- İzmir
- 16.08.2025 00:14
İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi Ağustos Ayı Olağan Toplantısı 3’üncü oturumunda, İzmir’de toplu ulaşıma zam yapılmasına karar verildi. Ayrıca İZBAN’da da geçerli olan 90 dakika uygulamasının kaldırılması da meclisten geçti.
HAYRİYE GÜLPERİ TİBİN/ İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi Ağustos Ayı Olağan Toplantısı 3’üncü oturumu gerçekleştirildi. Toplantıya İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi Başkanvekili Zafer Levent Yıldır başkanlık etti. Toplantıda İZBAN’da 90 dakika uygulamasının kaldırılması ve toplu ulaşım ücretlerine yüzde 20 oranında zam yapılması gündeme geldi. Söz konusu iki madde meclisten geçerken İZELMAN’ın otopark tarifeleri ve Kordon Vergi Dairesi Vergi Borçları da görüşüldü.
İzmir Büyükşehir Belediyesi iştiraklerinden İZELMAN A.Ş.’nin Kordon Vergi Dairesi Vergi Borcuna karşılık 89 Adet Renault Zoe Marka araçların Büyükşehir’e devredilmesi ve araçların toplam bedeli olan 92 milyar 800 milyon liranın borçtan düşülmesi görüşüldü. Acil kaydıyla Bütçe Komisyonu’na havale eden söz konusu gündem maddesinde şu ifadelere yer verildi:
“İZELMAN A.Ş.'nin 10/07/2025 tarihli ve 1403 sayılı Yönetim Kurulu Kararı ile Mali Hizmetler Dairesi Başkanlığının 18/07/2025 tarihli ve E.2609742 sayılı yazına istinaden; İZELMAN A.Ş'nin Kordon Vergi Dairesi Vergi Borcuna karşılık demirbaşında bulunan 89 Adet Renault Zoe Marka Araçların Belediyemize devri, Kordon Vergi Dairesince 92.800.000,00-TL olarak belirlenen söz konusu araçların bedelinin IZELMAN A.Ş'nin borcundan düşülmesi, Makine Ikmal, Bakım ve Onarım Dairesi Başkanlığınca Belediyemize demirbaş devrinin yapılarak satış işlemleri, ruhsat, plaka çıkartılması ve Karayolları Zorunlu Trafik Sigorta Poliçelerinin yaptırılması vb. işlemlerin gerçekleştirilebilmesi ile Mali Hizmetler Dairesi Başkanlığınca da borç bedeline ilişkin mahsuplaşma iş ve işlemlerinin yapılabilmesi ve T-Cetveline eklenmesi hususlarının görüşülmesi. (Makine İkmal, Bakım ve Onarım Dai.Bşk.E.2639155)”
Ayrıca toplantıda İZELMAN A.Ş.’nin talebi doğrultusunda yol kenarı otoparklarının aylık abone ücretinin 3 bin lira olarak belirlenmesi oy çokluğuyla kabul edildi. Söz konusu maddede şunlara yer verildi:
“İZELMAN A.Ş Genel Müdürlüğünün talebi doğrultusunda; Belediye Meclisimizin 17/05/2024 tarihli ve 485 sayılı Meclis Kararı ile kabul edilen İzmir Büyükşehir Belediyesi ile IZELMAN A.Ş. arasındaki Protokolün 3/b maddesi kapsamında "yol kenarı otoparkları için 2025 yılı aylık abone ücretinin 3.000,00-TL (KDV Dahil) olarak" yapılması talebinin oyçokluğu ile uygun bulunduğuna ilişkin Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu. (Mali Hizmetler Dai.Bşk.E.2633228)”
AK Parti Hüsnü Boztepe söz konusu önergeye tepki gösterdi. Boztepe, konuşmasında şunları kaydetti:
“Başkan Tugay ne hikmetse geçmiş dönemde yapılan ne kadar iyi proje varsa başarısız olması için elinden geleni yapıyor. Bu görülen bir çarpık kentleşme örneği. Bu yol kamuya ait bir yol. Geçici olarak buradan İZELMAN ücret alıyor ama burası otopark olarak ayrılan bir alan değil. Bu bir kere hukuki değil. Ben anlamıyorum gerçekten de neden buradaki hukukçu arkadaşlarımız bir çalışma yapmadı ki bu zaten acil koduyla gelmiş. Ben buradaki CHP’li arkadaşlarımdan rica ediyorum ki bu madde derhal yok hükmünde sayılsın, reddedilsin ve iptal edilsin. Bu bir kere hukuki değil. Yani ‘Sabah erken gelen otoparkı kapsın’; bu duruş İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne yakışmıyor. Ya burada İZELMAN’ın yönetim kurulundan arkadaşlar var ya da hatırı sayılır kimseler var. Bu böyle olmaz. Bu sebeple bunun yok hükmünde kabul edilerek meclis gündeminden kaldırılmasını kabul ediyorum.” Boztepe’ye yanıt veren CHP’li Meclis Üyesi Candaş Yeter ise “Katlı otoparklardaki abonman uygulamalarını hatırlatmak isterim. Orada da öncelikli başvuranlara abonman verilir, kapasite dolduktan sonra sıra sistemine geçilir. Yani benzer bir uygulama var. Sayıştay denetiminden geçen bir belediyeyiz, bu konuda bir eleştiriyi de sayıştay baş denetçilerimiz mutlaka yapardı.”
