Sayfa Yükleniyor...
Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Sertbaş, hazırgiyim sektöründe 2023 yılının sorunların devam ettiğini belirterek 2024 yılının da sektör için oldukça zor geçeceğini ifade etti
KEMAL ÖZKURT - Türk moda endüstrisi, en büyük ihraç pazarı Avrupa Birliği’ndeki resesyon, Türkiye’deki yüksek enflasyon ve düşük kur politikası sebebiyle 2023 yılında ihracatı yüzde 10 gerileyerek 2024 yılına moralsiz girdi. Hazırgiyim ihracatı Türkiye genelinde yüzde 12,4 düşerken, Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (EHKİB)’nin ihracatındaki gerileme yüzde 2 ile sınırlı kaldı. Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Burak Sertbaş, 2024 yılında Türk moda endüstrisinin gündemindeki konularla ilgili görüşlerini kamuoyuyla paylaşmak için basın mensuplarıyla bir araya geldi. Başkan Sertbaş’ın yanı sıra Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Seray Seyfeli, Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Çağlar Bağcı sektörle ilgili değerlendirmelerde bulundu. 2024 yılının Türk moda endüstrisi açısından iyi geçmeyeceğini belirten Sertbaş, “2023’ten devam eden problemlerle yeni yıla başladık, yüksek enflasyonun henüz kontrol altına alınamamış olması, dış talepte bir artış olmaması 2024’ün de kolay bir yıl olmayacağını gösteriyor. Sektörde her şey yolunda gittiği takdirde toparlanmamız 2025 yılını bulacaktır. Hazırgiyim ve Konfeksiyon Sektör Kurulu olarak 2024 yılı ihracat hedefimizi ise 20 milyar dolar olarak belirledi” dedi.
2024 KOLAY BİR YIL OLMAYCAK
Türkiye genelinde hazır giyim sektöründe 2023 yılında 19,2 milyar dolarlık bir ihracat gerçekleştirdiklerini belirterek 2023 yılını Türkiye geneli ve EHKİB özelinde geçen yıla kıyasla yüzde 9 düşüşle kapattıklarını söyleyen Sertbaş, “EHKİB 2023 ihracatımız ise 1 milyar 340 milyon dolar olarak gerçekleşti. 2023 yılı sektörümüz için zor bir yıl oldu. Ana ihraç pazarımız Avrupa’daki durgunluk, Rusya-Ukrayna savaşının yarattığı belirsizlik, yurt içinde finansmana erişim sıkıntısı, işçilik/enerji maliyetlerindeki artışlar bizi zorladı. Maliyet artışları nedeniyle rakiplerimize göre pahalı kaldığımız için müşteriler gitmeye başladı. Giden müşterinin yerine yenisini bulmak kolay olmuyor. 2023’ten devam eden problemlerle yeni yıla başladık, yüksek enflasyonun henüz kontrol altına alınamamış olması, dış talepte bir artış olmaması 2024’ün de kolay bir yıl olmayacağını gösteriyor. İhracatımızın yüzde 60’ını yaptığımız ana pazarımız AB’de resesyonun etkisi nedeniyle talep yetersizliği devam ediyor. Kapasite kullanım oranımız yüzde 84’lerden yüzde 76,4 seviyelerine gerilemiş durumda” diye konuştu.
İHRACAT HEDEFİMİZ 20 MİLYAR DOLAR
Sektörde işler yolunda gitmesi halinde toparlanmanın yılın son çeyreğinde yaşanacağını dile getiren Sertbaş, “Hazırgiyim ve Konfeksiyon Sektör Kurulu olarak yıl sonu ihracat hedefimizi 20 milyar dolar olarak belirledik. 2024 Ocak İhracat Rakamları ve 2024 Değerlendirmesi Genel ekonomik konjonktür, dış talep yetersizliği maalesef ihracat rakamlarımızı da yansıyor. 2024 Ocak Rakamları 2024 yılı ocak ayı rakamları açıklandı ihracatımızda düşüş maalesef devam ediyor. Düşüş oranımız Türkiye genelinde bölgemize kıyasla daha fazla. Ocak ayını geçen yılla kıyasladığımızda ise, Türkiye genelinde ihracatımız yüzde 12 azalarak 1,4 milyar dolar, EHKİB ihracatımız ise yüzde 2 azalarak 113 milyon dolar olarak gerçekleşti” dedi.
ABD PAZARINI HEDEF BELİRLEDİK
İhracatın iyi gitmemesine rağmen Türkiye’nin en katma değerli ihracat yapan sektörleri arasında olduklarına dikkat çeken Başkan Sertbaş, “Kilogram başına ihracat birim fiyatımız Türkiye ortalamasının oldukça üzerinde. Kilogram başına ihracat birim fiyatımız Türkiye geneli ihracat kilogram fiyatı 15 dolar, EHKİB ihracat kilogram fiyatı ise 21 dolar. 2023 yılında hem Ticaret Bakanlığımızın hedefleri ve stratejileri doğrultusunda hem de hız kesen ihracata yeni bir nefes olabilmek adına yurt dışı pazarlama ve faaliyetlerimize odaklandık. Ana ihraç pazarımız Avrupa’nın dışında Ticaret Bakanlığımızın da desteği ile “Uzak Ülkeler Stratejisi” doğrultusunda, özellikle dünyanın en büyük hazır giyim ithalatçısı ABD pazarını kendimize hedef belirledik” şeklinde konuştu.
EN İYİ DÖNÜŞEN SEKTÖR HAZIRGİYİM
Türkiye’de en iyi dönüşen sektörün hazırgiyim sektörü olduğunu dile getiren Bağcı, “Çağlar Başkan: Net asgari ücret geçtiğimiz sene 300 dolardı şuan 550 dolar. Hazırgiyim sektörü Türkiye’nin en önemli istihdam deposu sektörüdür. Biz katma değerli, tasarım, inovasyon ve sürdürülebilirlik odaklı işler yapıyoruz. Bu ülkede asgari ücret 550 dolar olmalı. Bu ülke gelişmeli büyümeli refah içinde yaşamalı. Sektörü, kendimizi evireceğiz. Asgari ücret artışları kısa süreli olsa da sektörü etkiliyor. Ancak kendimizi adapte edersek herşey çok daha iyi olacak. Süveyş kanalı krizi Türkiye’ye yaradı. Uzakdoğu siparişlerinin tamamı Türkiye’ye kaydı. Türkiye'de en iyi dönüşen hazırgiyim sektörüdür adaptasyon hızımızla kimse kıyaslanamaz” dedi.
PAZARLARI 2024 YILINDA DA KAYBEDECEĞİZ
Pazar kayıplarının 2024 yılında da devam edeceklerini belirten Seyfeli, “Maalesef ülkeden ülkeye değişen farklı yerde üretime başlayan müşterileri geriye döndürmek hiç kolay iş değil. Çünkü yaklaşık olarak 3 sezondu ya da belki de 4 sezonda orada yerleşik hale gelecekler. 2025 yılının sonuna dek gelir 2 yıllık bir kayıp demektir. Bu durumun hızlı geri döneceğini zannetmiyorum. Sektörden bizden giden müşterilerin orada bir sıkıntımız var maalesef. Başkanın da söylediği gibi işler zor ama Avrupa'da da işler zor müşterilerle konuşunca onların da işini zor olduğunu görüyorum” şeklinde konuştu.
HABER MERKEZİ