Günümüz pazarlaması “dijital pazarlama”

Teknolojinin gelişmesi ve internetin hayatımıza girmesiyle dijital pazarlamada günümüzde önem kazandı. Her şirketin dijital pazarlamaya önem vermesi gerektiğini belirten dijital pazarlama uzmanı Emin Sözüer, şirketlerin bu şekilde daha fazla büyüyeceklerini söyledi


  • Oluşturulma Tarihi : 22.11.2015 08:43
  • Güncelleme Tarihi : 22.11.2015 08:43
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
Günümüz pazarlaması “dijital pazarlama”

TANER UYANIKER ÖZEL HABER

 Dijital pazarlama uzmanı Emin Sözüer, bu alanın firmalar için önemli olduğuna dikkat çekti. Dijital pazarlamanın ticaret hayatında önemli bir yeri olduğunu belirten Sözüer, dijital pazarlamayı ise şöyle tanımladı: “Bir firma veya markanın, dijital ortamda pazarlanma sürecidir. Günümüzün yeni pazarlama mecrası olarak değerlendirilen dijital pazarlama; radyo, televizyon, gazete ve fiziksel panoların aksine daha interaktif yöntemleri kullanır. Tüketici ile etkileşim halinde olan dijital pazarlama yöntemleri gün geçtikçe yenilikçi yaklaşımlarla güncellenmektedir. Dijital pazarlamada en geniş anlamıyla kullanılan kanalın ‘internet’ olduğunu söylemek mümkündür. Biraz daha özelleştirmek gerekirse, internet araçlarından söz etmek gerekir.”

Dijital pazarlamanın ülkemizdeki durumundan bahseden Sözüer, “IAB Türkiye’nin açıkladığı rakamlara göre dijital alandaki çalışmalara yapılan yatırımların tutarı 750 milyon liradan fazla. Önümüzdeki 10 sene içerisinde de bu rakamın ikiye katlanacağını söylemek mümkündür. Her firma dijital pazarlama departmanı bünyesinde bulunduruyor. Bazı firmalar ise profesyonel dijital pazarlama ajanslarıyla çalışıyorlar. Firmalar marka bilinirliliği, kurumsal iletişim, yeniden pazarlama, müşteri, rakip ve satış analizlerinin önemini kavradıkça dijital pazarlama sektörünün yükselişi hızla devam edecek diyebiliriz” dedi.

“MÜŞTERİ İLK OLARAK SİZİ BULMALI”

Dijital pazarlamada Google’da ilk sayfada çıkmanın, şirketlerin gerekli trafiği web sitelerine sağlayabilmesi açısından çok önemli olduğunu vurgulayan Sözüer, “Bir kere aldığınız trafik bedava, gelen kişiler için para ödemiyorsunuz, dahası eğer doğru anahtar kelimelerde üst sıralarda çıkıyorsanız, alakasız değil, satın almaya hazır, dertlerine çare arayan bir ziyaretçi kitlesini web sitenize çekiyorsunuz, çoğu şirket için bu oldukça kritik. İşte tam burada devreye, ‘SEO’, yani ‘Arama Motoru Optimizasyonu’, ya da birçok kişinin kullandığı tabirle ‘Google Optimizasyon’ giriyor. Google’da ilk sayfada çıkmak için ne yapmalıyız dediğimizde ise bu sorunun tek bir yanıtı olmadığını söyleyebilirim. Ama kesin olan bir şey var, o da Google’ın algoritmasını kimsenin bilmediği. Çünkü eğer Google’da arama mühendisi olarak çalışmıyorsanız, Google’ın tam olarak neye göre sıralama yaptığını bilmenize imkan yok. Google’ın sıralama algoritmasını etkileyen yüzlerce kriter var. Google’da çalışan birçok kişi dahi tüm kriterleri bilmiyor, adı üstünde bu bir sır ve özenle saklanıyor” şeklinde konuştu.

