Sayfa Yükleniyor...
Çocuk, doğumdan itibaren sağlıklı büyüme ve gelişme içinde, motor, zihinsel, sosyal ve duygusal açıdan gelişerek, sağlıklı bir erişkin olana kadar geçen süre içindeki sosyal, fiziksel, psikolojik olarak gelişmiş bir birey özelliklerini kazanır.
Çocuğu erişkin bireyden ayıran en önemli özelliğin, çocuğun sürekli olarak büyüyen ve gelişen bir süreç içinde bulunmasıdır. Her an aktif büyüme içinde olan çocuklar için spor, onların gelişimini son derece olumlu etkileyen bir uğraştır. Spor, özellikle çocuğun sağlıklı büyüme ve gelişiminin desteklenmesi, bağışıklık sisteminin güçlenmesi, aktif yaşam alışkanlığının kazandırılması ve belli bir yaşam disiplini içinde kendi hedeflerine odaklanma ve konsantrasyon becerisinin eğitimi ve geliştirilmesi bağlamında son derece önemlidir. Ayrıca, sporun kazandırdığı sağlıklı öz benlik gelişimi sayesinde, çocukta zorluklarla mücadele etme yeteneği ve kendine daha iyi amaçlar kazandırabilecek kararları cesaretle alabilme alışkanlığı da böylelikle şekillenmiş olur.
Çocuklar için planlanacak ilk fiziksel aktivite çalışmaları hareket eğitimi tarzında olmalı ve egzersiz planlamalarında öncelikle kas ve kemik sağlığı, genel esneklik ve hareket becerilerin korunması ve geliştirilmesini amaçlamalıdır. Çocukların dikkati genellikle çok kısa süreli olduğu ve çabuk sıkılma eğiliminde oldukları için fizik aktivitelerin seçiminde, hareketin fazla tekrardan ziyade çeşitliliğe ve fiziksel aktivitelerin oyun karakterinde planlanması, çocuğun sportif aktivitelere uyumunu kolaylaştıracaktır.
Çocukluk çağı dönemde, çocukların hareket gelişimlerini destekleyebilecek nitelikte etkinlikler çocuğun beyinsel, ruhsal ve bedensel sağlıklı gelişimini, onun yarınlarda sağlıklı bir birey olmasında en önemli etkenlerden biridir. Bu amaçla, özellikle 4 – 6 yaşta başlayan hareket eğitimi uygulamalarıyla, çocukların mental, ruhsal ve fiziksel gereksinimlerini desteklemek amacıyla oyun tarzında fiziksel egzersiz çalışmalarıyla, çocukların sağlıklı ve dengeli gelişimi hedeflenmektedir.
Sportif çalışmaları çocuğa sevdirebilmek için bireysel çalışmalardan önce grup çalışmaları tercih edilmeli, ve özellikle okul öncesi yaş döneminde, çocuğun doğal hareketlerine dayalı olarak, spora yönelik hareketlerin geliştirilmesine ve pekiştirilmesine dikkat edilmelidir. İlköğretim çağında hareket eğitimiyle kazanılmış fiziksel becerisini kullanabileceği cimnastik, atletizm, yüzme branşlarında çocukların temel hareket becerileri geliştirilmelidir.
Son yıllarda yaşanan hızlı teknolojik gelişim nedeniyle, bilgisayar, televizyon, tablet, telefon ve diğer sosyal medya araçlarının gereğinden daha uzun süreli kullanımıyla beliren ‘’ekran bağımlılığı’’ çocukları spordan uzak, hareketsiz bir yaşama doğru sürüklemektedir. Böyle bir yaşam tarzı da, çocuğun fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişiminde olumsuzlar yaratmaktadır. Küçük yaştan itibaren fiziksel olarak aktif olmak, çocukların fiziksel, sosyal ve zihinsel gelişimlerinde çok önemli rol oynamakla birlikte yetişkinlikte ortaya çıkması muhtemel bir çok kronik hastalığın oluşumunu da engellemektedir. Bu nedenle, çocukların sporla erken yaşta tanışmaları ve sportif aktivitelerle zamanlarını değerlendirmeleri sağlıklı bir erişkin olma yolunda çok büyük önem taşımaktadır.