İzmir’de ikinci elde hareket, sıfırda rekor

Yılbaşından bu yana ikinci el araç satışlarının hızla arttığı İzmir’de, Otokent’te esnaf yoğunluktan memnun olurken, sıfır araçlara yatırım amaçlı yönelen talep satış rekorlarını da beraberinde getirdi

  • Oluşturulma Tarihi : 24.05.2025 09:54
  • Güncelleme Tarihi : 24.05.2025 09:54
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
İzmir’de ikinci elde hareket, sıfırda rekor haberinin görseli

KEMAL ÖZKURT -ÖZEL HABER  / Türkiye’de hem sıfır hem ikinci el otomobil piyasasında hareketlilik hız kesmiyor. Ocak-nisan dönemine ait veriler, satışlardaki yükselişin sürdüğünü gösteriyor. Türkiye İstatistik Kurumu’na (TÜİK) göre, bu yılın ilk dört ayında ikinci el otomobil satışları geçen yıla kıyasla yüzde 3,26 artarak 2 milyon 271 bin 873 adede ulaştı. İstanbul, 163 bini aşkın satışla en fazla ikinci el otomobilin el değiştirdiği il olurken, onu 84 bin 427 ile Ankara, 39 bin 83 ile İzmir, 28 bin 110 ile Antalya ve 27 bin 967 ile Bursa izledi. Sıfır araç pazarında ise Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği verilerine göre, yalnızca nisan ayında toplam 105 bin 352 adetlik satış gerçekleşti; bu rakam, tüm zamanların en yüksek nisan ayı satışı olarak kayda geçti. İzmir’de ikinci el araç satışının merkezi olan Otokent’te esnafın satışlardan memnun olduğunu ifade eden İzmir Otokent Yönetim Kurulu Başkanı Feyzi Demir, “Yılbaşına kadar satışlar çok düşüktü. Otoparkta araç koyacak yer bulamıyorduk. Önceden 8 binin altına düşmeyen araç sayısı şimdilerde 5-6 bin seviyelerine geriledi” dedi. Sıfır araç satışlarında ise rekorlar kırıldığını aktaran Ege Otomotiv Derneği Başkanı Mehmet Torun, vatandaşların yatırım amaçlı olarak sıfır araçlara yöneldiği belirterek yüksek satış rakamlarının aynı şekilde devam edeceğini beklediklerini vurguladı.

OTOKENT NEFES ALDI

Geçtiğimiz yıllarda satışların çok düşük olması nedeniyle İzmir Otokent’te araç koyacak yer bulamadıklarını ancak yılbaşından itibaren satışların çok iyi gittiğini ifade eden Demir, “Yılbaşına kadar satışlar çok düşüktü. Otoparkta araç koyacak yer bulamıyorduk. Önceden 8 binin altına düşmeyen araç sayısı şimdilerde 5-6 bin seviyelerine geriledi. Otokent’te yoğun bir hareketlilik var. Bazı günler noterlerde kuyruk oluyor. ‘Başkanım 10-15 dakika uzatsınlar’ diye rica eden esnafımız bile oluyor” İfadelerini kullandı. 

FİYATLARDA CİDDİ YÜKSELİŞ YOK

İkinci ek araç fiyatlarında ciddi bir yükseliş yaşanmadığını söyleyen Demir, “Kredilerde ufak bir hareketlilik olunca bu doğrudan bizim işlerimize yansıdı. Özellikle yeni yıl sonrası piyasa daha da canlandı. Hem satış var hem alış. Bu satış temposu böyle giderse yaz sonuna kadar devam eder. Fiyatlara gelince, aşırı bir yükseliş yok. Ufak artışlar var ama piyasayı altüst edecek bir şey değil. Sıfır araçlar arttıkça ikinci el araçlarda ona endeksi olarak artıyor haliyle. Ama şu anda esnafımız da mutlu müşterilerimizde” dedi.

