Depremde iletişim krizine karşı yeni sistem: Japonya Modeli Türkiye’de uygulanacak 

İstanbul’da 23 Nisan'da meydana gelen 6.2 büyüklüğündeki deprem, sadece binaları değil iletişim altyapısını da sarstı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı verilerine göre, deprem sonrası aynı anda 52 milyon kişi telefonla arama yapmaya çalıştı, bu da yaklaşık 10 dakikalık kesintiye yol açtı.

  • Oluşturulma Tarihi : 21.08.2025 11:21
  • Güncelleme Tarihi : 21.08.2025 11:21
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
Depremde iletişim krizine karşı yeni sistem: Japonya Modeli Türkiye’de uygulanacak  haberinin görseli

İstanbul’da 23 Nisan’da meydana gelen 6.2 büyüklüğündeki deprem, milyonlarca kişinin aynı anda telefonlarına sarılmasıyla iletişim hatlarını çökme noktasına getirdi. Yaklaşık 52 milyon kişinin eş zamanlı arama yapmaya çalışması, iletişim altyapısında 10 dakikalık kesintiye yol açtı. NTV’den Sibel Can’ın haberine göre, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, bu sorunun tekrarlanmaması için Japonya'da uzun süredir başarıyla uygulanan bir sistemi Türkiye'ye uyarlamaya hazırlanıyor.

deprem

HEDEF: HATLARIN ÇÖKMESİNİ ÖNLEMEK

Deprem sonrası yakınlarına ulaşmaya çalışan milyonların yarattığı bu yoğunluk, iletişim sistemlerinde büyük bir yük oluşturuyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, bu durumun tekrar yaşanmaması için yeni bir model üzerinde çalışmalara başladı. Gündemdeki en dikkat çekici çözüm ise Japonya'daki sistemin Türkiye'ye uyarlanması.

deprem

JAPON MODELİ: “BEN İYİYİM” MESAJI SİSTEMİ

Japonya’da uzun süredir kullanılan ve başarılı sonuçlar veren sistemin Türkiye’ye uyarlanması planlanıyor. Buna göre, her kullanıcı, olası bir deprem sonrasında telefonuna “Ben iyiyim ve şu konumdayım” mesajı bırakabilecek.
Bu mesaj, arayan kişi tarafından dinlenecek ve iletişim süresi minimuma inecek. Böylece milyonlarca kişinin aynı anda arama yaparak hatları kilitlemesi önlenmiş olacak.

deprem

BAKAN URALOĞLU’NDAN OPERATÖRLERE TALİMAT

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, olası bir depreme karşı iletişimin aksamaması için tüm operatörlere hazırlık talimatı verdi.
Bakanlık, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) ve operatörlerle birlikte alternatif iletişim modelleri üzerinde çalışıyor.

deprem

KRİZ ANINDA SÜREÇ NASIL İŞLİYOR?

Olası bir deprem anında uygulanacak süreç şu şekilde işliyor:
Depremin ardından, Bakanlık, BTK ve operatör temsilcileri AFAD Koordinasyon Merkezi'nde Kriz Masası oluşturuyor.
Durum tespiti operatörlerce hemen yapılıyor, ilk rapor hazırlanıyor.
Gerekirse bölge içi ve dışından mobil baz istasyonları ve acil müdahale araçları bölgeye sevk ediliyor.
Enerji kesintisi durumuna karşı jeneratör, yakıt ve enerji ekipleri hazır bekletiliyor.
Depremzedelere ücretsiz görüşme, SMS ve internet paketi tanımlanıyor.

Yetkililer, Japonya'dan alınacak modelle birlikte afet anlarında iletişimin sürdürülebilirliğini sağlamayı, gereksiz yoğunlukla oluşan kesintileri en aza indirmeyi hedefliyor. Sistem başarılı olursa, ülke genelinde uygulanması planlanıyor.

 

Kaynak : HABER MERKEZİ