Sayfa Yükleniyor...
* UDEK üyesi uzmanlık derneklerinin “Hekimlik Uygulamaları Birimi” oluşturarak her türlü medya ortamında hekimlerin toplumu bilgilendirmek amaçlı paylaşımlarını izlemesi, tanıtım kuralı ihlali görüldüğünde uyarılarda bulunulması, konu ile ilgili şikayetleri değerlendirmesi, sağlıkta tanıtım ihlali yaptığı tespit edilen meslektaşlarımızla ilgili gerekli soruşturma süreçleri için tabip odası yönetimlerine başvurulması,
* Uzmanlık derneklerinin düzenlediği kongre, sempozyum ve geniş katılımlı toplantılarda “sağlıkta tanıtım ihlalleri ve sosyal medya” konusunda oturumlar düzenlenmesi, yukarıda anılan kılavuzun paylaşılması,
* Sağlıkta tanıtım kuralı ihlallerinin hasta haklarına verdiği zarar ve olası riskleri konusunda materyallerin (broşür, video film vb.) hazırlanması,
* Hekimlerin dışındaki sağlık çalışanlarının da aynı yasal çerçeveye uymakla yükümlü olması nedeniyle diğer sağlık meslek kuruluşları ile Türk Tabipleri Birliği’nin ortak etkinlikler düzenlemesi,
* Avrupa ve dünya ülkelerinde sağlıkta tanıtım konusunun derlenerek deneyimlerden yararlanılması,
* Hekim olmayanların yaptığı benzer tanıtım ve reklamlar ilgili de duyarlı olunması, toplum sağlığına zarar verebilecek gıda takviyelerinin, vitaminlerin, bitkisel ürünlerin yasal olmayan tanıtımları hakkında savcılıklara suç duyurusu yapılması,
* Sağlık alanında simsarlık yapanlar hakkında savcılıklara suç duyurusunda bulunulması,
* Sağlık Bakanlığı’nın sağlık turizmini geliştirme gerekçesiyle yayımladığı “Uluslararası Sağlık Turizmi ve Turistin Sağlığı” Yönetmeliği ile sağlık kuruluşlarına hasta sağlama amacıyla arabuluculuk ve sağlıkta reklamın önünü açan girişimlere destek vermesi kabul edilemez. Türk Tabipleri Birliği bu yönetmeliğin hukuka aykırı maddelerinin iptal edilmesi istemiyle Danıştay’a başvurmuştur. Yargısal sürecin izlenmesi,
* Televizyon ve radyo programlarına katılan hekimlerin meslek etiğine uygun davranıldığına ilişkin beyan vermeleri, hekimlerin ücret ödeyerek programa katılmalarının yaratacağı sorunlar hakkında tabip odalarımızın ve uzmanlık derneklerinin hekimleri ve medya organlarını bilgilendirmesi,
* Billboardlar konusunda takip yapılması, yapılan çalışmaların görünür kılınması,
* Hekimlerin saptadıkları sağlıkta etik dışı tanıtım uygulamaları hakkında bireysel olarak da savcılıklara, Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu’na, Radyo Televizyon Üst Kurulu’na başvuru yapabileceklerinin duyurulması,
* Türk Tabipleri Birliği’nin Yükseköğretim Kurulu tarafından açılan “sağlık yönetimi programları” ile ilişkiye geçerek konunun önemini vurgulaması,
* Türk Tabipleri Birliği bünyesinde tabip odaları ve uzmanlık dernekleri temsilcilerinin katılımı ile “Sağlıkta Tanıtım İhlalleri Çalışma Grubu” oluşturulması ve bu grubun (i) sağlıkta tanıtım konusunda, evrensel gelişmeleri ve başka ülke örneklerini de izleyerek, yasal ve etik düzenlemeleri geliştirecek çalışmalar yapması; (ii) kamuoyunu, hekimleri ve sağlık çalışanlarını bilgilendirecek faaliyetler gerçekleştirmesi.
YORUM VE ÖNERİLERİMİZ: Her alanda olduğu gibi dayatmacı sağlıkta neoliberal uygulamalar, biz sağlıkçıları ve ülkemiz insanını açmaza sürüklemiş, koruyucu hekimlik yerine daha pahalı, ticari kapasitesi oldukça kabarık olan tedavi hekimliğini daha cazip hale sokmuştur. Doğal olarak bu alanda mesleki etik hatalar artık denetlenemez hale gelmiştir. Neredeyse mal olarak görülen sağlığı, müşteri olarak görülen hastaya nasıl pazarlarsan pazarla mantığına erişmiştir. Bu durumdan ister istemez “Uluslararası sağlık tüccarları ve ona bağlı çalışan yerlileri” faydalanmıştır. Milyonlarca insanımız adeta kendi kaderine terk edilerek bu durumdan zarar görmüştür. TTB ve Tabip Odaları bu süreci durdurup halkın yararına olacak kamucu bir sağlık sistemi için elinden geleni yapmaya çalışıp, giderek artan “Sağlıkta reklam ve tanıtım kuralları ihlallerinin” önüne geçmek için var gücü ile uğraşmaktadır. Bizlerinde bu konuda TTB ye ne kadar yardımcı olursak, o kadar mesafe alınacağını bilmemiz gerekir. Koruyucu hekimlik her zaman tedavi hekimliğinden daha üstün tutulmalıdır.