CHP Grup Başkan Vekili Altan İnanç da, “Maddeyi yeteri kadar tartıştık. Muhalefet partisinin kararımızla ilgili endişelerini, kaygılarını kabul etsek bile bu uygulamanın bir pilot uygulaması olduğunu hatırlatmak isterim. Burada esas hemşeri memnuniyetidir. Bu süre içerisinde memnuniyet ortaya çıkarsa revize edilebilir. Verilen kararların doğruluğu yanlışlığı bir öngörüyle tespit edilemez. Yaşanarak tespit edilir. Bu soruların cevabı yaşanarak verilecek. Bu nedenle de komisyondan geldiği gibi kabul edeceğimizi söylemek isterim” ifadelerini kullandı.
İzmir’in toplu ulaşımında önemli bir yeri olan 90 dakika tarifesinin İZBAN’daki kullanımının sona erdirilmesine karar verildi. Oy çokluğuyla meclisten geçen gündem maddesi şöyle:
“İzmir Banliyö Taşımacılığı Sistemi Ticaret A.Ş tarafından toplu ulaşım hizmetini teşvik eden, kent halkına sunulan Elektronik Ücret Toplama Sisteminde uygulanan ayrıcalıklardan (Izmirim Kart, 90 Dk. Ücretsiz Aktarma, Halk Taşıt) ayrışma isteği kapsamında; İzmir Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde yolcu taşımacılık hizmeti veren ve Elektronik Ücret Toplama Sistemi (EUTS)'ne dahil olan toplu ulaşım araçlarında uygulanan fiyat tarifesine ilişkin alınan 11/04/2025 tarihli ve 2025/301 no'lu UKOME Genel Kurul Kararının "(I) Fiyat Tarifesi (Banliyö)" başlıklı tarifesinde yer alan "Halk Taşıt uygulaması geçerlidir ve 90 Dakika Aktarma Hakkı vardır." ibarelerinin kaldırılması ve ayrıca IZBAN ücretlendirme sisteminin "Izmirim Kart" uygulamasından çıkartılması hususlarına yönelik önerge ekinde gerekçeleri ile birlikte yer alan fiyat tarifesi düzenleme talebinin oyçokluğu ile uygun bulunduğuna ilişkin Plan ve Bütçe - Hukuk Komisyonları Raporu. (Ulaşım Dai.Bşk.E.2633047)”
İZBAN’da 90 dakikanın kaldırılmasıyla ilgili gündem maddesine tepki gösteren AK Partili Meclis Üyesi Ercan Tekin, konuşmasında şu ifadeleri kullandı:
“İlgili maddeyle ilgili şunu sormam lazım; bu neden acil kaydıyla gündeme geldi? Günde onlarca kişiyi taşıyan İZBAN’ın geleceğiyle ilgili bir konuyu acil koduyla görüşmemeliyiz diye düşünüyorum. Tabii İZBAN’ın yüzde 50 İzBB’de yüzde ellisi de TCDD ’de. İzmir ulaşımında balık sırtı olacak şekilde bütün ulaşım ağının aynı noktada buluştuğu nokta olarak geçen bir yapıdan bahsediyoruz. Sayın başkan 2021 yılında birçok konuda iş dünyası da bazı sıkıntılar yaşadı. İZBAN da bu noktada sıkıntılar yaşadı ve 2024’e kadar sürdü. Başkan Tugay üzerimize düşen bedelleri ödedik dedi ama İZBAN’la ilgili TCDD’ye yapılan bir ödeme yok. İZBAN bir anonim yapısına sahip. Yönetim kurulu kararları esastır. Genel müdürler sadece temsili izana sahiptir. Ancak buradaki hata şu, burada bir karar alıyoruz ve kararla ilgili hiçbir teknik rapor yok, yönetim kurulu kararı yok. Kararın hukuken yoksun olduğunu