Babası ile ilgilenmeyen evladı mirastan mahrum etmek caiz midir?
- Oluşturulma Tarihi : 24.11.2025 08:47
- Güncelleme Tarihi : 24.11.2025 08:47
Dinimiz miras hukukuna büyük önem vermiştir. Gerek Kur’an-ı Kerimde, gerekse hadis-i şeriflerde miras bırakan kimsenin durumu, nasıl hareket edeceği, mirası hak edecek kimselerin kimler olduğu ne şekilde ve ne kadar miras alacakları detaylı bir şekilde anlatılmıştır buna kaza-i taksim denilmektedir.
Herkesin Allah’ın belirlediği paylara riayet etmesi gerekir. Ancak taraflar kendi aralarında bir paylaşımı kabul ederlerse ve tüm mirasçılar da buna rıza gösterirse o da caizdir ki buna da rıza-i taksim denmektedir. Kişi hayattayken malı ile ilgili tasarruf hakkına sahiptir. Malını istediği kişiye veya kuruma verebilir. Ancak hayattayken malının bir kısmını çocuklarından birisine bağışlayarak, kardeşler veya diğer mirasçılar arasında bir kin ve nefretin doğmasına sebep olmak yahut malının büyük bir kısmını sağlığındayken vasiyet ederek bir şahsa yahut bir kuruma bırakmak mirasçılar arasında anlaşmazlıklara, kavgalara yol açabilir. Ancak yine de kişi malın sahibi olduğundan istediği kişi ve kuruma verebilir. Fakat ölümden sonra mirasçıları malından mahrum edemez. Zira bir insanın mirastan mahrum bırakılabilmesi için her şeyden önce, o kişinin -Allah korusun- dinden çıkmış, irtidat etmiş olması lazımdır. Yoksa bir insanın günahkar olması, birtakım dini vazifelerini ihmal etmesi mirastan mahrum bırakılmasını gerektirmez. Baba da olsa kişi evladını mirastan mahrum bırakamaz. Kendisini ihmal eden evladını mahrum etmek istiyorsa hayattayken malını hibe etmesi ya da bir kişi ya da kuruma vermesi gerekir. Ancak vefatından sonra mal mirasa dönüştüğü için evladını mirastan mahrum edemez. Dolayısıyla kişi öldükten sonra evladını ya da evlatları veya bir başka mirasçıyı mirastan mahrum etmesi hususunda vasiyet etmesi uygun değildir. Böyle bir vasiyeti olsa dahi geçersizdir.
Bayanın pantolon ile namaz kılması caiz mi?
İslam dininde namaz için özel bir kıyafet yoktur. Tesettürü sağlayan teni gösterecek derecede ince, şeffaf ve vücut hatlarını belirtecek derecede dar olmayan her temiz elbise ile namaz kılmak caizdir.
Bu itibarla dar olmayan pantolon veya herhangi bir elbise ile hanımların namaz kılmasında dinen bir sakınca yoktur.
Kalbi delik olan çocuğu aldırmak caiz mi?
Anne karnındaki çocuk engelli veya hasta diye kürtaj yapılması caiz değildir. Bu şekildeki bir muamele insan hayatına karşı islenmiş bir cinayettir ve haramdır. Engelli olanların da yasama hakki vardır, bunu Allah vermiştir. Dünya imtihan dünyasıdır. Yarın insanın ne hale geleceğini kimse bilemez. Ancak annenin bu hamilelikte veya doğumda hayatı tehlikeye girecekse çocuğu aldırmada bir sakınca yoktur.
Cuma günü ezan okunur okunmaz kadınların evde hemen öğle namazını kılması caiz mi?
Cuma namazı kadınlara farz olmadığından, kadınlar Cuma namazına gitmek ve Cuma namazını kılmakla mükellef değildir. Cuma namazına gitmeyen kadınlar, o günün öğle namazını kılmakla mükelleftirler. Öğle namazı da vakti girdiği andan itibaren kılınabilir. Bunun için erkeklerin cuma namazını kılıp çıkmalarını beklemek gerekmez.
Günün Ayeti
“Ey Muhammed! Eğer Rabbin dileseydi yeryüzünde bulunanların hepsi birden iman ederlerdi. O halde iman etsinler diye insanları sen mi zorlayacaksın?”
(Yunus, 10/99.)
Günün Hadisi
“Mü’minin nuru ve beyazlığı, abdest suyunun ulaştığı yere kadar varır.”
(Müslim, “Tahâret, “40.)
Günün Sözü
Terbiye ana kucağından başlar.
(Namık Kemal)
Günün Duası
Ya rabbi malımı felaketime sebep yapma.
Bunları biliyor muyuz?
Mahmasa nedir?
Şiddetli açlık halinde bulunup da tehlikeye düşen kişiye, gönülden harama meyletmemek kaydıyla haram kılınan yiyeceklerden yemesidir.
Günün Nüktesi
Dualarımız niçin kabul edilmiyor?
İbrahim Ethem Hazretlerine dualarımız niçin kabul olmuyor? Diye soranlara kalpleriniz sekiz haslet üzere ölmüştür, diye cevap veriyor. 1. Allah’a inanıyorsunuz, fakat itaat etmekte hakkını yerine getirmiyorsunuz. 2. Kur’an okuyorsunuz, fakat mucibince (gereğince) amel etmiyorsunuz.
3. Peygamberi sevdiğinizi söylüyorsunuz, fakat sünnetine uymuyorsunuz. 4. Cehennemden korktuğunuzu söylüyorsunuz, fakat bütün işleriniz de kendinizi cehenneme hazırlıyorsunuz.
5. Cenneti sevdiğinizi iddia ediyorsunuz, fakat ona hazırlanmıyorsunuz. 6. Ahirete inanıyorsunuz, fakat ölümden korkmuyorsunuz, ahiret için hazırlık yapmıyorsunuz. 7. Nimetleri yiyip, içiyorsunuz, fakat şükretmiyorsunuz. 8. Başkalarının kusurunu araştırıyor, fakat kendi kusurlarınızla meşgul olmuyorsunuz.