Sayfa Yükleniyor...
Pandemi ile birlikte turist sayısının düşmesi, Türkiye ve Yunanistan’ı turizmde de karşı karşıya getirdi. Bir buçuk yıldır Türkiye’ye kapılarını kapatan Yunanistan, büyük kruvaziyer şirketlerin Ege’den Türkiye’ye gelmesini de engelliyor
NURETTİN BAKİ-ÖZEL HABER
Yunanistan-Türkiye hava, kara ve deniz sınırları; birkaç istisna dışında bir buçuk yılı aşkın süredir kapalı. Kapıların kapalı olması iki ülke arasındaki turizmi, özellikle de kruvaziyer turizmini durma noktasına getirdi. Turizmciler, Yunanistan’ın pandemiyi bahane ederek kruvaziyer gemilerinin Türkiye’ye geçmesini engellediğini ve bu şekilde Ege Denizi’ni Türkiye ile paylaşmak istemediğini net bir şekilde ortaya koyduğunun altını çiziyor. Kruvaziyerin yanı sıra Ege kıyıları ve Yunan adaları arasında yılda yaklaşık 500 bin turist taşıyan feribot firmaları da 1.5 yıldır sefer yapamıyor. Feribot firmaları da seferlerin başlamasını istiyor. Aynı zamanda Ege denizinde yat turizmi de bu nedenle beklenen canlılıkta değil. Kuşadası ve Bodrum turizmcilerinin temsilcileri konuyu gazetemize aktardı.
YUNANİSTAN, OYUN BAŞLATTI!
Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Bodrum Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Serdar Karcılıoğlu, “Pandemi sonrası Türkiye’nin turizmde yıldızının daha çok parlayacağı ve özellikle başta Yunanistan olmak üzere Akdeniz çanağındaki rakip ülkeleri geçerek daha iyi bir turizm sezonları yaratabileceği düşüncesi Yunanistan’ı korkuttu ve harekete geçirdi. Buradan hareketle Yunanistan, pandeminin ilanın yarısından itibaren Türkiye’ye karşı bir oyun başlattı. Bunun yanında siyasi bazı gerçekler de var ama bunlar siyasilerin işi. Zaten pandemi ile birlikte dünyadaki turizm hareketleri çok ciddi ölçüde düştü. Her yıl 1 buçuk milyar insan turizm hareketlerine katılırken, pandemi ile birlikte bu rakam 300-400 binlere kadar geriledi. Durum böyle oluca ülkeler, değişik yollara başvurdu” diye konuştu.
TEHDİT EDİYOR!
Yunanistan’ın kruvaziyer şirketlerini tehdit etiğini de sözlerine ekleyen Karcılıoğlu, pandemiyi fırsata çevirdiğini söyledi. Karcılıoğlu, “Yunanistan, büyük kruvaziyer gemilere; “Türkiye’ye giderseniz dönüşte limanlarımıza giremezsiniz, girerseniz müşterilerinizi gemiden indirmem onlara karantina uygularım” diyor. Bu da dönüş bacağı Yunanistan olan Kruvaziyer gemileri de Türkiye’ye gelmekten vazgeçiyor. Yunanistan başından beri Ege Denizi’ni turizmde Türkiye ile paylaşmak istemiyordu ve pandemi krizini fırsata çevirdi, olay bundan ibaret” dedi.
PANDEMİ SİLAH OLDU!