düşünüyoruz. İZBAN’ı acil koduyla getirip bir ya da iki toplantıda bitirmeye çalışmanın kaçış olduğunu düşünüyoruz. İZBAN bugün maddi bir sorun yaşıyorsa Büyükşehir’in de payı olduğunu kabul edelim. Bir sermaye artışı tekli ediliyor ve büyükşehir kabul etmiyor. Bu hassas bir konu ancak neden acil koduyla geliyor? Daha bir altyapı yokken, mevcut sistemi bile İzmir İnovasyon üzerinden ihaleye çıkarak yapıyorsak neden acil koduyla geliyor? İlgili bürokrata sorduğumda bunlarla ilgili bir çalışma da çözüm de olmadığını söyledi. Bununla ilgili bir bürokratın bu maddeyi kabul ettirmesini bile garipsiyorum. Çok aceleci davranıldığını ve bugüne kadar gelen sürede İzmir Büyükşehir’in sanki hiçbir eksiği yokmuş gibi davranıldığını düşünüyorum. Tüm yönlerini taraflarla oturalım ve konuşalım. Niçin bu meclis bu konularda daha aktif şekilde işin içine girmiyor anlamıyorum. Umarım bu söylediklerimiz dikkate alınır ve eksik bırakılan nokta tüm yönleriyle ele alınır.”
MHP’li Meclis Üyesi Bahadır Altınkeser ise 90 dakikanın yeniden uygulamaya alınmasının İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Cemil Tugay’ın seçim vaadi olduğunu hatırlatarak, “Doksan dakika Tugay’ın seçim vaadiydi. Tugay sözünü tuttu ve bunu İzmir’e getirdi. Şimdi de diyoruz ki 90 dakika uygulamasında İZBAN zarar ediyor. Peki biz bunu öngeremedik mi? Şimdi Tugay sözünü tutamamış olmuyor mu? Burada demir yollarına da yükleniliyor ama bu yapıldığında İZBAN’daki zararın Büyükşehir tarafından karşılanması şartıyla bunun kabul edildiğini unutmamak lazım. Göreve geldiğinden beri ulaşımda da mağduriyet devam ediyor. 90 dakika iptal oluyor, Halk Taşıt iptal oluyor. Bu uygulamalar kaldırılınca da ben Tugay’ın sınıfta kaldığını ve sözlerini tutamadığını söylemek istiyorum. ESHOT bürokratları da bu doksan dakikaya karşı çıkmıştı, derlerse ki ‘biz de zarar görüyoruz’, o durumda ESHOT’tan da 90 dakika kaldırılacak mı?” dedi.
Öte yandan toplu ulaşım sektörünün ana gider kalemlerindeki artış gerekçe gösterilerek toplu ulaşıma yüzde 20 oranında zam uygulanması da gündeme geldi. Oybirliğiyle meclisten geçen ve 25 lira olan toplu ulaşım ücretinin 30 lira olmasına olanak sağlayan gündem maddesinde şu ifadelere yer verildi:
“15. Toplu ulaşım sektörünün ana gider kalemlerindeki (akaryakıt, elektrik, döviz kuru, yedek parça ve benzeri) fiyat ve ciddi maliyet artışlarıyla karşı karşıya kalınması sebebiyle ESHOT Genel Müdürlüğü tarafından sunulan ve önerge ekinde yer alan parametreler ışığında fiyat tarifesine %20 oranında zam yapılması talebine yönelik hazırlanan Toplu Ulaşım Fiyat Tarifesinin Plan ve Bütçe - Ulaşım Komisyonlarınca "1 Eylülden başlanması koşuluyla" değişiklikle oybirliği ile uygun bulunduğuna ilişkin Rapor. (Ulaşım Dai.Bşk.E.2637581)”
Kaynak : HABER MERKEZİ