- Gündem
- 19.04.2025 20:35
Tramvay duraklarında, yükleme yapılacak makineler bulunmuyor. 20 Aralık’tan itibaren HES kodunun da zorunlu olmasıyla tramvay duraklarında başkasından da yardım alınamayacak
Konak ve Karşıyaka tramvaylarının istasyonlarında İzmirimkart yükleme noktasının olmaması sorunu devam ediyor. İZBAN, İZMİR METRO VE İZDENİZ bağlantılı duraklarda İzmirimkart yükleme noktası sorun olmazken, İZBAN, İZMİR METRO VE İZDENİZ ile bağlantılı olmayan tramvay duraklarında yolcuların kart alabilecekleri ya da dolum yapabilecekleri herhangi bir sistem bulunmuyor. İçişleri Bakanlığının, koronavirüs salgınıyla mücadele çalışmaları kapsamında 30 Eylül’de çıkardığı ‘Şehir İçi Toplu Ulaşımda HES Kodu Sorgulama Başlıklı Genelgesi’ ve İzmir Valiliği İl Hıfzıssıhha Kurulu’nun, bu genelgeye istinaden aldığı karar gereği, toplu ulaşımda elektronik HES Kodu kontrolü uygulaması başlamıştı. Bu kapsamda, İzmirli vatandaşlardan toplu ulaşım araçlarına binişte kullandıkları kişiselleştirilmiş ya da hamiline izmirim kartlarını, önce 15 Kasım’a, daha sonra da bu süre uzatılarak 30 Kasım’a ve süre yine uzatılarak 20 Aralık’a kadar kişisel HES kodu ve TC kimlik numaraları ile eşleştirmeleri istendi. Bu tarihe kadar kartlarını HES kodu ile eşleştirmeyen vatandaşların toplu ulaşım araçlarına alınmayacağı açıklandı.
BAŞKA BİR KART KULLANILAMAYACAK
Tramvay duraklarında henüz çözülemeyen yüklematik problemine karşı HES kodu zorunluluğu ile teknolojiyi herkesin aynı oranda kullanamaması ve yaşlıların HES kodu almakta zorlanmaları yeni tartışmaları gündeme getirecek. Kovid-19 tedbirleri kapsamında, kişi kendi HES kodu ile kişiselleştirilmiş kartı dışında başka bir kart kullanamayacağı için kartında yeterli bakiye yoksa yolculuğuna da devam edemeyecek. Bakiyesine dikkat etmeyen ya da yükleme yapamayan özellikle tramvayı kullanmak zorunda olan vatandaşlar daha çok sorun yaşayacak.
SONUNDA TAKSİYE BİNDİM
Ulaşım kartına bakiye yükleme sıkıntısı yaşayan bir yolcu, işe gitmek için tramvay kullandığı esnada bakiyesinin yetersiz olmasından dolayı tramvaya binemediğini ve işe geç kaldığını belirtti. Pandemiden dolayı izmirimkart dolum bayileri sabah saatlerinde kapalı olduğundan dolayı üç durak yürümek zorunda kaldığını ve kartına yükleme yapamadığını belirten ismini vermek istemeyen yolcu, “HES kodu zorunluluğu geleceği için bir başkasından da yerimize izmirimkart basmasını isteyemeyeceğiz. Artık diğer insanlardan da yardım alamayacağız. İzmirimkart dolduran iki markette sabah 9.00 gibi kapalıydı. İnsanlar olmadığı için onlar da açılış saatlerini geriye çekmişler. Güvenlikten rica ettim, geçmek için bana kameralardan izliyorlar. Sizi kart basmadan tramvaya alamam dedi. Sonunda taksiye binmek durumunda kaldım. Yedek kartım vardı onu basabiliyordum. Ya da birinden rica ediyordum. Ya da sıfır kart alıp doldurup basıyordum. Tramvay kullanan vatandaşlar bu süreçte daha çok zorlanacaklar. Mobilden kartlarınıza yükleme yaptığınızda ise 30 dakikada yüklediğiniz miktar kartınızda gözüküyor. Güvenlik görevlisine siz bu durumu iletir misiniz dedim. Onlar da bizi dinlemiyorlar ki dedi. Aylardır tuvalet sorunumuzu söylüyoruz. Onun için de bir şey yapmadılar. Kafelerde tuvalet için bizden para alıyorlar dedi” diye görüş belirtti.
ESHOT’U ARAMAM İSTENDİ
Yaşadığı zorluktan dolayı 20 Aralık’tan sonra ulaşımda HES kodu zorunluluğu ile başka insanların mağdur olmaması adına Hemşehri İletişim Merkezi’ni (HİM) aradığını ifade eden ismini vermek istemeyen yolcu, “Eskiden HİM’e doğrudan şikayette bulunuyorduk. Ama şimdi deprem için, süt kuzusu projesi için dahili numara koymuşlar. Onun dışında genel şikayet bırakamıyorsunuz. Sesli mesaj ya da internetten form doldurmak gerekiyormuş. Benimle telefonda konuşan kadın form doldurun ya da ESHOT’u arayın onlara söyleyin şikayetinizi dedi. ESHOT’un numarasını verdi bana. Sözlü olarak benden şikayet alınmadı. Dilekçeyi doldurabilirsiniz dedi. Sorunu tramvayda yaşadım bana ESHOT’u aramamı söyledi. Sözlü olarak şikayetimi iletemedim. Sonuçta benim yaşadığımı başkaları da yaşayabilir. Herkes interneti kullanamayabilir. Bu konuda başka bir çözüm de mutlaka bulunmalıdır. Ayrıca yaşadığım olaydan sonra ikinci kartımı da HES kodu ile eşleştirmeye çalıştım ama sistem izin vermedi. Yanımda yedek kart taşımanın da 20 Aralık’tan sonra bir anlamı olmayacak” şeklinde konuştu.