Yaya Derneği’nden Büyükşehir’e uyarı

Narlıdere Metrosu yapım çalışmaları nedeniyle değiştirilen kaldırımlar, yaya geçitleri ve yol güzergahları yayaların güvenliğini tehlikeye atıyor. Yaya Derneği, bölgede oluşan yaya hakkı ihlallerine dair hazırlanan raporu İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne göndererek önlem alınmasını istedi


  • Oluşturulma Tarihi : 10.01.2019 10:05
  • Güncelleme Tarihi : 10.01.2019 10:05
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
Yaya Derneği’nden Büyükşehir’e uyarı haberinin görseli

E. ÇAĞLA GENİŞ-ÖZEL HABER
İzmir Büyükşehir Belediyesi,  Haziran ayında temeli atılan ve ihale bedeli 1 milyar 27 milyon TL olan Fahrettin Altay-Narlıdere hattının yapım çalışmalarına devam ediyor. Metro çalışmaları nedeniyle değiştirilen kaldırımlar, yaya geçitleri ve yol güzergahları ise yayaların can güvenliğini tehlikeye atıyor. Yayaların haklarını savunmak adına İzmir’de kurulan Yaya Derneği, Fahrettin Altay Meydanı ve Balçova Ata Caddesi girişi arasında devam eden metro çalışması sebebiyle oluşan yaya hakkı ihlallerine dair bir rapor hazırladı. Alanda önlem alınmadan yapılan çalışmaların özellikle engelli ve yaşlıların güvenliğini tehlikeye attığı belirtilen ve görsellerle desteklenen raporda,  “1,1 km mesafede her iki yönde de yaya geçidi bulunmamakta, bazı noktalarda ise yayaların mecburi olarak yönlendirildiği alanlar yaya geçişlerini imkansız veya tehlikeli kılmaktadır. Yaya Derneği olarak bu alanlardaki tehlikelere dikkat çekmek, çözüm önerilerimizi sunmak, can ve mal kayıplı kazalar oluşmadan yetkililerin önlemler almasını talep ediyoruz” ifadelerine yer verildi.



YAYA GEÇİDİ VE SİNYALİZASYON YOK
Fahrettin Altay Meydanı ve Balçova Ata Caddesi girişi arasındaki mesafede yaya geçidi ve sinyalizasyon sistemi bulunmadığına dikkat çekilen raporda, “Fahrettin Altay’da Hava Hastanesi köşesinde yer alan yaya geçidi dışında Ata Caddesi girişine kadar bir yaya geçidi ve sinyalizasyon sistemi bulunmamaktadır. Otobüs duraklarını geçerek ilerledikten sonra trafiğe araç katılımı olan üç noktada sinyalizasyon sistemi bulunmamakta, var olan ışıklı katılım noktasındaki ışıklar da çalışmamaktadır ve araçlar denetimsiz olarak trafiğe katılmaktadır. Bu durum yayaların güvenliğini tehlikeye atmaktadır. Balçova yönünde giderken geliş gidiş olarak trafik akışını ayırmak için yerleştirilen bariyerlerin arasından yayaların denetimsiz ve güvensiz bir şekilde karşıdan karşıya geçiş yaptıkları gözlemlenmiştir. Bu noktalarda herhangi bir trafik yavaşlatma önlemi olmadığı için yayaların geçişinde muhtemel kazaların da önü açılmış olmaktadır. Aynı alanda güvenli geçiş için yönlendirici bir tabela ya da güvenli geçiş imkanı bulunmamaktadır. Balçova yönüne ilerledikçe çevreyolu girişi yayalar ve araçlar için tehlike arz etmekte, Ata Caddesi girişine kadar olan mesafede dar kaldırımlar üzerindeki engeller ve yetersiz ışıklandırma dikkati çekmektedir. Bu güzergahın son noktası olan Ata Caddesi girişindeki dönel kavşakta bulunan yaya geçidi ile inceleme başlangıcı F.Altay Meydanı yaya geçidi arası mesafe 1,1 km’dir. Bu güzergah üzerinde hem yol kenarında hem de karşıdan karşıya geçişlerde yayaların güvenliği, erişebilirliği ihlal edilmektedir ve güvenlik sorunları göze çarpmaktadır” denildi.