Peninsula Tour Genel Müdürü ve Kuşadası Belediyesi Turizm Komisyonu Başkanı Fahrettin Çiçek, “Yaşadığımız pandemi, ülkelerin birbirlerine karşı kullandıkları silah olmaya başladı. Ülkeler deyim yerindeyse bu durumu sopa olarak kullanıyor. Biz turizmciler olarak da bu gelişmeleri üzülerek takip ediyoruz. Oysaki turizmci, dünya barışına hizmet eden, insanları birbirilerine yaklaştıran, kültürlerin tanınmasına sağlayan bir sektörün temsilcisi. Ama maalesef kötü niyetli politikacılar turizmi kötü niyetlerine alet ediyorlar. Yunanistan ya da AB dönem dönem turizmde seyahatlerini yönlendiren hamlelerle bizim bir adım öne geçmemizi engellemeye yönelik adımları her zaman atmıştır. Yunanistan’ın son dönemlerde büyük bir çaba içinde olduğunu biliyoruz. Sadece Yunanistan değil, İtalya ve İspanya da bazen kapalı kapılar arkasında bazen kamuoyu önünde bu tür adımları atıyorlar” ifadelerine yer verdi.
ÖNE GEÇEBİLECEK NE YAPTIK?
Kruvaziyer şirketleriyle bir yol çizilebileceğini ve bu konuda kafa yormak gerektiğini söyleyen Çiçek, “Bu konuda Yunanistan veya başka AB ülkelerini suçlamak yerine biz neyi yapamıyoruz onun muhakemesini yapmamız lazım. Yani her defasında Yunanistan ve AB’yi suçlamak bir yerden sonra basit kalıyor. Kruvaziyer turizmiyle ilgili elbette ki uluslar arası lobiler var, büyük kruvaziyer şirketleri var, biz ülke olarak bu şirketlerle bugüne kadar ne ilişki kurduk? Öne geçebileceğimiz ne adımlar attık? Açıkçası bizim bu konuda herhangi bir bilgimiz yok. Zira konuyla ilgili bir değerlendirme de yapılmıyor. Kruvaziyer turizmi için çok önemli destinasyon olan Kuşadası turizmcilerin bir temsilcisi olarak üzülüyorum. Yunanistan mutlaka engellemeler çıkarıyor ama biz bu kruvaziyer şirketlerle kafa kafaya verip bir yol çizdik mi? Bu konuyu irdelemek lazım” şeklinde konuştu.
BU İLK DEĞİL, SON DA OLMAYACAK!
Yunanistan’ın attığı adımın ne ilk ne de son olacağını da sözlerine ekleyen Çiçek, “Bu Yunanistan’ın ilk hamlesi değil son hamlesi de olmayacak. Dolayısıyla çok üzücü bir durum var. Yunanistan’ın bu tür adımları mutlaka bertaraf edilmeli. Kruvaziyer şirketleriyle oturup konuşulup bir yol bulunursa Yunanistan’a bu şirketler de baskıyı yapacaktır” dedi.
UFUKTA GEMİ YOK!
2020’de sıfır gemi ile sezonu kapattıklarını, bu sezonda da ufukta herhangi bir geminin görünmediğini belirten Çiçek, “Kuşadası, Akdeniz kruvaziyer rotalarında önemli bir merkez olarak, iyi bir sezonda yaklaşık 700 adet kruvaziyer gemisi ağırlıyordu. Bu da bölge için 1.3 - 1.5 milyon arasında değişen günübirlik kruvaziyer yolcu anlamına geliyordu. Bu yolcuların bölge esnafına çok büyük katkısı söz konusu idi. Ancak bu rakamlardan krizler ile birlikte toparlanma yılı olarak kabul ettiğimiz 2019’da 197 gemi 183 bin yolcu ile geri dönmeye çalışırken, 2020’yılında salgın ile birlikte maalesef 0 gemiye düştük. Bu sene de ufukta henüz bir gemi göremedik ve ne zaman gelecekleri konusunda da belirsizlik devam ediyor” değerlendirmesinde bulundu.
FERİBOT SEFERLERİ 1.5 YILDIR SEFER YAPAMIYOR
Kruvaziyerin yanı sıra Ege kıyıları ve Yunan adaları arasında yılda yaklaşık 500 bin turist taşıyan feribot firmaları da 1.5 yıldır sefer yapamıyor. Feribot firmaları da seferlerin başlamasını istiyor. Aynı zamanda Ege denizinde yat turizmi de bu nedenle beklenen canlılıkta değil.
Haber Merkezi