2

Okullarda Rehberlik Çalışmaları


  • Oluşturulma Tarihi : 07.09.2016 07:59
  • Güncelleme Tarihi :

Okul öncesinden liseye kadar hemen hemen her okulda rehberlik servisinin kurulmasını, güçlendirilmesini ve bu servislerde rehber öğretmen görevlendirmesini ciddi anlamda önemsemektedir. Bunun yanında sayısı 230’ün üzerine çıkarılan Rehberlik ve Araştırma Merkezlerini de (RAM) hem insan kaynağı, hem de fonksiyon olarak güçlendirmeye büyük özen göstermektedir.

Evet yakın bir zamana kadar sadece belli başlı okullarda bulunan Rehberlik Servisleri, bugün hemen hemen her eğitim kurumunda bulunmakta ve önemli görevler yapmaktadırlar.

Rehberlik hizmetleri, eğitimde çok önemli bir yere ve öneme sahiptir.

Özellikle de, öğrenciyi merkeze alan, rehberlik, kariyer ve girişimciliği vurgulayan, zengin etkinlikler içeren, eleştirel ve yaratıcı düşündürmeyi sağlayan, ölçmede süreci değerlendiren, tematik yaklaşımı benimseyen, disiplinler arası uygulamaları ve teknolojik gelişimlere uyumu esas alan, öğrenciye düşünme, sorgulama ve üretme becerisi kazandırmayı ana hedef olarak gören yeni müfredat ile birlikte rehberliğin önemi daha da artmıştır.

Çünkü rehberlik, öğrencilerin kendilerini gerçekleştirmelerine, eğitim sürecinden yetenek ve özelliklerine göre en üst düzeyde yararlanmalarına ve gizilgüçlerini en uygun şekilde kullanmalarına ve geliştirmelerine büyük katkı sunmaktadır.

Rehberlik servislerinin çalışma sistemi, ilkeleri ve yaptığı işler hakkında, geçmişe göre bugün çok önemli ve sevindirici bir noktaya gelmiş olmamıza karşın, hala birçok eğitim paydaşının yeterince bilgi sahibi olmadığı durumu da gerçeğini korumayı sürdürmektedir.

Bu nedenle bugünkü yazımızda, söz konusu servislerin kuruluşu, görevleri ve işleyişine ilişkin esaslar ile bu kurumlarda çalışan personelin görevleri üzerinde durmaya çalışacağız.

Eğitim kurumlarında bulunan rehberlik servislerinin kuruluşu, görevleri ve işleyişine ilişkin esaslar ile bu kurumlarda çalışan personelin görevleri, Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği’nde belirlenmiştir.

Rehberlik hizmetleri, eğitim kurumlarının eğitim-öğretim etkinlikleri bütünlüğü içinde tüm öğrencilere açık; insana saygıyı;  eğitim paydaşlarıyla iş birliğini; bireysel farklılıklara saygıyı; bilimselliği esas alan bir anlayış içinde yürütülmektedir.

Rehberlik Servislerinde, öğrencilere genel itibariyle “Eğitsel Rehberlik”, “Mesleki Rehberlik” ve “Bireysel Rehberlik” hizmetleri verilmektedir.

Buna göre:

Her öğrenciye, kendine özgü yetenek, ilgi, meslekî değer, başarı ve motivasyonu oranında eğitim-öğretim uygulamalarıyla uyum sağlaması, özelliklerine ve gelişimine uygun programlara yönelmesi için gerekli hizmetler “Eğitsel Rehberlik” kapsamında;

Her öğrenciye; meslekî tercih yapması, kendine uygun mesleğe yönelmesi, iş yaşamına ve mesleğe hazırlanması için gerekli rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri “Meslekî Rehberlik” kapsamında;

Her öğrencinin bireysel ve sosyal gelişimini desteklemek, duygusal sorunlarında yardımcı olmak üzere gerekli rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ise “Bireysel Rehberlik” kapsamında sunulmaktadır. 

Okullarda Rehberlik Çalışmaları
Abdulkadir Yıldız
Yazarımız Kim ?

Abdulkadir Yıldız