Google’da ya da diğer mecralarda iyi bir çalışma yapıp ve müşteriyi siteye çektikten sonra burada başka bir pazarlamanın çektiğini ifade eden Sözüer, “Her site için kazanmak farklı bir mana ifade edebilir. Bir haber sitesi için kazanmaktan kasıt, siteye gelen kullanıcının kaç tane haber okuduğu, sitede ne kadar süre kaldığı veya haber bültenine kayıt olup olmadığıdır. Müşteri veya kullanıcının kazanılabilmesi için iyi içeriklerin olması, site tasarımın kaliteli olması, site kullanılabilirliğinin kolay olması, e-ticaret siteleri için ödeme seçeneklerinin çoğaltılması, site içerisindeki aramanın geliştirilmesi gibi çalışmalar olabilir. ‘Ölçmek ve optimize etmek’ ise, dijital pazarlama çalışmalarını başarıya götürecek önemli kısımlardan birisi. Müşterilerin neden kazanılmadığını anlamak, değerlendirme yapmak ve yeniden gerekli olan iyileştirmelerin yapılmasını sağlamak, dijital pazarlamanın önemli bir kısmını ifade ediyor” dedi.

“MÜŞTERİYİ SADAKATLE KENDİNİZE BAĞLAMALISINIZ”

Sahip olmak ve sahip olduğun şeyi büyütmenin dijital pazarlama çalışmalarının meyvesinin yendiği kısım olduğunu belirten Sözüer, şunları söyledi: “Eğer müşterilerinizi sadakatle kendinize bağlarsanız, alternatifiniz olmaz ve büyürsünüz. Bunun için iyi bir müşteri temsilcisine sahip olmanız, hızlı hizmet vermeniz, iyi fiyat ortaya koymanız, müşteri analizleri yapmanız gibi birçok konuya eğilmeniz gerekebilir. Bir firma için kazanmak temel ihtiyaçtır. Dijital pazarlama da firmaların kazanmasını sağlıyor. Bugün birçok KOBİ’lerin işlerini internete taşımaları için teşviklerden yararlanmaları, kazanma ihtiyaçlarının bir gereği. Dijitalde olmayan bir şirket, uzun vadede birçok zarara uğrar. Müşterilerle dijitalde iletişim kurmanın kolaylığını avantaja çevirebilmek gerekir. Marka bilinirliliğinin sağlanması, müşteri sadakati çalışmalarının yapılması, ürün ya da hizmetin müşteriye hızlı bir şekilde ulaştırılması, ölçümlerin ve değerlendirmelerin yapılarak daha isabetli satış ve pazarlama stratejilerinin belirlenmesi gibi dijital pazarlamanın sunduğu faydaları, her firma kendisi için avantaja dönüştürebilmeli.”

Bazı markaların sosyal medyayı kullanmada bencil olduklarını belirten Sözüer, Hala Facebook’ta sayfaları olmayan, Twitter’da hesapları olmayan markaların olduğunu söyledi. Birde sosyal medyada hesapları olup, ancak bir türlü istediği takipçi sayısına ve satış hedeflerine ulaşamayan firmalarında olduğunu ifade eden Sözüer, “Malum sosyal medya pazarlama konusu bir süredir tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de çok popüler. 30 milyondan daha fazla Facebook kullanıcısı var şu an Türkiye’de. Muazzam bir rakam! Twitter kullanıcı sayısı ise sürekli artıyor. İş sahipleri, yöneticiler, pazarlama uzmanları da haliyle sosyal medyanın nimetlerinden faydalanmak için kolları sıvıyor, fazla araştırmadan, düşünmeden, ne paylaşacağına karar vermeden ardı ardına Facebook sayfaları, Twitter profilleri açılıyor. Heyecan ve umutla açılan sayfalar, bir süre sonra beklenen verim gelmeyince bir kenara atılıyor, günler, haftalarca hiçbir paylaşım yapılmayan ölü sayfalara dönüşüyor Bence bu firmaların sosyal medyada çok bencil davranmalarından kaynaklanıyor. Firmalar sayfalarında o kadar çok kendi ürünlerine ve servislerine odaklanıyorlar ki o ürünleri kullanacak olan hedef kitlenin ihtiyaçlarını göz ardı ediyorlar. Takipçileriniz sizi reklam görmek için takip etmiyorlar, onlarla ilgili, faydalı, ilginç, komik, işlerine yarayacak içerikler paylaşmalısınız” diye konuştu.