SIFIR ARAÇ SATIŞLARI REKOR KIRIYOR 

Türkiye son iki yıldır sıfır araç satışında rekorlar kırıldığını belirten Torun, “Daha önce bu kadar yüksek satış adetlerine ulaşılmamıştı. Özellikle otomobil ve hafif ticari araç pazarında her geçen yıl artış var. Geçen yıl, bir önceki yılın rekorunu kırmıştı. Ondan önceki yıl da Türkiye’nin bugüne kadar yaptığı en yüksek satış rakamlarına ulaşılmıştı. Bu yılın rakamları da şaşırtıcı şekilde yüksek geliyor. Nisan ayı itibarıyla perakende satışlarda hem hafif ticari hem de binek otomobillerde işler oldukça iyi gidiyor. Mayıs ayı verilerinin de farklı geleceğini düşünmüyorum. Geçen yıl bu artışı, çip krizi ve tedarik sıkıntılarına bağlıyorduk. İnsanlar aylarca sıra bekliyordu. Dolayısıyla talep birikti ve satışlar bir anda patladı diye yorumlamıştık. Ama şimdi durum biraz farklı. Neden böyle olduğunu tam olarak kestiremiyoruz ama birkaç faktör öne çıkıyor. Bunlardan biri Türkiye’de otomobil artık bir ihtiyaçtan ziyade bir yatırım aracı haline geldi. Dünyada otomobil bir gider kalemiyken, burada insanlar alım gücünü korumak, hatta para kazanmak için otomobile yöneliyor” diye konuştu. 

ARAÇ FİYATLARI ARTMAYA DEVAM EDECEK 

Geçtiğimiz yıllarda otomobil fiyatlarındaki yüksek artışların önümüzdeki dönemde yaşanıp yaşanmayacağını tahmin etmenin zor olduğunu ifade eden Torun, “Bunun iki temel sebebi var. Birincisi, burası Türkiye. Her an her şeyin değişebildiği, öngörülerin hızla boşa çıkabildiği bir ülkedeyiz. Daha önce olmaz denilen pek çok şeyin olduğunu gördük. Dolayısıyla bu tarz yorumlar bir noktada falcılığa dönüşebilir. Eğer mevcut ekonomik şartlar yani döviz, altın ve faiz oranları bugünkü gibi seyrederse, evet, araç fiyatlarında bir artış yaşanması muhtemel. Mevduat faizleri şu an çok yüksek, yüzde 50-53 bandında. Ama bunun da birkaç ay içerisinde kademeli olarak düşmesi bekleniyor. Bu düşüş başladığında, yatırım araçları arasında yeniden otomobile yönelme ihtimali artacaktır. Satışlar genel olarak iyi seyrediyor ve bu trendin devam edeceğini düşünüyorum” dedi. 

ELEKTRİKLİ ARACA TALEP ARTIYOR

 Elektrikli araçlara olan talebin her geçen gün arttığına dikkat çeken Torun, “Elektrikli araçların yaygınlaşma hızı, akıllı telefonların hayatımıza girişiyle yarışır düzeyde olacak. Hatta daha da hızlı. Elektrikli araçların Türkiye’deki pazar payı yüzde 9’dan yüzde 13,9’a yükseldi. Dizel araçların oranı ise yüzde 12,5’ten yüzde 9,3’e geriledi. LPG araçların payı da yüzde 1,1’den yüzde 0,9’a düştü. 2030 yılında trafikteki araçların yüzde 50’sinin elektrikli olacağı tahmin ediliyor” dedi. Çin’in elektrikli araç devi BYD’nin araçlarının Türkiye’de satışa sunulmasıyla birlikte elektrikli araçlara olan talebin yükselmesini beklediklerini söyleyen Torun, “BYD henüz Türkiye’de satışa bile tam olarak başlamadı. Haziran itibariyle resmi satış noktalarıyla piyasaya giriş yapacaklar. Şu an ayda 2-3 araç gibi satışlar yapılıyor. Ama çok hızlı bir yükseliş olacağını öngörüyoruz. 20-30 bin adetlik yıllık satışlar hiç uzak değil” diye belirtti.

Kabul Ediyorum
İlkses Gazetesi olarak sistemimizde sadece sizin izinleriniz doğrultusunda bilgilerinizi kullanıyoruz. Detaylı Bilgi cookie script