- Ekonomi
- 30.06.2025 18:30
Kasko ve trafik sigortasında önemli değişiklikler yürürlüğe giriyor. Yeni düzenlemeyle, onarım maliyeti aracın piyasa değerinin yüzde 60’ını geçerse araç ağır hasarlı kabul edilecek, aksi durumda ise onarım zorunlu olacak.
Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), sigortacılık sektörünü ilgilendiren önemli bir düzenlemeyi 25 Nisan’da yayımladığı genelgeyle kamuoyuna duyurmuştu. Bu yeni uygulamanın, 1 Temmuz itibarıyla yürürlüğe gireceği belirtilmişti. Peki nedir bu uygulama? İşte detaylar…
Sigorta Gazetesi'nde yer alan habere göre, 1 Temmuz tarihinde yürürlüğe girecek olan yeni düzenlemeyle birlikte tam ve ağır hasarlı araçlar için farklı değerlendirme kriterleri getirilecek. Buna göre, artık bir aracın kaza sonrası onarım maliyetleri, piyasa değerinin yüzde 60’ını geçerse araç "ağır hasarlı" sayılacak.
Aracın hasar oranının yüzde 60’ın altında kalması durumunda, araç onarılarak tekrar trafiğe çıkabilecek. Ancak şasi, tavan sacı veya elektrikli araçlarda batarya gibi hayati öneme sahip parçaların zarar görmesi durumunda, hasar oranı yüzde 60’ı aşmasa bile araç "ağır hasarlı" kabul edilip perte çıkarılacak.
Yeni uygulama kapsamında sigorta şirketleri, belirlenen bazı parçalarda oluşan hasar durumunda aracı perte çıkarma yetkisine sahip olacak. Bu kritik parçalar arasında aracın şasi kolları, marşpiyel, tavan ve göğüs sacı, orta direk, ön ve arka traversler, elektrikli araçlara ait batarya ile ana enerji hattı, hava yastıkları, sürücü ve yolcu emniyet sistemleri ile aracın ana elektrik tesisatı ve elektronik donanım elemanları yer alıyor.
Bu parçalardan herhangi birinde hasar tespit edilirse, araç "ağır hasarlı" olarak değerlendirilecek. Sigorta şirketi tazminat ödemesi yapmadan önce ise araç sahibi, hurda tescil belgesi sunmak zorunda olacak.
1 Temmuz itibarıyla yürürlüğe girecek yeni düzenlemeyle, araç hasarlarının tespitinde eksperlerin rolü daha da önem kazanacak. Artık hasarın belirlenmesi tamamen sigorta eksperlerinin hazırlayacağı raporlara dayanacak.
Daha önce sigorta şirketi ile sigortalı arasında zaman zaman anlaşmazlıklar yaşanabiliyordu. Yeni sistemle birlikte bu tür uyuşmazlıkların önüne geçilmesi hedefleniyor. Eksperler, araçtaki hasarı inceleyip raporlarını hazırladıktan sonra, en geç 5 iş günü içerisinde Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’ne bildirimde bulunacak.
Yeni sigorta düzenlemesinin sektöre bazı zorluklar getirmesi öngörülüyor. Ancak en büyük değişimin kasko sigortalılarını etkilemesi bekleniyor. Artık sigortalılar, araçlarının "pert" sayılması yönünde daha önce olduğu gibi kolaylıkla talepte bulunamayacak.
Özellikle hasar oranı yüzde 60’ın altında kalan araçlar için onarım süreci zorunlu hale geliyor. Bu da bazı sigortalıların memnuniyetsizlik yaşamasına neden olabilir. Ayrıca, yeni sistemde hasarın değerlendirilmesi tamamen eksperlerin yetkisine bırakıldığı için, sigortalılar eksperlerle doğrudan muhatap olacak.
Bu değişiklikle birlikte, sigorta sektöründe alışılmış işleyişin dışına çıkılarak yepyeni bir sisteme geçiliyor. Hem sigorta firmaları hem de müşteriler, farklı uygulamalarla karşılaşacak. Taraflar arasındaki etkileşimin ve olası anlaşmazlıkların bu süreçte nasıl şekilleneceği ise ilerleyen zamanlarda netlik kazanacak.