“FİRMALAR GENÇ KİŞİLERE YER VERİYOR”

Ekonomik kriz döneminde dijital pazarlama yapan firmaların etkilenmelerine değinen Sözüer, şunları söyledi: “Ekonomik kriz dönemlerinde birçok kişi lüksten uzak durarak, değeri olan hizmetlere yönelir ve harcamalarını daha uzun ömürlü ürünler için yapar. Bu nedenle genellikle düşük maliyetli fakat kaliteli, temel ihtiyaçları karşılayan ürünlere olan talep artar. Dolayısıyla hedef kitlesi online tüketiciler olan şirketler arasındaki rekabetin de arttığı görülür. Tüketicilerin çoğu kriz döneminde arkadaş tavsiyesi ve uzman görüşlerinde her zamankinden daha fazla önem vermektedir. TripAdvisor gibi online toplulukların bu kadar güçlü olmasının en önemli sebebi budur. Google’da bir otelin adını arayabilirsiniz ancak son zamanlarda orada kalan kişiler tarafından yapılan olumsuz yorumlar, otelin web sitesinde sunduğu tanıtım ve fırsatların önüne geçebilir. Bu nedenle özellikle kriz dönemlerinde markanın online itibarı çok önemlidir.”

Dijital pazarlama işine yönelen gençlerin olduğunu ifade eden Sözüer, “Özellikle iletişim çağında doğan ve dijital nesil dediğimiz kişiler dijital pazarlamayı daha da benimseyebiliyor. Genç kişilerin dijitale olan merakı ve sürekli dijitalle meşgul olmaları, dijital pazarlamaya yönelmelerini sağlayan etmenlerden birisi. Firmalarda dijital pazarlama departmanlarında geç kişilere yer veriyorlar. Bunların deneyimli ve tecrübeli olması, dijital ortamda markanın stratejilerini belirleyebilecek ve uygulayabilecek yeterlilikte olmalarına dikkat ediliyor. Üst idarelere yapılan çalışmalar hakkında sunum yapabilecek ve sonuçları net şekilde ortaya koyabilecek genç ve aktif kişileri tercih ediyorlar” ifadesini kullandı.

Dijital pazarlama uzmanı olmanın, iyi bir okuma ve öğrenme süreciyle başlayacağını vurgulayan Sözüer, “Benim tavsiyem bu işi yapacak olan kişiler kursa gitsinler. Eğer gerçekten zaman kaybetmeden bu işi öğrenmek ve üzerine gelişiminizi devam ettirmek istiyorsanız, dijital medya uzmanlığı sertifikası veren kurslara gidilebilir. Kursta öğrenilenlerin tecrübe edilmesi çok önemli. Mikro satış siteleri veya bloglar kurarak öğrendiklerinizi tecrübe etmeniz lazım. Böylece daha iyi bir uzman olabilirsiniz. Bunun yanında Google sınavları var. Bunlara girilerek bilgi ve deneyimlerinizi Google gibi bir markanın tescillemesini sağlamış olursunuz. Google Partner üzerinden Google Adwords sınavlarına girilebilir” dedi.

