Sayfa Yükleniyor...
Dün gece itibariyle 2021 yılına girdik. Yaşanan salgına, depreme, ekonomik krize, işsizliğe, esnafın perişan haline, turizmin bitişine rağmen bir umutla yeni yılı kutladık. Bu kez evlerimizde ailelerimizle girdiğimiz yeni yılda bazı haneler, yılbaşı gecesinin geleneksel yemeği hindiyi de masalarında eksik etmedi.
***
Yılın son günlerinde açıklanan asgari ücret artış oranı yüzde 21,56 olurken masamıza gelme nezaketini gösteren hindideki artış ise yüzde 30’u geçti. Sadece o da değil. Bu hindiyi pişirirken kullanılan tereyağın kilosu geçtiğimiz yıl 40 TL iken bu yıl 60 liraya ulaştı. Bu da yüzde 50 artış demek. Hindi’nin yanında yapılan nohutlu pilav gecenin olmazsa olmazlarından. Fakat geçtiğimiz yıldan bu yana pirinç yüzde 25, nohut ise yüzde 70 oranında zamlandı. Tabi bu nohutlu pilavı hazırlarken kullanılan çiçek yağının fiyatının da 1 yılda yüzde 100 arttığını hatırlatmakta fayda var.
***
öncesi bir mercimek çorbası içtiğimizde ise geçen yıla oranla yüzde 80 zamla bu çorba midemize indi. Yedik içtik… Hadi üstüne bir çay demleyelim dediğinizde çayın da aradan geçen 1 yılda yüzde 30 zamlandı. Yılbaşına girdik yatıp uyuduk. Bu sabah kalktığınızda ailece masaya oturup kahvaltımızı yaptık. Fakat masadaki yumurtaya baktığımızda fiyatının geçtiğimiz yıl 60-70 kuruş iken bu yıl 1,25 TL’ye yani yüzde 100 zamlı olduğunu gördük. Peynir ve zeytindeki artışlar ise yüzde 40’i buldu.
***
Bir yılbaşı daha böyle geçti. Fakat asgari ücrete yapılan yüzde 21,56’lık zam oranını düşündükçe yediğiniz her lokma boğazımızda düğüm oluyor. İnşallah önümüzdeki yıl en azından yediğimiz hindi kadar kıymetimiz olur da ücretlere yüzde 30’luk zam yapılır. Bu hesabı burada bırakıp İzmir ekonomisinde yaşanan gelişmelere bir göz atalım.
İzmir Ticaret Odası Başkanı Mahmut Özgener, 2021’de çalışan kalitesinin ve dijital dönüşüme ayak uyduran şirketleri ayakta kalması için en önemli dayanak noktası olacağını söyledi. 2021’den itibaren kamu yatırımlarının kalitesinin de önemli bir gösterge olacağının altını çizen Özgener, vasıflı işgücü ve dijital dönüşümü kullanan şirketlerin daha hızlı toparlanacağını vurguladı.
2020’de turizmden beklediğini alamayan turizm sektörüne yönelik önceliklerini de aktaran Özgener, İzmir, fuarcılığın doğduğu, kültür, sanat ve sporun harmanlandığı bir kent olarak fuar ve kongrelerde daha iddialı olması gerektiğini söyledi. Turizmde de aynı iddiaya sahip olunması gerektiğini belirten Özgener, 2021 itibariyle değişen küresel seyahat modellerinin konuşulacağını; değişime uyum sağlayabilmek adına turizm ve seyahat endüstrisi için 5 duyuya hitap eden turistik öğelerin devreye alınmasını da sözlerine ekledi.
***
Özgener’in bahsettiği dijitalleşmeyi bu yıldan itibaren hayatımızın her alanında daha yoğun göreceğiz anlaşılan. Zira Alaçatı Turizm Derneği Başkanı Celal Bayraktaroğlu da turizmin gelişmesi için dijitalleşmeye yönelmesi gerektiğinin altını çizdi. Turistlerin beklentisinin her zamankinden daha fazla kalite, hijyen ve dijitalleşme yönünde olacağını vurgulayan Bayraktaroğlu, bu kriterlere önem veren otel ve işletmelerin tercih edileceğinin altını çizdi.
Anlaşılan o ki, kaliteli iş gücü ve işletmelerdeki dijital dönüşümler 2021’e damga vuracak. Bu dönüşüm fabrikalardan, turizm tesislerine kadar yaşamın her alanına kadar yoğun şekilde hissedilecek. Bu yeni yılın size ve sevdiklerinize önce sağlık sonra mutluluk ve bereket getirmesini dilerim.