2

Girişimcilik piyasasının problemleri ve çözüm önerileri


  • Oluşturulma Tarihi : 25.09.2018 08:23
  • Güncelleme Tarihi :

Araştırma yaparken dikkat çekici bazı sayısal verilere gözüm takıldı. Girişimcilikte başarı oranları madde madde verilmiş. Açıkçası girişimcilik piyasasının problemini tanımlamada bu veriler oldukça önemli diye düşünüyorum. 
Bu verilere göre (1);
-Fikrinizin bir hızlandırma merkezi tarafından kabul edilme oranı ortalama %5
-Hızlandırma merkezinden 3 yıl sonra hala aktif olan ve büyüyen girişimlerin oranı %10
-Hızlandırma merkezinden çıkan ve önemli yatırım alarak hızlı büyüyen girişimlerin oranı %4
-Fikrinizin başarılı bir girişim olma ihtimali 10.000’de 1
-40 yaşın altında Dünyanın en zenginleri listesine girme olasılığı 7 milyarda 1
Türkiye 37. sırada

ABD merkezli The Global Entrepreneurship and Development Institute (GEDI) tarafından yayınlanan bir çalışmada (2), 137 ülke arasında gösterilen Türkiye, Küresel Girişimcilik İndeksi listesinde (The Global Entrepreneurship Index) dört yıl önce 25’inci sırada iken 2018 yılında girişimcilik performansıyla 37’nci sıralara gerilemiş. Birincilik ABD’ye ait. Sırayı İsviçre ve Kanada takip ediyor. GEDI ‘girişimci’ yi de şu şekilde tanımlıyor: “Girişimci (entrepreneur) bir inovasyonu görebilecek vizyona ve onu pazara getirebilecek yeteneğe sahip kişidir.” Diğer ülkelerde gelişmiş ve 1 milyarları aşan derlemeye sahip girişimlerin neredeyse tamamının yazılım programı olduğunu görüyoruz.  Küresel Girişimcilik İndeksi listesinde ön sıralarda olan Birleşik Krallık ve Almanya’da 800 binin üzerinde, Türkiye’de 123 bin civarında yazılımcı bulunuyor. Yani çok sayıda yatırımcıya ve startup’a ihtiyacımız var.
Neye ihtiyacımız var
Girişimcilikte başarı oranlarını arttırmak için ve girişimcilik ekosisteminin gelişmesi için nelere ihtiyacımız olduğunu sektörün önde gelenleri yanıtlamış. Problemin tanımını yapmak ve ardından çözüm önerisi sunmak oldukça değerli diye düşünüyorum;
“Türkiye’de her şeyden önce yenilikçi düşünme, sorgulama, çözüm üretme kültürünün yerleşmesine ve özel sektör, sivil toplum ve kamunun iş birliği içerisinde hareket etmesine ihtiyacımız var.” Murat Peksavaş – TÜSİAD Girişimcilik Ekosistemi Çalışma Grubu Başkanı
“Çok daha hızlı hareket etmemiz ve katma değeri yüksek girişimler çıkartmamız gerekiyor… Girişimcilerin her şeyden önce girişimcilik piyasasını kısa yoldan para kazandıran bir araç olarak görmemeleri gerekiyor. Uygulanabilir iş modeli olmayan, müşteri memnuniyetini sağlayamayan girişimlerin yatırım bulabilmeleri çok zor. Yatırım için son dönemde en dikkat çekici sektörler olarak da yapay zekâ, blockchain, mobil, sağlık, enerji ve tarım sektörlerindeki girişimler ilgimizi çekiyor. ” Burak Büyükdemir- Etohum Kurucusu
“Ne yazık ki henüz girişimcilik kültürünü aşılayan, öğreten bir üniversite eğitimi kültürümüz yok. Bu noktada da iş sivil topluma düşüyor…Türkiye’de yeterli sayıda yatırımcı kurum ya da isim bulunmuyor. Bu sayının artış göstermesi gerekiyor. Başarılı girişimler arttıkça çok daha fazla yatırımcının ilgisi bu alana çekilecektir.” Mehru Aygül- Türkiye Girişimcilik Vakfı Genel Müdürü

(1)Ümit Büyük Yıldırım-Pazarlama&E-Ticaret, İş ve Yaşam Felsefesi –“Girişimcilikte başarı oranları”, 31.01.2016.
(2)Digital Age.com –“ Türkiye’de girişimcilik ekosistemi nasıl gelişir?”, 27.06.2018.
 

Girişimcilik piyasasının problemleri ve çözüm önerileri
Elif Yılmaz Pekçalışkan
Yazarımız Kim ?

Elif Yılmaz Pekçalışkan