- Gündem
- 19.04.2025 12:51
MEB’in 15 bin öğretmen ataması yapılacağını duyurmasının ardından İzmir’de toplanan atama bekleyen öğretmenler, rakamlarla atama sayısının yetersizliğini anlattı
SEMİ TEKTAŞ - Cumhurbaşkanı ve AK Parti Genel Başkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın, 10 bini Milli Eğitim Akademisi’ne olmak üzere toplam 25 bin yeni öğretmen ataması yapılacağını duyurmasının ardından atama sayısı kamuoyuna tartışmalara neden oldu. Atama sayısına eğitim emekçilerinden tepkiler geldi. Öğretmen açığının 109 bin olmasına rağmen yalnızca 15 bin atama yapılmasına dikkat çeken eğitim emekçileri, seslerini duyurmak için İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü önünde toplandı. 2024 Atama Mağduru Öğretmenler grubu adına konuşan Öğretmen Yağmur Sevim, Millî Eğitim Bakanlığı’na (MEB) seslendi. Basın açıklamasında şu talepler dile getirildi: “2024 yılı içinde ek atamalarla en az 50 bin öğretmen daha atanmalıdır. Ücretli öğretmenlik uygulaması sona erdirilmelidir. Atamalar, yalnızca KPSS yazılı puan üstünlüğüne göre yapılmalıdır. Eğitim sistemimiz, geçici çözümlerle değil, kalıcı politikalarla güçlendirilmelidir.”
Türkiye’de eğitim sisteminin temel taşı olan öğretmenler, son yıllarda ciddi mağduriyetler yaşamaktadır. 2024 KPSS sonrası açıklanan yalnızca 15 bin öğretmen ataması ve ücretli öğretmenlik adı altındaki güvencesiz istihdam modeli hem öğretmen adaylarına hem de eğitim sistemine büyük zarar vermektedir. İşte rakamlarla öğretmen atama krizi: 2023 sonu itibarıyla Millî Eğitim Bakanlığı verilerine göre Türkiye’de resmî öğretmen açığı 109 bin kişidir. 2024 yılında açıklanan öğretmen atama sayısı ise 15 bin kişidir. Bu, toplam açık kadronun yalnızca yüzde 13,7’sine denk gelmektedir. 2024 itibarıyla atanmayı bekleyen öğretmen adayı sayısı yaklaşık 600 bin kişidir. 15 bin atama, adayların yalnızca yüzde 2,5’ine istihdam imkânı sunmuştur. Sonuç olarak, 585 bin öğretmen adayı bir yıl daha beklemek zorunda kalmıştır. Milyonlarca öğrenci ise öğretmensiz ya da ücretli öğretmenlerle eğitim görmeye devam etmektedir.
2023 yılında Türkiye genelinde görev yapan ücretli öğretmen sayısı 87 bin kişidir. Ücretli öğretmen maaşları ise 2024 yılında 10 ila 13 bin TL arasında değişmektedir. Ücretli öğretmenler, yaz tatilinde maaş alamamakta ve yalnızca ders saatine göre ücret almaktadır. Gelirleri genellikle asgari ücretin yüzde 40-50 altında kalmaktadır. Ücretli öğretmenlerin çoğunda pedagojik formasyon veya alan uzmanlığı şartı aranmamaktadır. Öğrenciler, her yıl değişen, deneyimsiz ve geçici öğretmenlerle eğitim almak zorunda kalmaktadır. Aynı öğretmenle devam edememek, öğrencilerde öğrenme sürecinde ciddi kopukluklara yol açmaktadır. Uzman olmayan kişilerin sınıf yönetimi ve ders anlatımı da öğrencilerin başarı seviyelerini olumsuz etkilemektedir. Ücretli öğretmenler, düşük maaş ve güvencesizlik nedeniyle mesleki motivasyonlarını kaybetmektedir. Eğitimde kalite, ancak tam zamanlı, liyakatli ve güvenceli öğretmenlerle sağlanabilir.
Türkiye’de üniversitelerden her yıl ortalama 45-50 bin yeni öğretmen mezun olmaktadır. KPSS’de başarılı olan yüzbinlerce genç öğretmen, atama yetersizliği nedeniyle ya işsiz kalmakta ya da farklı sektörlere yönelmek zorunda bırakılmaktadır. OECD verilerine göre Türkiye, genç işsizlik oranında Avrupa ülkeleri arasında ilk sıralarda yer almaktadır. Bu mağduriyet, sadece bireysel bir hak kaybı değil; Ülkemizin insan kaynağının, emeğinin ve geleceğinin heba edilmesidir.
TALEPLER
2024 yılı içinde ek atamalarla en az 50 bin öğretmen daha atanmalıdır. Ücretli öğretmenlik uygulaması sona erdirilmelidir. Atamalar, yalnızca KPSS yazılı puan üstünlüğüne göre yapılmalıdır. Eğitim sistemimiz, geçici çözümlerle değil, kalıcı politikalarla güçlendirilmelidir. Öğretmenlerine değer vermeyen bir ülke, geleceğini de inşa edemez. Biz öğretmen adayları olarak; adalet, liyakat ve eğitimde kalite için mücadelemizi sürdüreceğiz. Bu haklı mücadelede sesimizi daha gür çıkaracağız!