Alsancak Limanı için yerli devler sahnede

İzmir Alsancak Limanı özelleştirme sürecinde önemli bir dönemece girdi. Türkiye Varlık Fonu’nun portföyündeki stratejik liman için bu kez Yıldırım, Safi, Albayrak ve Erk Holding gibi dört büyük yerli şirket yarışıyor

  • Oluşturulma Tarihi : 05.09.2025 14:42
  • Güncelleme Tarihi : 05.09.2025 14:42
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
Alsancak Limanı için yerli devler sahnede haberinin görseli

KEMAL ÖZKURT / Türkiye'nin Ege Bölgesi'ndeki en önemli ticari kapılarından biri olan İzmir Alsancak Limanı, bir kez daha özelleştirme sürecinin sancılarını yaşıyor. Türkiye Varlık Fonu'nun (TVF) portföyünde bulunan limanın, Birleşik Arap Emirlikleri'nden Abu Dabi Limanı (AD Ports Group) ile devam eden satış görüşmeleri, üst düzey hükümet açıklamasıyla resmen sona ermişti. Daha önce rekor bir teklif alan ancak hukuki engeller ve küresel kriz nedeniyle devri gerçekleşemeyen liman için şimdi, aralarında İzmirli firmaların da bulunduğu yerli ve uluslararası liman devleri yarışa giriyor.

UZUN SOLUKLU ÖZELLEŞTİRME SERÜVENİ

Alsancak Limanı'nın özelleştirme hikayesi, 2007'deki 1,275 milyar dolarlık rekor ihaleyle başlamış, ancak davalar ve 2008 küresel krizi nedeniyle süreç tamamlanamamıştı. 2007 yılında yapılan ve 1 milyar 275 milyon dolarlık rekor teklifle sonuçlanan ihale oldu. İhaleyi, Global Yatırım Holding, Hutchison Ports ve Ege İhracatçı Birlikleri'nin oluşturduğu konsorsiyum kazanmıştı. Ancak, hukuki engeller ve ardından 2008 küresel finansal krizi, bu satışın gerçekleşmesini engelledi. Bu başarısızlığın ardından liman, 2017 yılında Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) işletmesinden Türkiye Varlık Fonu'na devredildi.

LİMANIN PERFORMANSI GERİLEDİ

Özelleştirme belirsizliği, limanın performansını olumsuz etkilemeye devam ediyor. Yatırım eksikliği nedeniyle eskiyen ekipmanlar ve yetersiz su derinliği, büyük tonajlı gemilerin limana yanaşmasını engelliyor. Alsancak Limanı'nın konteyner elleçleme hacmi, 2008'deki 891 bin TEU'dan 2024'te 271 bin TEU'ya kadar düştü. Bu düşüşe paralel olarak, İzmir Körfezi'nin kuzeyindeki Aliağa limanları, -20 metreye varan su derinlikleriyle bölgenin konteyner trafiğinde lider konuma yükseldi ve yıllık yaklaşık 2 milyon TEU elleçleme hacmine ulaştı.

  

GÜÇLÜ ADAYLAR LİMANA TALİP

Abu Dabi ile görüşmelerin bitmesi, yerli ve uluslararası liman işletmecilerini bir kez daha sahneye çıkardı. Liman için adı geçen dört güçlü grup bulunuyor. Liman için öne çıkan güçlü adaylar arasında, dünya genelinde ilk 10 uluslararası liman operatöründen biri olan YILPORT Holding'in sahibi Yıldırım Grubu bulunuyor. Grup, geniş bir küresel liman portföyüne sahip.

Bir diğer potansiyel talip ise, Derince Limanı'nı özelleştirme sonrası modernize etme hedefiyle bilinen ve Alsancak Limanı'yla ilgilendiğini belirtmiş olan Safi Holding.

Ayrıca, Trabzon Limanı'nın yanı sıra Afrika'da birçok liman işletmeciliği tecrübesiyle küresel bir aktör haline gelen Albayrak Grubu da adaylar arasında yer alıyor.

Son olarak, İzmir merkezli bir lojistik şirketi olan ve Abu Dabi Limanı ile ortaklığı bulunan Erk Holding'in de limanla ilgilendiği söyleniyor.  

Kaynak : HABER MERKEZİ