Mobilyanın değeri yükselecek

Türkiye’de cari açık vermeyen nadir sektörlerinden biri olan mobilya sektörü, katma değerli ürün üreterek değer bazında ihracatı artırmak istiyor. Yağcı, “Miktarda az pahada yüksek ürün satmalıyız” diye konuştu


  • Oluşturulma Tarihi : 24.09.2018 08:30
  • Güncelleme Tarihi : 24.09.2018 08:30
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
Mobilyanın değeri yükselecek

KENAN YEŞİL-ÖZEL HABER
Türkiye’de cari açık vermeyen ender sektörlerinden biri olan mobilya sektörü, katma değerli ürün üreterek miktar bazından çok değer bazında ihracatı artırmayı hedefliyor. Cari açığın kapanmasında pozitif etkisi olan mobilya sektörü bu hedefin gerçekleşmesi için Ar-Ge ve insan yatırımının yani kaliteli ara eleman ihtiyacının karşılanması gibi destekler bekliyor. Zayıf yönlerini güçlendirerek, sektörde daha rekabetçi bir konuma gelmek istediklerini vurgulayan Ege Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Cahit Doğan Yağcı, bu hedefleri gerçekleştirmenin iki yolu olduğunu söyledi. Yağcı, “Mobilya sektörünü OSB’de bir araya getirmeliyiz. Burada yapılacak Ar-Ge çalışmaları ile katma değerli ürün üretmeliyiz. Özgün tasarımımızla markamızı oluşturmalıyız. Bunu yaptığız zaman daha fazla ithalatçı firma bize gelecek. Aynı zamanda firmalardaki ara eleman ihtiyacımızı karşılamalıyız. Gençlerimizi bu mesleğe yönlendirecek teşvikler uygulanmalı ve kaliteli bir eğitim ile öğrencilerimizi sektöre kazandırmalıyız” dedi.



BİRİM FİYATLARINI ARTIRMALIYIZ
Mobilya sektörünün Türkiye’de ihracatta cari açık vermeyen bir sektör olduğunu vurgu yapan Yağcı, “Hatta cari açığın kapanmasını olumlu yönde destekleyen sektörlerden biri olmasından dolayı çok önemlidir. İhracatımız ithalattan çok daha fazladır. Emeği yoğun bir sektör olduğundan dolayı mobilya sektörünün muhakkak desteklenmesi gerekiyor. Burada en önemli konu birim fiyatlarımızı artırmamız. Şu anda Ege Bölgesi’nden yapılan ihracatta birim fiyat kilogram başı 3.64 dolar. Bu rakamı bizim 7 dolarlara çıkarmamız gerekiyor. Batı Avrupa ülkeleri bu rakamlara ulaşmış durumda. Bunun da tek yolu kaliteyi artırmaktır. Kaliteyi artırmak için ise araştırma geliştirmeyi yani Ar-Ge’yi kuvvetlendirmek gerekiyor. Kendimize özgü tasarım yapmamız gerekiyor. Kendimize özgü tasarım yapabildiğimiz takdirde kendi markamızı oluştururuz. O zaman da katma değeri yükseltebiliriz” diye konuştu.
KATMA DEĞERLİ ÜRÜN VURGUSU
Mobilya sektörünün ihracat hedefi olan 7 milyar dolar rakamlarına ulaşmanın yolu olarak katma değerli ürüne dikkat çeken Yağcı, miktarda az pahada yüksek ürünlerin satılması gerektiğini vurguladı. Yağcı, “Türkiye’deki mobilya ihracatı 2017 itibariyle 2.7 milyar dolardır. Ege Bölgemizin ise 130 milyon dolardır. Bunun içerisine sadece ahşap mobilya değil diğer demir aksanlı plastik aksanlı mobilyalar dahildir. Sadece ahşap mobilyayı bakacak olursak 1.5 milyar dolar ihracatımız var. Ama diğer aksanlar da mobilya kapsamında. Mobilya ihracatında hedef mevcut ihracat rakamları 7 milyar dolara çıkartmak. Bu hedefe ulaşmanın iki yolu var. Ya daha fazla emek sarf edilecek ve ihracat yapılacak ya da katma değerli ürün üreteceğiz. Daha fazla ihracat yapmak için daha fazla emek sarf ediyorsunuz ama katma değeri büyütemiyorsunuz. Halbuki katma değeri artırarak yani kendi özgün tasarımlarımızla ihracat yaparsak hedeflediğimiz ihracata ulaşmak daha kolay olur. Diğer türlü sadece miktar bazında artış yapmamız lazım. Biz miktarda az pahada yüksek ürün satmalıyız” dedi.



