Aydın'ın Koçarlı ilçesinden gelen üreticiler, mayıs ayında başladıkları kekik sezonunda Menemen'in dik yamaçlarında doğayla iç içe zorlu bir mesai yürütüyor. Motorlu araçların ulaşamadığı sarp arazilerde tamamen doğal olarak yetişen dağ kekiklerini oraklarla biçen işçiler, topladıkları ürünleri atlarla taşıyarak kurutuyor. İşlenmesinin ardından baharat fabrikalarına gönderilen kekikler, Türkiye'nin yanı sıra birçok ülkeye ihraç ediliyor.

40 YILLIK GEÇİM KAYNAĞI
Koçarlı'da tarım ve hayvancılıkla uğraşan aileler, her yıl kekik sezonunun başlamasıyla birlikte ekipmanlarını ve atlarını kamyonetlere yükleyerek Menemen'in Bağcılar Mahallesi çevresindeki dağlara geliyor. Bölgede geçici konaklama alanları oluşturan aileler, yaklaşık 40 yıldır sürdürdükleri bu gelenekle geçimlerini sağlıyor. Temmuz ayının başına kadar süren sezonun ardından aileler Aydın'a dönerek incir, zeytin ve arıcılık faaliyetlerine devam ediyor.
ATLAR ZORLU ARAZİNİN VAZGEÇİLMEZİ
Üreticiler güne saat 04.00 sıralarında başlıyor. Öğle sıcağına kadar sarp yamaçlarda kekik biçen işçiler, kısa molanın ardından gün batımına kadar çalışmalarını sürdürüyor. Çuvallara doldurulan kekikler, araçların ulaşamadığı patika yollarda atlarla taşınıyor. Kurutma alanlarına ulaştırılan ürünler 2-3 gün Ege güneşinde bekletiliyor. Daha sonra dövülerek yabancı maddelerden arındırılan kekikler balyalanıyor ve İzmir'deki baharat fabrikalarına gönderiliyor. Laboratuvar analizlerinden geçen ürünler işlendikten sonra hem iç pazara hem de dünyanın farklı ülkelerine ihraç ediliyor.

“BU OT SAYESİNDE 5-6 DÜĞÜN YAPTIK”
Yaklaşık 18 yıldır kekik toplayarak geçimini sağlayan Halil Uçar, sezon boyunca beş kişiyle birlikte çalıştıklarını belirterek şunları söyledi: “Bu ot sayesinde 5-6 düğün yaptık. Bu otun çok faydası oldu. Her sene geldik bu dağlara, bıkmadık. Yağmur, çamur demedik, çalıştık. İşlerimizi hep böyle yaptık. Çoluğu çocuğu bu şekilde büyüttük.” Sarp arazide en büyük yardımcılarının atlar olduğunu belirten Uçar, şöyle konuştu: “Dağlarda patika yollarda araba çıkmadığı için atları kullanıyoruz. Buralara araba çıkmaz. Bunu atlara yükler götürürüz.”
“HER TEHLİKESİ VAR”
Kekik işçisi Halil Durmuş ise mayıs ayından temmuz başına kadar dağlarda çalıştıklarını anlatarak şunları söyledi: “Sabah erken kalkıyoruz ve aşağı yukarı öğlene kadar çalışıyoruz. Bir süre dinlendikten sonra yine kekik topluyoruz. Bu dağlarda çalışmak gerçekten çok zor. Her tehlikesi var, yılanı, kuyruklusu, kızıl arısı var. Atlar işimizi bir nebze kolaylaştırıyor. Bu dağlarda çuvalı taşımak çok zor oluyor.”
“GEÇİMİMİZİ BU İŞTEN SAĞLIYORUZ”
Yaklaşık 10 yıldır kekik toplayan Ramazan Durmuş, ailesini Aydın'da bırakarak sezon boyunca Menemen'de çalıştığını belirterek, sıcak hava ve yorucu koşullara rağmen geçimlerini bu iş sayesinde sağladıklarını ifade etti.
YAĞIŞLAR VERİMİ ARTIRDI
Bağcılar Mahallesi Muhtarı Önder Çelik ise bölgede doğal olarak yetişen kekiğin ekonomiye kazandırılmasının önemli olduğunu belirterek, bu yıl yağışların bol olması nedeniyle dağlardaki kekik veriminin geçen yıllara göre daha yüksek olduğunu söyledi.
0 Yorum
Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu siz yapın!
Bir Yorum Bırakın