Diyarbakır başladı.
Uluslararası uçuşlar açık.
Mardin…
Uluslararası seferlere gün sayıyor.
Batman ve Şırnak…
Yurtiçi hatlarla çalışıyor.
Bölge uçakla ayağa kalkıyor.
Ama hâlâ bir eksik var.
En büyük eksik: Havaş.
Midyat Havzanın Parlayan Yıldızı
Midyat, Mezopotamya’nın kalbinde.
Telkâri ustalarının kenti.
Taş konaklarıyla, dar sokaklarıyla, manastırlarıyla turizmin yıldızı.
2025’in ilk dokuz ayında 3 milyon turist.
Ve yalnızca yurt dışında yaşayan 1 milyondan fazla Süryani vatandaşımız.
Her yaz memleket hasretiyle yola çıkıyorlar.
Varın siz potansiyeli düşünün…
Daha nice milyonlar gelecek.
Bu kadim toprakları ziyaret edecek.
Ama Midyat’a gelen yolcunun sorusu hep aynı:
“Uçağım indi… Midyat’a nasıl gideceğim?”
Cevap yok.
Havaş Nerede?
Bugün Mardin Havalimanı’ndan yalnızca Mardin Artuklu’ya gidiliyor.
Diyarbakır’dan Midyat’a yok.
Şırnak’tan yok.
Batman’dan yok.
Oysa çözüm çok basit.
Yeni Bir Ulaşım Ağı
Bir düşünün:
Diyarbakır’dan kalkacak bir Havaş…
Çınar’dan geçecek.
Mardin’e, Kabala’ya, Yeşilli’ye uğrayacak.
Ömerli’den, Şenköy’den, Söğütlü’den, Çavuşlu’dan, Gelinkaya’dan, Acırlı’dan geçecek.
Midyat’a ulaşacak.
Oradan Dargeçit’e devam edecek.
• Şırnak’tan kalkacak bir Havaş…
İdil’den geçecek.
Öğündük, Karalar derken Midyat’a varacak.
Sonrasında Dargeçit’e ulaşacak.
• Mardin’den kalkacak bir Havaş…
Merkezden başlayacak.
Kabala, Yeşilli, Ömerli, Şenköy, Söğütlü, Çavuşlu, Gelinkaya, Acırlı…
Midyat’a ve Dargeçit’e varacak.
Üç havalimanı…
Üç ayrı hat…
Ama aynı merkezde birleşiyor: Midyat.
Ekonominin Motoru
Bu yalnızca ulaşım değil.
Ekonominin motoru.
Bir Havaş seferi demek:
• Turistin kolayca otele en uygun maliyetle varması demek.
• Esnafın daha çok müşteri görmesi demek.
• Telkâri ustasının işinin büyümesi demek.
• Gençlerin ulaşım derdinden kurtulması demek.
Kısacası bir otobüs değil…
Bir ekonomi hareketi.
Lokomotif Etki
Bölgenin kalkınması turizmden geçiyor.
Turizmin temeli ise ulaşım.
Eğer bu Havaş hatları devreye girerse, Dicle havzası senkronize bir ekonomiyle şahlanır.
Gaziantep nasıl ihracatla büyüdüyse…
Midyat da turizmle büyür.
Çünkü Midyat artık bir köy değil.
Bir ilçe değil.
Bir destinasyon.
Dünya turizminin yeni yıldızı.
Ortak Akıl, Ortak Vizyon
İdarenin görevi belli:
Halka en kısa sürede, en uygun maliyetle hizmet ulaştırmak.
Valilik, belediyeler, Sivil Havacılık, Havaş…
Ortak bir masa kurmalı.
Ortak aklı işletmeli.
Çünkü mesele yalnızca yol değil.
Bir vizyon meselesi.
Bir gelecek meselesi.
Son Söz
Gayrisafi millî hasıladan en az pay alan bu bölge…
Turizmle en yüksek payı alabilir.
Neden olmasın?
Uçaklar inmeye başladı.
Yolcular geliyor.
3 milyon turist…
1 milyondan fazla Süryani vatandaş…
Daha niceleri yolda.
Bir çok ülkeden yabancı turistler bölgeyi keşfetti, gelmeye başlayacak.
Şimdi sıra Havaş’ta.
Bahane yok. Önümüzde birçok örnek var. En yakın örnek Gaziantep.
Gaziantep havalimanından Nizip’e kadar Havaş hizmet veriyor.
Havaş gelirse…
Midyat kazanır.
Dargeçit kazanır.
Mardin, Batman, Şırnak, Diyarbakır kazanır.
Ve en önemlisi…
Dicle havzası uçar.
Halil EL
Migimar, Margisad Yönetim Kurulu Başkanı.
Doğu Güneydoğu Kültür Sanat Derneği Yüksek İstişare Kurulu Bölge Başkanı.