ÖZGÜN TASARIM
Türkiye’de 500 milyar dolar ihracat hedefinin konulurken katma değerli ürün ihracatına odaklanıldığını anlatan Yağcı, “Türkiye’de 500 milyar dolar ihracat hedefi konmuştu. Bu hedef konulurken tamamen katma değerli ürün ihracatına odaklanıldı. Sadece miktar bazında ihracat ile 500 milyar dolar ihracat hedefi yakalanamaz. Türkiye’nin katma değerli ürün üreterek bu hedefleri ulaşabileceğini düşünüyorum. Bu hedefi ulaşamasak bile yaklaşacağımızı düşünüyorum. Yeter ki ürünlerin katma değerini artıralım, kendi özgün tasarımlarımızı yapalım. İhracat hedefini ancak bu şekilde ulaşabiliriz. Diğer türlü sadece miktar bazında artışla yetinmeye çalışırız. Miktarı artırarak 500 milyar dolar ihracat hedefine ulaşamayız” diye konuştu.
İKİ ÖNEMLİ KONU
Mobilya sektöründe katma değeri artırmak için iki tane önemli konunun olduğunun altını çizen Yağcı, “İlki kaliteli teknik eleman yani ara eleman yetiştirmek. İkincisi de mobilya sektörünün belli bir organize sanayi bölgesinde toplanmasıdır. Öyle bir organize sanayi bölgesi kurulduğu takdirde içinde Ar-Ge’de olacak, tasarım da olacak. Bu çok önemli bir konu. Şu anda mobilya sektöründe faaliyet gösteren kaç firma var tam bilinmiyor. Mobilyacılar odasına kayıtlı yaklaşık bin 600 üye var. İzmir Ticaret Odası’na kayıtlı bin 50 üye var. Ege Bölgesi Sanayi Odası’na kayıtlı 200 üye var. Genel konuşulana baktığımızda 3 bin civarında firmanın Ege Bölgesi’nde mobilya sektöründe faaliyet gösterdiği telaffuz ediliyor. Bunların çoğu Karabağlar bölgesindeydi. Karabağlar bölgesinde kentsel dönüşüm var. O kapsama girmiş vaziyette. Dolayısıyla önümüzdeki 3-4 yıl için oradaki üreticilere bir çözüm getirmek gerekiyor” açıklamasında bulundu.
MOBİLYACILARA OSB GELİYOR
Mobilya sektörünü bir araya getirecek olan organize sanayi bölgesi için yola çıkıldığını belirten Yağcı, “Torbalı Belediyesi, Torbalı Ticaret Odası, EİB olarak bunu gerçekleştireceğiz. AK Parti İzmir Milletvekili Mahmut Atila Kaya ve İzmir Ticaret Odası Yönetim Kurlu Başkanı Mahmut Özgener’in büyük destekleri oldu. Mobilya sektörü için organize sanayi bölgesi kurulması adına yola çıkıldı. Torbalı’da organize sanayi bölgesi kurulacak. Bunu yapmamız şart. Bunu yapmazsak ihracatı geliştirmekte zorlanırız” dedi.
OSB İTHALATÇI ÇEKECEK
Organize sanayi bölgesi ile tüm firmaların bir arada olacağı ve bu sayede daha çok ithalatçı firmaların geleceğini anlatan Yağcı, “Aynı zamanda organize sanayi bölgesi şunu getirecek. Ne kadar çok firma bir araya getirilirse dışarıdan gelecek ithalatçı o kadar fazla artar. Çünkü biliyor ki o bölgeye gittiği zaman 50-100 firmayı ziyaret edecek. Alternatifleri görecek. Şu anda Karabağlar’daki birçok üreticimiz dışarıdan gelen bir ithalatçıyı üretim yerine götürmeye çekiniyor. Organize sanayi bölgesi üretim açısından önemli olduğu gibi aynı zamanda lojistik açısından da önemli bir konu. Firmaların bir arada olması da yan sanayi de zaman içerisinde oraya çeker. Zamanında Kısıkköy örneği vardı ama orası genelde showrooma dönüştü” ifadelerini kullandı.
