Sayfa Yükleniyor...
İletişim fakültelerinden mezun olan gazeteciler iş alanlarının az olmasına, düşük ücretlere ve devlet kadrolarında kendilerine yer açılmamasına sitem etti. Gazeteciler özellikle 2007den beri gündemde olan Medya Okuryazarlığı dersinin zorunlu hale getirilmesini istedi
TANER UYANIKER - ÖZEL HABER
Türkiyenin kanayan yarası işsizlik, gençlerin mezun olduğu bölümlerde iş bulmalarının önünü tıkıyor. Özellikle gazetecilik bölümü mezunları yüzde 30lara varan işsizlik oranlarıyla bu alanda başı çekiyor.
4 yıllık eğitimin ardından iş bulamadıklarını ve devlet memurluğu için de kendilerine kadro açılmadığını belirten gazeteciler, siyasilerden Medya Okuryazarlığı dersinin zorunlu hale getirilmesini istedi. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesinde akademisyen olarak görev yapan Yrd.Doç.Dr. Alahattin Kanlıoğlu, Medya Okuryazarlığı dersinin zorunlu olmamasının mezun ve işsiz gazetecilerin umutlarını söndürdüğünü ifade etti.
Bugün ülkemizde 70 civarı iletişim fakültesi bulunuyor. Bunların gazetecilik bölümlerinden mezun olan binlerce genç gazeteci işsizlik sorunuyla boğuşuyor. TÜİK verilerine göre, 2014 yılı itibariyle işsizlik oranının en fazla olduğu alan gazetecilik ve enformasyon. 24 bin işgücünün 17 bini istihdam edilebiliyor, 7 bin de işsiz var ve işsizlik oranı yüzde 29 düzeyinde.
GAZETECİLERİN ELİ KOLU BAĞLANIYOR
Medya sektöründe çalışanların sadece yüzde 20'sinin iletişim fakültesi mezunu olduğu, bu durumun ise bu fakülte mezunlarının genelde işsiz kalmaları ile sonuçlandığının altını çizen işsiz gazeteci Serdar İşcan, Yıllarca eğitim görüp mezun oluyorsunuz. Ailenizin ve çevrenizin sizden bir beklentisi oluşuyor ama mezun olduktan sonra iş bulamıyorsunuz. Çoğu kapı yüzünüze kapanıyor. Açılan kapılarda ise verilen ücretler asgari ücret oluyor. Bu kez devlet memuru olmak istiyorsunuz ama orada da yılda belki 3-4 atama oluyor. Gazetecilerin eli kolu bağlanıyor. Ne yapacağınızı nerede çalışacağınızı bilemiyorsunuz. En son umut olarak Medya Okuryazarlığı dersinin zorunlu olmasını bekliyoruz. Ama aradan yılar geçmesine rağmen o da zorunlu olmuyor. İşsizliğin bu kadar yüksek olduğu alanda ise her gün yeni okullar açılıyor ve işsiz ordusuna bir yenileri ekleniyor. Devletimizden gazetecilik bölümünden mezun olanlara devlet kapılarını açmalarını istiyoruz dedi.
BAŞKA SEKTÖRE YÖNELMEK ZORUNDA KALINIYOR
Alanında iş bulamadığı için başka bir işte çalışmak zorunda kalan Cumhuriyet Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü mezunu Sertaç Uğurlu, 2010 yılında severek ve isteyerek girdiği bölümden mezun olduktan sonra heyecanla işine başlamak istediğini ama karşılaştığı sorunlar nedeniyle işini yapamadığını belirtti. Uğurlu, yaşadığı problemleri şöyle anlattı: Yeni mezunlara potansiyel stajyer ya da en amiyane tabirle bedava işçi gözüyle bakılması beni hayal kırıklığına uğrattı. Bu durumda başka sektörlerde iş aramak zorunda kaldım. Benim gibi birçok iletişim mezunu hiçbir bağı olmayan işlerde çalışmak zorunda kalıyor. Bu işi yapabilenler ne kadar şanslı onu da tartışmak gerek.
GAZETECİLERİN UMUTLARI SÖMÜRÜLÜYOR
Ege Üniversitesi İletişim Fakültesinde akademisyen olarak görev yapan Yrd.Doç.Dr. Alahattin Kanlıoğlu, gazetecilik bölümü öğrencisinin fakültede aldığı eğitimin karşılığını alabileceği bir iş bulmasının hele hele gazeteciliği evrensel ilkelerin gerektirdiği düzeyde yapmasının neredeyse imkansız olduğunu ifade etti. Medya Okuryazarlığı dersinin hem bu konuda bilinçli bir kuşağın yetişmesi hem de işsiz gazetecilere istihdam kapısı açması açısından önemli olduğunu belirten Kanlıoğlu, Medya Okuryazarlığı bilinçli sorgulayan okur ve izler demek. Bu istenen bir sonuç mudur istenmeyen bir sonuç mudur sorunun yanıtını veren iktidar tabi ki gereğini yapmaktadır. Bu dersin zorunlu olmaması mezun ve işsiz gazetecilerin de umutlarını sömürmektir diye konuştu.
Medya Okuryazarlığı dersindeki amaç; medya mesajlarının doğru algılanması, eleştirel bir bakış açısıyla alınabilmesi, gerçeklik-kurgusallık ayrımının yapılabilmesi, medyanın sunduğu dünyanın gerçeğin kendisi olmayabileceğinin anlaşılması, medyanın yönlendirme ve yönetme fonksiyonlarının olduğunun farkına varılabilmesi, mesajı gönderenlerin kendi düşüncelerini empoze etme gayreti içinde olabileceklerinin değerlendirilmesi gibi hedefleri içermektedir. Yani Medya Okuryazarlığı, kaynağı her ne olursa olsun, bilgiyi değerlendirip onu yerinde kullanabilen bireyler olmayı, böyle bireyler yetiştirmeyi hedeflemektedir.
Haber Merkezi