İzmir’de gürültü kirliliğinin başlıca sebebi karayolları

İzmir’de gürültü kirliliği her geçen yıl daha da artarken, İzmir Stratejik Gürültü Haritası Sonuçlarına göre şehirde en etkili gürültü kaynağının ‘karayolu’ olduğu ortaya çıktı

  • Oluşturulma Tarihi : 16.07.2025 09:09
  • Güncelleme Tarihi : 16.07.2025 09:09
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
İzmir’de gürültü kirliliğinin başlıca sebebi karayolları haberinin görseli

AYSELİN UZUN-ÖZEL HABER - İzmir’de özellikle sanayi, ulaşım ve eğlence mekanlarının yoğun olduğu ilçelerde yüksek oranda gürültü kirliliği meydana geliyor. Yaşanan bu durum vatandaşlarda; stres, uyku bozukluğu, işitme kaybı, konsantrasyon bozukluğu ve kalp-damar rahatsızlıkları gibi ciddi sağlık sorunlarına neden olurken, İzmir Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma ve Kontrol Şube Müdürlüğü gürültüyü engellemek adına 20 ilçe sınırlarında gürültü denetimi gerçekleştirdiklerini belirtiyor.

gürültü

CİDDİ SAĞLIK SORUNLARINA DA NEDEN OLABİLİR

Şehir yaşamında gürültü kirliliğinin insan sağlığına olan olumsuz etkilerine ve gürültü kirliliği çeşitlerine değinen müdürlük, “Gürültü kirliliği, sadece rahatsız edici bir ses değil; stres, uyku bozuklukları, işitme kaybı, konsantrasyon bozukluğu ve kalp-damar hastalıkları gibi ciddi sağlık sorunlarına da neden olabilir. Ayrıca ekosistemleri de etkileyerek hayvanların iletişim kurma ve üreme davranışlarını bozabilir. Çevresel gürültü kent ölçeğinde yönetilirken, gürültü kaynakları bazında değerlendirme yapmak gerekir. Gürültü Kirliliğinin Başlıca Kaynakları ulaşım, endüstri faaliyetleri, eğlence yerleri ve açık hava etkinlikleri ve evsel kaynaklar olarak sınıflandırılabilmektedir. Bu kapsamda kent merkezinde ana arter ulaşım ağlarından geçen taşıtların yarattığı karayolu, demiryolu ve havayolu trafiğinden kaynaklı meydana gelen gürültüler ağırlık kazanırken, turistik ilçelerde eğlence yerlerinden ve açık hava etkinliklerinden kaynaklı gürültüler ön plana çıkmaktadır” dedi. 

trafik

İSTANBUL VE ANKARA'YA NAZARAN DAHA AZ

İzmir’i gürültü kirliliği açısından Ankara ve İstanbul gibi diğer büyükşehirler ile kıyasladığımızda ortaya nasıl bir tablo çıkacağına ilişkin ise Müdürlük, “ İzmir, diğer büyükşehirlere kıyasla nüfus bakımından daha az sayıda kentliye sahip olduğundan, çevresel gürültüye maruz kalan insan sayısı İstanbul ve Ankara’ya nazaran daha düşük seviyede kalmaktadır” ifadelerini kullandı.

20 İLÇE SINIRINDA GÜRÜLTÜ DENETİMİ

Gürültü kirliliğini önlemek adına yapılan çalışmalara ve projelere dikkat çeken müdürlük, “İlimizde çevresel gürültü yönetimine ilişkin olarak; İzmir Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma ve Kontrol Şube Müdürlüğümüz ekipleri Çevre Orman Bakanlığı’nın 28.12.2006 tarih ve 16556 sayılı yazısı ile Belediye Başkanlığımıza yapılan ölçüm, değerlendirme ve idari yaptırım konularındaki yetki devri kapsamında, 20 ilçe sınırlarında gürültü denetimler gerçekleştirmektedir. Söz konusu Bakanlığın muhtelif zamanlardaki Olurlarına istinaden Aliağa, Bayraklı, Bornova, Çeşme, Çiğli, Foça, Karabağlar, Karşıyaka, Konak ve Torbalı İlçe Belediyelerinde gürültü denetimleri ilgili Belediye Başkanlıklarının ekiplerince yapılmaktadır. Ayrıca AB IPA projesi kapsamında 2017 yıllarında hazırlanan, Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından onaylanan İzmir Stratejik Gürültü Haritası, İl genelini kapsayacak şekilde farklı gürültü kaynakları bazında mevcut veya gelecekte ortaya çıkabilecek gürültü durumunu ortaya koyarken, gelecek senaryoları ışık tutmaktadır” dedi.

trafik

GÜRÜLTÜNÜN NEDENİ…

İzmir Stratejik Gürültü Haritası Sonuçlarına göre İzmir ilinden etkili gürültü kaynaklarını sıralayan müdürlük, “Çevresel Gürültü Direktifinin Uygulama Kapasitesi için Teknik Yardım Projesi kapsamında gürültü haritaları yardımıyla sorunlu alanlar coğrafi bilgi sistemine sahip bilgisayar programıyla belirlenmiş, seçimlerin ardından saha ziyaretleri gerçekleştirilmiştir. Oluşturulan sorunlu alanlar raporu, Gürültü Yönetimine Aday Alanların (GYAA) tanımlanması için gerekli tüm bilgileri sunmaktadır. Bunlar gürültü skoru (PEL), gürültü kaynakları (ID, isim ve kısa açıklama), gürültüye maruz kalan nüfus ve çok hassas binaların varlığı ile ilgili bilgileri içermektedir. Gürültü skoru CBS tabanlı bir yöntem kullanılarak hesaplanmıştır. CBS ortamında tespiti yapılan GYAA’ların öncelikli olanları Gürültü Yönetim Alanları (GYA) olarak belirlenmiştir. Öte yandan gürültü azaltım tedbirlerinde, bilimsel ve teknik literatüre dayanarak olası azaltım tedbirlerinin açıklamaları yanında, saha ziyaretleri ile belirlenen GYA’larda uygulanabilecek olan tedbirler açıklanmıştır. Yapılan eylem planı çalışmalarında, öncelikle gürültü kaynaklarına göre sorunlu alanlar tespit edilerek eylem senaryoları ortaya konmuştur. Buna göre İzmir ilinde en yüksek PEL skoruna neden olan gürültü kaynağı karayolu olarak belirlenmiştir. Karayolu Kaynaklı Gürültü Yönetim Alanları: Belirlenen GYAA ve buna bağlı olarak 59 Adet GYA alanı olduğu anlaşılmıştır. GYA'lardan geçen 46 adet karayolu olduğu tespit edilmiştir. Karayolu gürültüsünün azaltımı ile ilgili olarak İzmir ilinde belirlenen 13 GYA'da gürültü perdesi modellemesi yapılmıştır. Demiryolu Kaynaklı Gürültü Yönetimi Aday Alanları: 6 adet gürültü yönetim aday alanı (GYAA) belirlenmiş olup, tüm alan GYA olarak ele alınmıştır. Belirlenen 6 adet GYA alanlarını gürültü yönünden etkileyen 1 adet demiryolu olduğu tespit edilmiştir” açıklamasında bulundu.