Sayfa Yükleniyor...
Nöro-gelişimsel bir farklılık olan ve halk arasında otizm olarak bilinen; otizm spektrum bozukluğu, merak edilen konular arasında. Otizm nedir? Belirtileri nelerdir? Gibi merak ettiğiniz her şeyi bu haberimizde bulabilirsiniz.
Amerikan Sağlık Bakanlığı’nın yaptığı araştırma ile dünya genelinde 59 çocuktan biri otizmlidir. Otizmin erkek çocuklarda görülme olasılığı kız çocuklara oranla 3-4 kat daha fazladır. Ülkemizde otizm oranı ile ilgili bir araştırma yoktur. Önceki yıllarda yapılan araştırmalara göre ülkemizde 550 bin otistik birey yaşamaktadır.
OTİZM NEDİR?
Günümüzde en sık karşılaşılan nöro-gelişimsel bir farklılık olan otizm, sosyal çevreyle temas, iletişim bozukluğu ve bu duruma benzer belirtiler ile ortaya çıkmaktadır. Otizm, ilk 3 yaş döneminde sıkça karşılaşılan ve belirti gösteren bir sinir sistemi bozukluğudur. Bozukluğun genel anlamda azaltılması ve bireyi sosyal çevreye kazandırılması için araştırmalar ve çalışmalar yapılmaktadır. Otizmin net bir tedavisinin olduğunu söylemek pek mümkün değildir ancak temel tedavinin özel eğitimdir ve psikologlar eşliğinde yapılmalıdır. Otizmin, anne karnında teşhisi mümkün değildir. Otizmin ne şekilde ortaya çıktığı hakkında kesin bir bilgi yoktur. Otistik bireyler, erişkin olsalar dahi ailelerine bağlı kalabilirler bu sebeple otistik bireyleri mümkün olduğunca sosyal hayatın içine koymak için çaba gösterilmelidir. Otistik bireyler sosyal alanlarda başarısız olsalar dahi bazı alanlarda çok daha başarılı olabilirler; üstün zekâ ve özel yetenekler örnek verilebilir.
OTİZM BELİRTİLERİ NEDİR?
Otizm, anne ve babalarının en fazla endişe duydukları bir bozukluktur. Son zamanlarda özellikle 3 yaş grubu çocuklarda görülen bu bozukluğun belirtileri nelerdir?
Otizm bozukluğa sahip olan bir çocuk kendini sosyal çevreden soyutlayarak devamlı yalnız kalmak ister ve yalnız olmaktan haz duyar. Sosyal çevreyi pek umursamadığı için ona söylenenleri pek duymaz ve dikkate almaz. Duysa bile cevap verme eğiliminde bulunmaz. Yaşadığı durum ve duyguları karşısındakine anlatamaz ve dile getiremez. Şaka ve gerçeklik arasındaki farklı anlayamaz. Gerçeklik algısı zayıftır. Otizm bozukluğuna sahip olan çocuklar göz teması kurmaktan çekinirler. İletişim kurmaya çalışırken kendilerini devamlı aynı kelime ve cümlelerle ifade etmeye çalışırlar. Cümlelerini düzenli ve mantıklı değildir. Yeni konuşmaya başlayan ve otizm bozukluğa sahip çocuklar kelimeleri arkadaşlarına göre daha zor öğrenirler ve cümle kurarken daha fazla zorlanırlar. Beklenmedik yerlerde beklenmedik tepkiler verebilirler ve müdahale zordur. Koordine olmakta zorlanırlar, sese ve ışığa karşı duyarlılıkları vardır. Rutinleri vardır ve rutinlerinin bozulmasına izin vermezler. Aksi halde tetiklenebilirler. HABER MERKEZİ
Haber Merkezi