ARA ELEMAN SIKINTISI
Mobilya sektöründe en büyük handikabın ara eleman sıkıntısı olduğuna dikkat çeken Yağcı, sektör temsilcileri ile yapılan her toplantıda bu konunun gündemin ilk maddesini oluşturduğunu belirterek, “Ne yapmayı hedeflerseniz hedefleyin sonuçta ara elemana geliniyor. Eğitimli, konuya hakim ara elaman aranıyor. Son zamanlarda özellikle meslek liselerine doğru bir talepte bir azalma var. Bunun üzerine ihtiyaç da her geçen artıyor. Ara eleman ihtiyacını nasıl karşılarız, meslek liselerini nasıl canlandırırız diye üyelerimizle konuşuyor, toplantı yapıyoruz. Sektörde yer alan firmalarla bir araya geldiğimizde ara eleman konusunun büyük bir sıkıntı olduğunu görüyoruz” dedi.
BURS VEREREK GENÇLERİ TEŞVİK EDECEKLER
Mobilya sektöründeki ara elaman ihtiyacını karşılamak, gençlerin meslek liselerini tercih etmelerini teşvik etmek amacıyla çeşitli projelerde yer aldıklarını aktaran Yağcı,  bu kapsamda Mithatpaşa Endüstri Meslek Lisesi ile bir protokol yaptıklarını söyledi. Başarılı öğrencilerin ağaç işleri mobilya bölümünü tercih etmelerini sağlamak amacıyla Mithatpaşa Endüstri Meslek Lisesinin Mobilya ve Dekorasyon Bölümü’ne kayıt yaptıran 34 öğrenciye Ege Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği üyelerinin burs vereceğini dile getiren Cahit Doğan Yağcı, şöyle konuştu: “‘Meslek Lisesi Memleket Meselesi’ projesini de dikkate alarak öğrencilerin meslek liselerini tercih etmelerini teşvik etmek amacıyla burs vermeyi uygun gördük. Bugünkü ortamda öğrencilerin ve ailelerin böyle desteklere ihtiyacı olabiliyor. Bu destekle aynı zamanda koçluk eğitimini vererek öğrencilerin bu mesleği sevmelerini ve kendilerini geliştirmelerini sağlamak istiyoruz. Bu öğrencilerimiz mezun olduklarında hem mesleği tanımış olacaklar hem de uygulamayı gördükleri için hazır vaziyette olacaklar. Dolayısıyla istihdam olanakları artacak. Aynı zamanda iyi bir maaşla bu işe başlamış olurlar. Biz öğrencilerimizi üretime kanalize etmek istiyoruz. Bu eğitimleri kullanmalarını istiyoruz.”
KALİTE GÖSTERGESİ
Ege Bölgesi’nden sadece Orta Doğu’ya değil Avrupa ülkelerine ve Amerika’ya da ihracat yapıldığını ifade eden Yağcı, bu durumun mobilyada kaliteli ürünler yaptıklarının bir göstergesi olduğunu değinerek, “Bugün en büyük ihracat Orta Doğu bölgelerine gözüküyor ama Ege Bölgesi’nden Avrupa ülkelerine ve Amerika’ya da ihracat var. Bu önemli bir olay. Baktığımızda biz Amerika, Almanya, İngiltere’ye mobilya ihraç edebiliyorsak demek ki belli bir kaliteye ulaşmışız demektir. Şimdi bunun üzerine giderek kendi özgün tasarımlarımızla bu ihracatı artırırsak o zaman Avrupa’daki üreticilerle daha rekabetçi bir duruma geliriz ve daha fazla da ihracat yapmış oluruz” şeklinde konuştu.

Haber Merkezi