YAYALARIN GÜVENLİĞİ TEHLİKEDE
Raporda, Ata Caddesi girişinden Fahrettin Altay güzergahına ilişkin ise şu ifadelere yer verildi: “Bu güzergahtaki inceleme başlangıcımız Balçova İş Bankası önünde bulunan yaya geçidinden başlamaktadır. Bu noktadan itibaren İkiztepeler mevkiindeki viyadükler noktasına kadar herhangi bir geçiş noktası bulunmamaktadır. Viyadükleri geçtiğimiz noktadan itibaren metro inşaat alanı bariyerlerle kapatılmış ve mecburi yaya güzergahları belirlenmiş durumdadır. Bu mecburi yaya güzergahı yaşlı, çocuk arabalı, koltuk değnekli, tekerlekli sandalyeli, görme engelli, pazar arabalı yayaların geçişine uygun değildir. Aynı zamanda gece yaptığımız keşifte alanın yeterince aydınlatılmadığı, güvenlik anlamında da yayaların geçişi için tehlikeli olabileceği görülmüştür. Bu noktadan F. Altay Meydanı’na doğru ilerlendiğinde mevcut kaldırımda görme engelliler için sarı kabartma yol işaretlerinin de bulunmadığı görülmüştür. Bu durum F.Altay Meydanı'na kadar devam etmektedir. Balçova’ya doğru gidiş istikametinde belirtmiş olduğumuz aralıklı beton bariyer konumlandırmasının yol açabileceği yaya güvenliği konusu aynı şekilde mevcuttur. Bu noktadan yayalar denetimsiz olarak karşıdan karşıya geçiş yapmakta, herhangi bir yaya geçidi, trafik sakinleştirme ya da yönlendirme olmadığı için hayati tehlikelerin ortaya çıkabileceği görülmektedir. Burada iki adet benzin istasyonundaki market ve ATM’lerin varlığı yayaların karşıdan karşıya geçmelerini mecbur kılmaktadır. Balçova İş Bankası önündeki yaya geçidinden itibaren başladığımız keşif rotamızda yine ilk başta da belirttiğimiz gibi bir sonraki yaya geçidi F.Altay Meydanı'ndaki yaya geçididir. Burada da her iki yaya geçidi arası 1,1 km’dir.”



ÖNLEM ALINMASINI TALEP EDİYORUZ
İzmir Büyükşehir Belediyesi yetkilileri ile paylaşılan raporun son kısmında ise şu taleplere yer verildi: “1,1 km’lik iki yönlü güzergah içerisinde trafiğe araç katılımı olan noktalar yayalar için ışıklandırma ile güvenli hale getirilmelidir. Şehir içinde yapılan tüm inşaat faaliyetleri için insan hayatına değer veren, insan öncelikli uygulamalara geçilmelidir. Mecburi, bariyerli yaya geçiş noktalarında tespit ettiğimiz sorunlar (aydınlatma, engelli rampaları, yetersiz genişlikte geçişler) giderilmelidir. Narlıdere Metrosu inşaatı sebebiyle F.Altay ve Balçova Ata Caddesi girişi arasındaki güzergahta her iki yönde de yayalar için çeşitli tehlikeler ve zorluklar içeren uygulamalar yer almaktadır.  1,1 km mesafede her iki yönde de yaya geçidi bulunmamakta, bazı noktalarda ise yayaların mecburi olarak yönlendirildiği alanlar yaya geçişlerini imkansız veya tehlikeli kılmaktadır. Yaya Derneği olarak bu alanlardaki tehlikelere dikkat çekmek, çözüm önerilerimizi sunmak, can ve mal kayıplı kazalar oluşmadan yetkililerin önlemler almasını talep ediyoruz.”