2

Çocuklarda Hareket Eğitimi


  • Oluşturulma Tarihi : 14.03.2020 07:35
  • Güncelleme Tarihi :

Fizik aktivite çocukların sağlıklı gelişimi konusunda çok önemli katkılar sağlayan bir etkinliktir. Fiziksel uygunluk, motor ve psiko-sosyal özelliklerinin hızlı bir gelişim içinde olduğu çocukluk döneminde başlatılan hareket eğitim programlarıyla, çocukların kalp, solunum sistemi, kas ve iskelet sistemlerinin sağlıklı gelişmesiyle birlikte, kilo ve boy oranın da birbirine uygun olarak şekillenmesi mümkün olmaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda 4-6 yaş çocuklarına yönelik olarak planlanan temel hareket eğitim programlarıyla; çocuklar küçük yaşlarda spora yönlendirebilmekte ve sürat, çeviklik, koordinasyon ve esneklik gibi sportif özelliklerin de ilk temelleri atılabilmektedir.
Çocukların spor hayatlarını planlayabilmek adına, sportif branş seçiminin bilinçli yapılabilmesi için çocukların bilişsel, fiziksel, zihinsel, motorsal açıdan çocuk gelişiminin hızlı olduğu bir dönem olan okul öncesi çağda yapılacak olan “hareket eğitimi” çalışmaları sportif yetenekleri belirlemede son derece yön göstericidir. Bu dönemde çocuk gelişiminin motor gelişimi açısından desteklenmesi için verilecek olan, hareket eğitimi çocuğun sağlıklı gelişimi için oldukça katkı veren bir etkinlik olarak kabul görmekte ve bu etkinliklerde çocukların koşma, topa vurma, yüzme, atlama, fırlatma, ip atlama, yakalama, kaçma gibi temel motor hareket becerilerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
Gelişmiş toplumlarda olduğu gibi ülkemizde de hareketsizliğe bağlı sağlık sorunları yaşayan çocukların ve yetişkinlerin sayısı ve bu bireyler için yapılan sağlık harcamaları hızla artmaktadır. Her geçen gün televizyon, bilgisayar, internet, dijital oyunlar gibi oturarak yapılan işlere daha çok vakit harcayan çocuklarımızı sokağa çıkarmak ve onların mümkün olduğunca çok hareketli bir yaşam sürmelerini sağlamak, onların ilerde sağlıklı bireyler olarak topluma kazandırılabilmesi ailelerin temel görevi olmalıdır.
Hareket eğitimi etkinlikleri çocukların sadece fiziksel açıdan gelişimini desteklemekle kalmayıp, aynı zamanda onların mental ve ruhsal gelişimini destekleyerek, sosyalleşme yolunda kendilerine duydukları özgüvenlerini de yükseltecektir. Yapılan bilimsel araştırmalarda, düzenli fiziksel aktivite yapan çocukların gelişmiş psiko-sosyal özellikleriyle, okulda ve sosyal hayatta daha başarılı olduğunu, sorumluluk sahibi, öz güvenli, kendileri ile daha barışık ve daha mutlu olduğunu ortaya koymaktadır. 
Oyun ve fiziksel aktivite çocuğun kendine özel fiziksel, metabolik, psikolojik yönlerini ortaya koyma ve geliştirme şansını verirken, günümüz dünyasında, bu oyun alışkanlıklarının bilgisayar oyunlarıyla hayata geçirilmesi son derece düşündürücü bir değişimdir. Çocukların fiziksel ve motorsal gelişimlerini destekleyecek çocuk oyunlarından uzak kalarak, ekran bağımlılığına doğru giden bir bilgisayar oyun tutkusu, günümüz çocuklarında fiziksel ve motorsal gelişimlerini kısıtlamakla kalmayıp, başta obezite olmak üzere hareketsiz yaşam tarzından kaynaklanan çok çeşitli metabolik sağlık sorunlarına neden olmaktadır. Bu sağlıksız gelişimi engelleyebilmek adına, çocukluk döneminde çocukların fiziksel, psikolojik, metabolik ve motorsal gelişimlerini sağlıklı tamamlayabilmeleri için, hareket eğitimi çalışmalarıyla, çeşitli oyunlar eşliğinde fizik aktivite etkinliklerine yönlendirilmesi çok yerinde bir karar olacaktır.


 

Çocuklarda Hareket Eğitimi
Doç. Dr. Onur Oral
Yazarımız Kim ?

Doç. Dr. Onur Oral