- Gündem
- 12.03.2025 08:39
DTO İzmir Şubesi meclisine katılan CHP’nin Büyükşehir Adayı Tunç Soyer, “DTO İzmir Şubesi değil, İzmir Deniz Ticaret Odası olmalısınız. 1 Nisan’dan sonra forsum büyüyecek. Beni istediğiniz kadar kullanabilirsiniz” dedi
NURETTİN BAKİ
İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi Şubat Ayı Olağan Meclis Toplantısı, Seferihisar Belediye Başkanı ve CHP’nin İzmir Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Tunç Soyer’in katılımıyla gerçekleşti. İzmir’in var olma sebebinin liman olduğunu savunan Soyer, oda üyeleriyle düzenlenen ilk buluşma toplantısının bir tanışma niteliğinde olduğunu söyleyerek “1 Nisan’dan sonra çok daha fonksiyonel bir ilişki kuracağız. Niyetlerimiz ortak hem ekmeğinizi hem gönlünüzü bu limanla besliyorsunuz. İzmir Büyükşehir Belediyesi sizinle yol arkadaşlığı yapma mecburiyetindedir. Bu işbirliğini bir büyük menfaate dönüştürecek her çalışmanın içinde olacağım” dedi. Körfezin iyileşmesi ile ilgili sirkülasyon ve navigasyon kanalının büyük önem taşıdığını anlatan Soyer, sirkülasyon kanalının İzmir Büyükşehir Belediyesi kontrolünde iken navigasyon kanalının Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demir Yolları’nın yetki ve sorumluluğunda olduğunu ifade etti. Sirkülasyon kanalının bir yay şeklinde 800 milyon TL’lik bir proje olduğunu belirten Soyer, navigasyon kanalının ise daha büyük gemilerin yanaşabilmesi için körfezde liman taramasını içeren 200 milyon liralık bir proje olduğunu söyledi. İzmir Büyükşehir Belediyesinin kendi kaynaklarıyla bu iki kanalı da açabileceğini de dile getiren Soyer, “Yetki ve sorumluluğu bizde olmayan ikinci kanal için de birlikte işbirliği yapabiliriz. Sirkülasyon kanalı çalışmasında yüzülebilir körfez hayalimiz gerçeğe dönüşecek. Navigasyon kanalı da ticaret hacmini arttıracak. Her ikisi için de hazırız” şeklinde konuştu.
“ÖLÜ BİR KÖRFEZİMİZ VAR”
Körfezin cansız, renksiz, hareketsiz hatta ölü olduğuna vurgu yapan Soyer, “Körfezin cıvıl cıvıl olması mümkün. Kent içi ulaşımda denizin yüzde 3 oranında kullanılması kabul edilebilir değil. Çok yoğun olmalı. Körfezdeki hat sayılarını 3 katına çıkartacağız. Yeni iskeleler Mavişehir, Salhane ve Balıklıova’da yapılacak. Hat sayısı, sefer saatleri, yeni iskelelerle körfez içindeki trafik canlanacak. Mevcut araç filomuza iki yeni feribot ekleniyor. İzmir’den Akdeniz kentlerine ulaşımı mümkün hale getireceğiz. İzmir’den Midilli’ye 2 saat 15 dakikada gidilebilecek. Sığacık’tan Samos’a 1 saatte gidilmesini mümkün kılacağız. Yelkenliler, sandallarla hatta su oyunları ile körfez cıvıl cıvıl olabilir. İzmir sahnesi körfez olan bir amfi tiyatrodur. Herkes sahneye bakar fakat sahne cansızdır. Sahneyi canlandırmamız gerekiyor” ifadelerini kullanıldı.
