- İzmir
- 25.09.2025 23:34
İzmir’de 9 yaşındaki Ebrar Aktaş’ın, nakliye asansöründen düşen koltuğun altında kalarak hayatını kaybetmesi, bu tür asansörlerin düzenli bakımının ve kullanım sırasında güvenlik önlemlerinin ne kadar kritik olduğunu bir kez daha gündeme taşıdı
Menderes’te 20 Eylül’de meydana gelen olayda, akrabalarına ait ev eşyalarının taşınması için kurulan nakliye asansöründen bir koltuğun düşmesi sonucu küçük Ebrar yaşamını yitirdi. İzmir Cumhuriyet Başsavcılığı olayla ilgili soruşturmasını sürdürüyor.
Soruşturma kapsamında gözaltına alınan nakliye firması yetkilileri M.G. ve E.G. tutuklanırken, firma çalışanı A.H.M. adli kontrol şartıyla serbest bırakıldı. Olay sonrası, nakliye asansörlerinin periyodik olarak bakımlarının yapılması ve çevre güvenliği önlemlerinin eksiksiz alınması gerektiği bir kez daha vurgulandı.
Uzmanlara göre, çok katlı binalarda kullanılan nakliye asansörlerinde çevreye uygun kurulum, donanım güvenliği, operatörlerin eğitimi ve çevre güvenlik tedbirleri, benzer kazaların önlenmesi açısından büyük önem taşıyor.
Makina Mühendisleri Odası İzmir Şubesi Muayene Hizmetleri Birim Sorumlusu Güray Dinsel, meslek örgütü olarak bu tür iş ekipmanlarının periyodik kontrollerini sahada yaptıklarını belirtti.
Taşımacılıkta kullanılan ekipmanların, 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği'nde periyodik kontrollerinin zorunlu tutulduğunu anlatan makine mühendisi Dinsel, Ebrar Aktaş'ın öldüğü olayda kullanılan asansörle ilgili ilk tespitlerine göre, asansörün yönetmelikteki tasarım standardına uygun olmadığının görüldüğünü ifade etti.
Dinsel, mobil bir aracın üzerine entegre edilen asansörlerin sahaya çıkmadan önceki tüm kontrollerinin yapılmasının gerektiğine dikkati çekerek, şunları kaydetti:
"Ekipman yetkili bir mühendis tarafından projelendirilip Türk Standartları Enstitüsünden onay aldıktan sonra sahaya çıkmalı. Sahada çalışmaya başlamadan periyodik kontrole tabi tutulmalı. Kontrollerden sonra sahaya çıktığı vakit de iş bitmiyor. Çalıştığı alanda çevre güvenliğinin sağlanması ve yetkisiz kişilerin sahaya girmesinin engellenmesi gerekiyor. Kazada bu tür uygulamalar yapılmadan bir çalışma gerçekleştirildiğini görüyoruz. Kullanılan ekipmanlar en fazla 300 kilogram taşıyabilecek şekilde tasarımlanmalı. En az 30 derecelik bir eğimle çalışma gerçekleştirilmeli. Yüklerin taşındığı platformun etrafının kapalı olması gerekir."
Dinsel, nakliye asansörleri ve ekipmanlarının periyodik kontrollerinin yılda en az bir kez yapılmak zorunluluğu olduğunu vurguladı.
Kontrol ve denetim mekanizması çarkının sağlıklı bir şekilde işlemediğini savunan Dinsel, "Bizim gibi muayene kuruluşlarına bu ekipmanların periyodik kontrolleriyle alakalı bir başvuru gelmiyor. Dolayısıyla elimizde bu ekipmanlardan sahada ne kadar var, ne kadarı çalışır durumda, ne kadarı yönetmeliklere, normlara, standartlara uygun durumda verisi yok. Yasal olarak ekipmanların periyodik kontrollerinin yapılması zorunlu. Eğer kontrol ve denetim mekanizmaları sağlıklı çalışır ve bizim gibi muayene kuruluşlarına bu ekipmanların periyodik kontrolleri yaptırılırsa bu tür kazaların büyük oranda azalacağına inanıyoruz" ifadelerini kullandı.
Dinsel, yük taşınırken asansörün halatının kopması durumunda frenleme sisteminin devreye girmesinin hayati öneme sahip olduğunu ifade ederek, "Kazada devreye girmesi gereken ikinci bir fren tertibatının olmaması durumuyla karşı karşıyayız. İkinci fren tertibatı ya da mekanizması olsa, düşüş hızı belli bir hızın üzerine çıktığında devreye girecek ve belki de bu kazayı yaşamayacaktık" dedi.
Kaynak : DHA