerle ilgili sunumlar gerçekleştirdi. Ticaret Bakan Yardımcısı Gonca Yılmaz Batur, yaptığı konuşmada ‘Yerinde Pazar Araştırmaları’nın kendileri için yeni bir deneyim olduğunu belirterek program kapsamında belli ülkelerde öncelik verdikleri sektörler odağında detaylı analizler yapıldığını belirtti. Elde edilen verileri ihracatçılarla sanayicilerin hizmetine vermeyi hedeflediklerini söyleyen Batur, “2019’da Yeni Ekonomi Programı çerçevesinde de öncelik verdiğimiz Çin, Hindistan, Meksika ve Rusya’da incelemeler yaptık. İnceleme alanı olarak potansiyel ürün matrisleri ve ticaret müşavirlerimizin sahada yaptığı analizler dikkate alınarak yol haritası saptandı. 2018’in son çeyreğinden başlamak üzere Rusya Federasyonu, Meksika, Çin’de üçer adet, Güney Kore ve Japonya’da ise birer kere yerinde pazar araştırması yaptık” dedi.
ÖNEMLİ LOJİSTİK MERKEZİYİZ
Çin, Hindistan ve Japonya’ya yapılan ihracatın güzel olmakla birlikte yeterli düzeyde olmadığının altını çizen Bakan Yardımcısı Batur, Çin’e yapılan ihracatta yaşanan artışa sevinmemek gerektiğini belirtti. Türkiye’nin şu anda coğrafi yapısı; Avrupa Birliği ile Gümrük Birliği’ne uyumluluğu sebebiyle önemli bir merkez olduğunu belirten Yılmaz Batur, “Sadece 4 saatlik uçuş mesafesiyle 56 ülkenin 153 kentine ülkemizden ulaşma imkanı var. 1.6 milyarlık bir popülasyona erişebiliyoruz ve buralardaki ticaret hacmi 8 trilyon dolar. Bu hangi ülke için olursa olsun göz ardı edilecek bir pazar değil. Yani biz bugün Çin’e, Hindistan’a, Rusya’ya, Meksika’ya ve diğer öncelikli ülkelere olan ihracatımızı arttırma amacı güdüyoruz. Ama bunun için çalışırken aynı zamanda ülkemizin, bu ülkeler için büyük pazara ulaşımda önemli bir lojistik merkezi olduğunu unutmamalıyız” ifadelerini kullandı. Batur, “2020 yılında Yerinde Pazar Araştırmaları’nda makine, otomotiv, elektrik elektronik, kimya ve gıda sektörleri hedef alınacak. Önceliğimizi dünya ticaretinden aldığımız payı yüzde 1’in altında olan ülkelerde ciddi potansiyelimiz var. Sadece ihracat anlamında değil, bu ülkelerden gelecek yatırımlar konusunu bu sektörlere verdik. İlk aşamadaki hedefimiz bu sektörlerdeki ihracatımızı yüzde 1’e yükseltmek. Yine gelecek yıl ki hedef ülkelerimiz de ABD, Brezilya, Çin, Etiyopya, Fas, Güney Afrika Cumhuriyeti, Hindistan, Irak, İngiltere, Japonya, Kenya, Malezya, Meksika, Rusya, Özbekistan ve Şili gibi 17 ülke bulunuyor. Bu ülkelerin toplam ithalatındaki payımız binde 5. Biz bunu yüzde 1’e yükseltmeyi istiyoruz. İhracatçılarımızdan da bu anlamda geri dönüşlerini alacağız” şeklinde konuştu. Toplantıda konuşan Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı Birol Celep de söz konusu üç ülkenin toplam nüfusunun 3 milyar olduğunu, bu sayıyla dünya nüfusunun üçte birini oluşturduklarını hatırlatarak alım güçlerinin de Türk ihracatçısının ana pazarı olan Avrupa Birliği’nin tamamından fazla olduğunu belirtti.
İzmir'de rengarenk bahar... Sokaklar çiçek açtı
İzmir'de barajlar tehlike sinyalleri veriyor