MUTFAĞA İHTİYAÇ VAR
Gençlerin daha çok denizle buluşmasını sağlayacaklarını söyleyen Soyer, İzmir’in turizm anlamında sıkıntılarının olduğunun altını çizdi. Soyer, “Sörf yapmasını bilmeyen çocuklar bizim için bir ezikliktir. Deniz ile ilişkileri güçlendirmeliyiz. Elimizdeki nimeti kullanabiliriz. Bu akvaryum gibi denizi yoğun kullanabiliriz. 629 km kıyı uzunluğumuz, 101 km plajımız var. Seferihisar’da yapılan uygulama tüm plajlarda hayata geçirilecek ve mavi bayraklı plaj sayısını arttıracağız” diye konuştu. Alaybey tersanesi ile ilgili süreci bilmediğini anlatan Soyer, başka bir çözümün mümkün olup olmadığını sektör temsilcilerinden öğrenmek istediğini dile getirdi. Mega yat ve küçük teknelerin yapımı için tersane ihtiyacına dikkat çeken Soyer, “Bu konuda İzmir’in büyük boşluğu var. Uygun yerler bulunmalı. Bu kentin denizcilikte daha büyük hedefleri için bu mutfağa ihtiyacı var” dedi. Deniz turizmiyle ilgili marina sayısını arttırmak istediklerini söyleyen Soyer, marina yerlerinin tespiti konusunda meclis üyelerinden destek istedi. Başkan Soyer, “Turizm konusunda zavallıyız. Antalya’ya 18 milyon turist gelirken bize 1 milyon turist gelmesi çok üzücü. Bunu hak etmiyoruz. Kruvaziyer gemileriyle gelen turistin gününü nasıl geçireceği ile ilgili hazırlık yapılmalı ona seçenekler sunulmalı. İzmir’e geldiğine şükretmeli. Bir belediye başkanı her konuya hakim olamaz. Bir kenti iyi yönetmek istiyorsanız konuyu bilenlerle konuşmalısınız. Sizi bu yüzden dinleyeceğiz. Sizin rehberliğinize ihtiyacım var” değerlendirmesinde bulundu.
“İZMİR’E DİLENCİ VAPURU…”
Meclis üyelerinin sorularını da yanıtlayan Soyer, ring seferi ile ilgili olarak İstanbul’da kullanılan dilenci vapurunun İzmir’de de uygulanabileceğini savundu. Özellikle Bergama vapurunun bütün iskeleleri dolaşarak bir keyif aracı olabileceğini dile getiren Soyer, “Bergama vapuru körfezde sürekli dolaşabilir. Diğer katamaran tekneleri de ring seferlerine katılabilir. Marinalardan ziyade tekne park yerleri acil olarak hayata geçirilmeli” dedi. Sekreteri ile birlikte birer tekerlekli sandalye ile kenti dolaşacaklarını ifade eden Soyer, engellilerin ulaşımda yaşadıkları sorunları yakından gözlemlemek istediğini anlattı. Soyer son olarak DTO Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk’e şunları söyledi: “DTO İzmir Şubesi değil İzmir Deniz Ticaret Odası olmalısınız. Bu konu için benim üzerime ne düşerse sizin yanınızda duracağım. 1 Nisan’dan sonra forsum büyüyecek. Beni istediğiniz kadar kullanabilirsiniz.”
“İZMİR’İ DENİZSİZ DÜŞÜNEMEYİZ”
DTO İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, oda olarak görevde kaldıkları süre boyunca şehrin denizcilikle ilgili konularını değerlendirdiklerini söyledi. Öztürk, “Denizci millet ve denizci ülke misyonumuz var. İpek Yolu’nun üzerinde bir İzmir’den bahsediyoruz. İzmir’i denizsiz denizi İzmir’siz düşünmek mümkün değil. Biz yıllardır denizcilikle ilgili konularda çalışıyoruz. Benim de yönetiminde olduğum Turmepa temiz deniz için güzel çalışmalar yapıyor. Sadece plaj temizliği değil deniz dibinin temizliği önemli. 2018 yılında bölgede gitmediğimiz yer kalmadı. 8 binin üzerinde öğrenciye ulaştık” diye konuştuktan sonra Başkan Soyer’e Babür Hüseyin Özbek’in ‘Güvertede’ isimli romanı ile bir tablo hediye etti.