“TECRÜBE ŞART”

Kendilerini bu alanda ispatlamak isteyenlerin iyi bir tecrübeye ihtiyacı olduğunu söyleyen Sözüer, “ Bu tecrübeyi kendi kurduğunuz siteler üzerinde de kazanmanız mümkündür. Yapacağınız birkaç site projesinin internet aleminde iyi bir konumda olması, iyi bir deneyiminizin olduğuna işaret eder. Bu türden bir çalışma içerisine girmeden, yani kendinizi ispat edeceğiniz birkaç siteyi dijital pazarlama çalışmanızla yükseltmeden “oldum” veya “piştim” demeyin. Aynı zamanda sürekli güncellenen bir sektör dijital pazarlama. Bu nedenle yeni bilgilerin takip edilmesi ve öğrenilmesi gerekir. Rakip analizi bu anlamda oldukça önemlidir. Rakibin neler yaptığını ve ne gibi değişik slogan, banner ve kampanyalarla müşterilere ulaşmaya çalıştığını bilmeniz gerekir. Sektörde en iyi dijital pazarlama kampanyalarını görmeniz ve en iyisini siz hazırlayana o kadar çalışmanız gerekebilir. Sadece temel dijital pazarlama bilgilerine sahip olarak, bu sektörde başarılı olunmaz. Yeni bir strateji ve yeni bir başarı ortaya koymak lazımdır. Bilmek her zaman yetmiyor. Bildiğini uygulamak ve başarılı olmak bu sektörün tek gerçeğidir. Neyin başarıya götüreceği ise önceki çalışmalarınızdan elde ettiğiniz kanaatler sayesinde olacak. Mikro siteler üzerinde sürekli deneme ve yanılma yöntemiyle çalışmalar yapmak daha sağlam stratejileri müşterilerinize sunmanızı sağlayabilir” diye konuştu.

KUTUUUUUUU

“Mobil teknolojilerin gelişmeye başlamasıyla beraber internet erişim ve kullanım oranları da hızlı bir şekilde artıyor” diyen Sözüer şunları söyledi: “İnternetin her haneye, hatta akıllı telefonlar sayesinde her cebe girmiş olması iletişim ve bilgi edinme alışkanlıklarımızı değiştirdi. Çoğalan mobil cihazlar, sınırsız ve güvenli internet kullanımı, forumlar, bloglar, e-ticaret siteleri ve sosyal medya kanalları günlük yaşam akışı içerisinde mutlaka takip ettiğimiz alışveriş, bilgi ve iletişim kaynakları olmaya başladı. İnternetle insan hayatında yaşanan değişimler, firmalarında pazarlama organizasyonlarında değişimlerin yaşanmasına neden oldu. Bugün birçok firma, dijital pazarlama yatırımlarına önem vererek internet üzerinden potansiyel müşterilerine ulaşmaya çalışıyor.”

Emin Sözüer kimdir?

2013 senesinden beri dijital pazarlama üzerine kendimi geliştiriyorum. Özelikle içerik pazarlama ve arama motoru optimizasyonu konularına eğiliyorum. 2013 senesinden bugüne kadar birçok firmaya içerik ürettim. SEO ve rakip analizleri yaptım. E-mail pazarlama stratejileri sundum. Bu sektör dinamik bir sektörü ifade ettiğinden bugün öğrenilen yarın çok çabuk bir şekilde anlamını yitirebiliyor. Bu nedenle sürekli okumak ve anlamak durumundasınız. İşin en güzel tarafının da bu olduğunu söyleyebilirim.

SEO Nedir?

SEO İngilizce olarak “Search Engine Optimization” yani “Arama Motoru Optimizasyonu” kelimelerinin baş harflerinden oluşur. Arama Motorlarında sitelerin veya sayfaların üst sıralara çıkarılmasına yönelik yapılan çalışmaları kapsar. SEO’nun temel amacı, açılımı itibariyle “Arama Motoru Optimizasyonu” yani Arama Motorlarında üst sıralarda listelenmektir. Bu amaç da, sitelerde yer alan bilgi, hizmet veya satışların daha fazla ilgili kitleye ulaştırılmasını sağlamaktır. SEO, sitelerin doğal yollarla ulaşamayacakları web popülerliğine, doğal görünen yöntemler kullanarak ulaşma sanatıdır. Bu web popülerliği, beraberinde Google sıralama artışını da getirmektedir.

 

Haber Merkezi