Yeniden planlanabilir mi?

İzmir’in merkezi Konak’taki Bahribaba Parkı ve meydan giderek araç kalabalığına dönüşüyor, kentin kalbinde yayaya yer kalmıyor


  • Oluşturulma Tarihi : 02.08.2016 07:36
  • Güncelleme Tarihi : 02.08.2016 07:36
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
Yeniden planlanabilir mi?

EMİRCAN IŞILDAK – ÖZEL HABER

İzmir’in kent merkezi ve kalbi konumunda yer alan Konak’ta, özellikle Bahribaba Parkı ve Atatürk Kültür Merkezi’nin bulunduğu bölüm giderek yayaların kullanamayacağı alanlar haline geliyor.

Bahribaba park içi, Atatürk Kültür Merkezi yanı ve Konak Astsubay Ordu Evi önü olmak üzere 3 ayrı yerde toplanan otobüsler, günümüzde giderek artan yeşil alan ve sosyal donatı yerleri eksikliğini körüklüyor. Yayalar için giderek azalan ve araç popülasyonunu artıran düzen ile ilgili değerlendirmelerde bulunan Mimarlar Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Halil İbrahim Alpaslan ise ‘Yaya öncelikli planlamanın’ benimsenmesi gerektiğini dile getiriyor.

KONAK EN ÖNEMLİ KAMUSAL ALAN

Konak Meydanı’nın projelendirilme ve düzenlenme tarihi ile ilgili bilgi vererek açıklamalarına başlayan Alpaslan, özellikle Saat Kulesi’nin bulunduğu bölümün nitelikli bir yapıya sahip olduğunu dile getirdi. Bununla yanı sıra tünelin faaliyete geçmesiyle trafikten kaynaklanan sorunların başladığına dikkat çeken Alpaslan, “Konak Meydanı, şüphesiz kentin en önemli kamusal alanlarının başında geliyor. Gerek tarihi değeri gerekse günlük kullanım yoğunluğu açısından dikkatle tasarlanması, korunması gereken bir alan. Bu bağlamda 2000'li yılların başında ülkemizin önde gelen mimarlarından Ersen Gürsel'in öncülüğündeki bir ekip tarafından projelendirilip bugünkü yapısına kavuşturulmuştur. Yaklaşık olarak Konak Pier'den başlayıp Bahribaba Parkı'na kadar olan alanı kapsayan proje ile biçimlenen meydanın benzer birçok meydana göre nitelikli bir görünüme sahip olduğu söylenebilir. Bugüne kadar da kullanım açısından ciddi bir sorun yaşanmamıştır. Ancak Konak’ın Bahribaba Parkı'na yakın bölgesinde bir takım problemler olduğunu ve bu problemlerin Yeşildere ile Konak'ı birleştiren tünelin bu bölgeye çıkmasıyla daha da arttığını söylemek mümkün” dedi.

DAHA DA KARMAŞIK HAL ALABİLİR

Çağdaş şehirciliğin yaya öncelikli ve ağırlıklı olarak düzenlendiğine de atıf yapan Alpaslan, bu bağlamda Konak’ta ciddi problemlerin olduğunu belirterek, “Bu alandaki otobüs durakları ve depolama alanları meydanın kullanımını ve görüntüsünü şüphesiz olumsuz yönde etkiliyor. Bunun yanı sıra tünelden çıkan hızlı trafiğin bu bölgeyi yer kotunda insansızlaştırması ve yayaları üst veya alt geçitlere yönlendirmesini çağdaş şehircilik ilkeleriyle bağdaştırmak oldukça zor. Çağdaş kentlerde meydanlara, kent merkezlerine hızlı trafiğin girmesi, yer kotunun araçlara ayrılıp yayaların alt veya üst geçitleri kullanmak zorunda bırakılmaları kabul edilebilir yaklaşımlar değildir” ifadelerini kullandı.

ENDİŞE ETMEKTEYİZ

Alpaslan ayrıca tramvay inşaatının tamamlanmasıyla birlikte bölgede karmaşıklığın artacağına da vurgu yaparak, “Ancak ne yazık ki Mimarlar Odası olarak uzun süre bu sakıncaları vurgulamamıza rağmen Konak Tüneli bu bölgeye hızlı trafiği kanalize edecek biçimde inşa edildi. Bununla birlikte tramvayın da bu alandan geçecek olması bu bölgeyi iyice karmaşık ve araç yoğunluklu bir alan haline getirip daha da insansızlaştıracak diye endişe etmekteyiz” yorumunda bulundu.

YAYA ÖNCELİĞİ

Konuyla ilgili çözümün yaya önceliği baz alınarak olabileceğini de söyleyen Alpaslan, “Çözüm olarak, öncelikle kent merkezlerinde hatta bütün kamusal alanlarda araç değil yaya öncelikli planlamayı ilkesel olarak benimsemek gerektiğini düşünmekteyiz. Konak Meydanı özelinde de bahsettiğiniz gibi otobüs durakları ve depolama alanlarının daha farklı bir yerde çözülerek, depolama alanlarının yeşil alan olarak düzenlenmesi, insanların kent merkezindeki yoğunluktan uzaklaşıp dinlenebilecekleri bir niş şeklinde düzenlenmesi yerinde olacaktır” şeklinde konuştu.

 

Haber Merkezi