İZMIR

İzmir’de afet haberleşmesine güneş enerjili güvence

İzmir Büyükşehir Belediyesi, Gümüldür Akkaya Telsiz İstasyonu’nun enerji altyapısını güçlendirerek afet ve kriz anlarında kesintisiz iletişimi güvence altına aldı. Şebekeden bağımsız çalışan tesis, güneş enerjisi ve depolama sistemi sayesinde dört güne kadar kesintisiz hizmet verebiliyor

İzmir Büyükşehir Belediyesi, afetlere karşı dirençli kent hedefi kapsamında kritik iletişim altyapılarını güçlendirmeyi sürdürüyor. Kent genelinde itfaiye, zabıta, metro ve belediye birimlerinin kullandığı Sayısal Trunk Telsiz Sistemi’nin önemli merkezlerinden Gümüldür Akkaya Telsiz İstasyonu, yenilenen güneş enerjisi ve enerji depolama sistemiyle kesintisiz haberleşmenin güvencesi haline geldi. Yaklaşık 3,4 milyon liralık yatırımla hayata geçirilen sistem, şebekeden bağımsız çalışarak olası enerji kesintilerinde dahi iletişim ağının kesintisiz işlemesini sağlıyor. Depoladığı enerjiyle dört güne kadar güneş almadan hizmet verebilen tesis, yedek jeneratör desteği sayesinde afet dönemlerinde İzmir’in kritik haberleşme altyapısını ayakta tutuyor.

İZMİR’DE KESİNTİSİZ İLETİŞİM HİZMETİ

İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin kent genelindeki haberleşme altyapısının temel unsurlarından biri olan Sayısal Trunk Telsiz Sistemi, 30 ilçede bulunan 28 telsiz röle istasyonu üzerinden hizmet veriyor. Afet ve acil durumlarda kamu kurumları arasındaki koordinasyonun sürdürülmesinde kritik rol üstlenen sistemin önemli noktalarından biri olan Gümüldür Akkaya Telsiz İstasyonu, yenilenen enerji altyapısıyla dikkat çekiyor. İstasyonda kurulu bulunan 40 kilovat gücündeki güneş enerjisi santrali ve 200 kilovatsaatin üzerindeki enerji depolama kapasitesi sayesinde tesis kendi elektriğini üretiyor. İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Dairesi Başkanlığı’nın hazırladığı proje doğrultusunda, Fen İşleri Dairesi Başkanlığı tarafından yaklaşık 3,4 milyon liralık yatırımla hayata geçirilen sistem, şebekeden bağımsız çalışarak enerji kesintilerinden etkilenmiyor. Böylece tesis, afet ve kriz dönemlerinde iletişim ağının kesintisiz işlemesine katkı sağlayarak hayati bir görev üstleniyor.

“DÖRT GÜNE KADAR GÜNEŞ ALMADAN ENERJİ SAĞLAYABİLİYOR”

İzmir Büyükşehir Belediyesi İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Dairesi Başkanlığı İklim Değişikliği ve Temiz Enerji Şube Müdürü Yiğit Beydağ, tesisin kritik altyapılara enerji sağladığını belirterek şunları söyledi; “Bu tesis, Büyükşehir Belediyemizin işletmesindeki 21 güneş enerji santralinden biri. Ancak kritik haberleşme altyapısını beslemesi nedeniyle ayrı bir öneme sahip. Tesiste 80’in üzerinde güneş paneli bulunuyor. Yaklaşık 40 kilovat kurulu güce ve 200 kilovatsaatin üzerinde enerji depolama kapasitesine sahip olan sistem, şebekeden tamamen bağımsız çalışıyor. Depoladığı enerji sayesinde güneşsiz geçen dört güne kadar kesintisiz hizmet verebiliyor.”

Güneş enerjisi sistemlerinin verimliliğini artırmak amacıyla düzenli bakım ve temizlik çalışmaları yürüttüklerini belirten Beydağ, “İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin öz kaynaklarıyla güneş enerji santrallerimizin temizlik çalışmalarını gerçekleştiriyoruz. Bu sayede sistemlerin enerji üretim verimliliğini artırıyor ve sürdürülebilir işletimini sağlıyoruz” dedi.

AFET VE KRİZ ANLARINDA İLETİŞİMİN OMURGASI

İzmir Büyükşehir Belediyesi Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı Bilgi Ağları Şube Müdürlüğü Telsiz Birim Şefi Metin Öztürk, Akkaya Telsiz İstasyonu’nun sistem içindeki stratejik önemine dikkat çekti. İstasyonun haberleşme ağının kritik noktalarından biri olduğunu belirten Öztürk, “Güney bölgesindeki birçok istasyon buradan hizmet alıyor. Radyolinkler aracılığıyla verileri Toros’taki merkezimize iletiyoruz. Afet ve kriz anlarında koordinasyonun sağlanması ve olaylara hızlı müdahale edilebilmesi açısından telsiz haberleşmesi hayati önem taşıyor” diye konuştu. İzmir’in herhangi bir noktasından yapılan telsiz anonslarının sistemdeki tüm kullanıcılar tarafından duyulabildiğini ifade eden Öztürk, itfaiye, zabıta, metro ve diğer belediye birimlerinin günlük faaliyetlerinin yanı sıra afet yönetimi çalışmalarında da bu altyapıdan yararlandığını söyledi.

“6 ŞUBAT DEPREMLERİNDE ÖNEMİ BİR KEZ DAHA ORTAYA ÇIKTI”

6 Şubat Kahramanmaraş merkezli depremlerin ardından yaşanan iletişim aksaklıklarının telsiz haberleşmesinin kritik rolünü bir kez daha gözler önüne serdiğini belirten Öztürk, şunları söyledi: “Depremin ardından haberleşme neredeyse durma noktasına geldi. Bu süreçte telsiz sistemlerinin önemi bir kez daha ortaya çıktı. İtfaiyenin yangına müdahalesinden metro işletmesine kadar birçok hizmet için kesintisiz iletişim gerekiyor. Sistemimizin en önemli özelliği ise 7 gün 24 saat kesintisiz çalışabilmesi.” Gümüldür Akkaya Telsiz İstasyonu’nun Kiraz, Ödemiş, Torbalı, Urla ve Seferihisar’ın da bulunduğu geniş bir bölgede yer alan 9 farklı istasyona hizmet verdiğini aktaran Öztürk, tesisin yaklaşık 6 bin telsiz kullanıcısının haberleşme altyapısını desteklediğini ifade etti.

YEDEKLİ SİSTEMLE GÜVENCE ALTINDA

Şebeke bağlantısı bulunmayan tesiste güneş enerjisi ve batarya sistemlerinin yanı sıra olası arızalara karşı jeneratör desteği de bulunuyor. Yaklaşık 500 litre yakıt kapasitesine sahip yedek sistem, gerektiğinde tesisi5 gün boyunca çalıştırabiliyor. Güvenlik kameraları, alarm sistemleri ve yedek enerji altyapılarıyla desteklenen tesis, İzmir’in afetlere hazırlık kapasitesini güçlendiren stratejik yatırımlar arasında yer alıyor.