Sayfa Yükleniyor...
Türkiye’nin önde gelen turizm kuruluşu TÜRSAB, Kovid-19’un turizme etkilerine yönelik raporunu tamamladı. İzmir Turizminin Geleceği’nin ele alındığı raporda Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü (UNWTO) tarafından haziran ayı verileri çerçevesinde yapılan değerlendirmeye göre; Kovid-19’un turizm sektörüne verdiği zarar 2009 yılındaki küresel ekonomik krizin 3 katına çıktı bile. Yine 2020’nin ilk 6 ayında uluslararası seyahat sayısı 440 milyon azalırken, uluslararası turizm gelirlerindeki kayıp da 460 milyar dolar seviyesine ulaştı. Kıyaslama yapmanız için Türkiye’nin toplam borcunun 421 milyar dolar olduğunu hatırlatmak isterim.
***
Pandemi sürecinde yaşanan kayıplar İzmir’deki otelleri de zora soktu. Kültür ve Turizm Bakanlığı verilerine göre İzmir’deki Bakanlık belgeli tesislerde doluluk oranı ilk 6 ayda yüzde 20’lere kadar düştü. Yani her 5 odadan 4’ü boş kaldı. TÜRSAB Raporu’nda pandemi ile turizm anlayışının da değiştiği belirtildi. Bu durum şimdiden 2021 rezervasyonların da yansımaya başladı. Buna göre ‘Yeni Normal’de; kısa süreli geziler, sanal seyahat, butik ve lüks alanlar, güvenli destinasyonlar gibi trendler öne çıkıyor.
***
Peki bu süreçte İzmir nasıl hareket etmeli? Öncelikle bu yeni dönemin gerektirdiği konseptlere yönelmeli. Örneğin akıllı şehir uygulamalarının geliştirilmesi, az sayıda da olsa gelecek olan turistlerin dışarı çıkmasını teşvik edecektir. Geliştirilecek akıllı şehir uygulamalarının özel içeriklerle zenginleştirilmesi ve alışverişi özendirici kampanyalarla desteklenmesi alışveriş turizmini de canlandıracaktır.
***
Pandemi dönemi büyük ve kalabalık oteller yerine butik otel tercihinin öne çıkartmış durumda. İzmir ise Çeşme’den Alaçatı’ya, Urla’dan Seferihisar’a, Foça’dan Gümüldür’e kadar birçok bölgesinde butik otelleriyle dikkat çeken bir destinasyon konumunda bulunuyor. Dolayısıyla pazarlama süreçlerinde İzmir’in bu yöndeki potansiyeline dikkat çekilebilir. Sağlık ve güvenlik, pandemi sürecinde tüm dünyada tatilciler için en önemli destinasyon tercihi oluyor. İzmir ise antik dönemden bu yana insanların şifa bulmak için geldikleri bir kent. Bergama Asklepion’un tarihsel önemini anlatan belgesel çalışmalar hazırlanması ve İzmir’in mevcut sağlık altyapısı ile termal turizm potansiyelinin bu belgesel çerçevesinde vurgulanması, sağlık turizmi alanında olumlu katkılar sağlayabilir.
***
Covid-19 sürecinde öne çıkan bir diğer turizm konsepti kamp-karavan turizmi oldu. İzmir sahip olduğu doğal güzelliklerle bu alanda gelişim potansiyelinse sahip bulunuyor. Kamp karavan turizmindeki gelişim için belirlenen alanların artırılması, düzenlenmesi ve turizm rotalarına girmesi için özel tanıtımların yapılması fayda sağlayacaktır. Büyüme hedeflenen pazarlarda workshop ve tanıtım etkinlikleri düzenlenmesi de önem arz etmekte.
***
Dünyanın demografik yapısı değişmektedir. X, Y, Z kuşağının ardından teknolojiyle bütünleşen Alfa kuşağı gelmekte. Dolayısıyla tanıtım ve pazarlama stratejilerinde dijital pazarlamanın önemi hiç olmadığı kadar artmakta. Bu bakımdan dijital mecralara uygun tanıtım çalışmalarında kullanılmak üzere sanal gerçeklik VR uygulamalarının geliştirilmesi, sosyal medya mecralarında ilgi çekecek tanıtım filmi içerikleri oluşturulması katkı sağlayacaktır.
***
Yeni kuşağın en çok dijital dünyada etkili, “instagrammer”, “blogger”, fenomenlerin ülkemize eş zamanlı davet edilmesi, turizmde büyük veri izleme ve teknoloji merkezinin kurulması, mevcut yarışma ve festivallerin ötesinde İzmir’in ismini dünya genelinde duyuracak ve markalaşması noktasında katkı sağlayacak nitelikte bir uluslararası film festivali düzenlenmesi de yine kentimizin turizmini geliştirecek adımlardır. Kruvaziyer turizminin geliştirilmesi için yeni bir teşvik sisteminin hayata geçirilmesi de düşünülmelidir. Bunlardan bir kaçını bile başarırsak turizmde çok önemli bir adım atmış oluruz. Hepinize sağlıklı ve mutlu hafta sonları dinlerim.