Sıkışık durumda namaz kılmak caiz mi?


  • Oluşturulma Tarihi : 15.09.2025 08:57
  • Güncelleme Tarihi : 15.09.2025 08:57

İslam’ın temel direk ve ibadetlerinden birisi olan namaz ibadeti huşu ile kılınmalıdır. Namazda huşuyu ve dikkati dağıtacak durumlardan ise sakınmak gerekir.
Bu anlamda karnı aç olan birisinin sofra hazırken namaza durması mekruh görülmüştür. Aynı şekilde idrara sıkışmış bir kimsenin de o şekilde namaza durması mekruh kabul edilmiştir.
Buna göre tuvalet ihtiyacı olan bir kimsenin namazı kazaya kalma tehlikesi yoksa sıkışık şekilde namaz kılması mekruhtur. O şekilde kılmaması daha evladır.

Hangi vakitlerde namaz kılınamaz?

Hanefi mezhebine göre şu üç vakitte namaz kılınmaz, kılınırsa mekruh işlemiş olur.
a) Güneşin doğmaya başlamasından itibaren yaklaşık 45-50 dakika geçinceye kadar olan zaman içinde,
b) Öğle vakti girmesine yaklaşık 10 dakika kalmasından itibaren öğle vakti girinceye kadar olan süre içinde,
c) Güneşin batmasına 45-50 dakika kalmasından itibaren akşam namazı vakti girinceye kadar olan zaman içinde.
Ancak, güneşin batmasından önceki kerahat vaktinde, o günün ikindi namazının farzı kılınabilir. Fakat mazeretsiz olarak ikindi namazını bu vakte kadar geciktirmek de mekruhtur.
Şafii mezhebine göre ise farz ve kaza namazlarını kişi her zaman kılabilir.

İslam’da nazar için kurşun döktürmek var mıdır?

Nazar için kurşun döktürmek dinen caiz değildir bilakis hurafedir. Kurşun döktürmek caiz olmadığından böyle bir fiile tevessül etmek insanı günahkar yapar. 
Bu bağlamda kişi nazardan çekiniyor ya da böyle bir endişesi varsa kurşun döktürme yerine Felak, Nas, İhlas, Ayet’el Kürsü gibi ayet ve sureleri okumalıdır.

İslam’da nişan ile nikah arasında zorunlu bir süre var mıdır?

Evlenmeden önce nişanlanmak İslam dininde illaki zorunlu değildir. Nişanlılık dini bir uygulamadan çok örfi bir sözdür. Dolayısıyla evlenecek kişilerin nişanlanması dini bir emir değildir. Ancak dine de muhalif de değildir. 
Bu nişanlanmanın uzun ya da kıssa bir zaman sınırlaması yoktur. Bu nişan süresi bir ay da olur bir yılda olur. Bunun ne alt ne de üst bir sınırı yoktur. Bunu daha çok örf belirler. Ancak fazla da uzatmamak daha evladır.

Ezan okunurken yaptığımız işi bırakmak zorunda mıyız?

Ezan okunurken ezanı duyan Müslüman’ın bu ezanı tekrar etmesi dinen müstehap olan bir davranıştır. Nitekim Sevgili Peygamberimiz bir hadisi şeriflerinde bu hususta şöyle buyurmaktadır: “Ezanı duyduğunuzda aynısını tekrar edin.” Buhari, “Ezan”, 7. Ancak kişi meşgul ise ya da tekrar etme imkanı ve ortamı yoksa ezanı tekrar etmemesinde bir sakınca yoktur. 
Buna göre ezana icabet etmek güzel bir davranış olmakla beraber, kişinin bir işi varsa ya da bir işle iştigal etmesi gerekiyorsa onu da yapmasında dinen bir sakınca yoktur.


Günün Ayeti
Allah’ın nimetini sayalım derseniz sayamazsınız. Nahl, 16/18.


Günün Hadisi
Kur’an okuyun. Zira Kur’an, kıyamet günü Kur’an ehline şefaatçi olarak gelecektir.”
Müslim, “Müsafirin”, 252.


Günün Sözü
Şerefle bitirilmesi gereken en önemli görev hayattır.


Günün Duası
Allah’ım bugün bana kabirde ve ahirette fayda sağlayacak iş ve ameller nasip eyle.


Bunları biliyor muyuz?
Ehlullah Nedir?
Allahü Tealanın emirlerine uyup, O’nun sevgisini ve ism-i şerifini gönlünden hiç çıkarmayan evliya zatlar demektir.


Günün Nüktesi
Ezan ve Şefaat…
Abdullah İbni Amr İbni As’dan rivayet edildiğine göre, Hz. Peygamber öyle buyurdu: “Ezanı işittiğiniz zaman, müezzinin söylediklerinin aynısını siz de söyleyin. Sonra bana salavat getirin. Çünkü bir kimse bana bir defa salavat getirirse, Allah buna karşılık ona on defa salat eder. Daha sonra benim için Allah’tan vesileyi isteyin. Çünkü vesile, cennette Allah’ın kullarından bir tek kuluna layık olan bir makamdır. O kulun ben olacağımı umuyorum. Benim için vesileyi isteyen kimseye şefatim vacip olur.” Müslim, “Salat”, 11.

Sıkışık durumda namaz kılmak caiz mi?
Doç. Dr. Zeki Uyanık
Yazarımız Kim ?

Doç. Dr. Zeki Uyanık