Orkinosların Akdeniz'den Çeşme'ye zorlu yolculuğu

Akdeniz’de orkinos avını tamamlayan Türk balıkçılar, dönüş yolunda zorlu hava koşullarıyla karşı karşıya kaldı. Yer yer 2 metreyi bulan dalgalarla mücadele eden ekipler, özellikle tehlikeli geçiş noktalarından biri olan Çeşme Boğazı’ndan geçerken özel güvenlik önlemleri aldı

  • Oluşturulma Tarihi : 10.07.2025 11:47
  • Güncelleme Tarihi : 10.07.2025 11:47
  • Kaynak : AA
Orkinosların Akdeniz'den Çeşme'ye zorlu yolculuğu haberinin görseli

Orkinos avcılığı, Uluslararası Atlantik Orkinoslarını Koruma Komisyonu (ICCAT) tarafından belirlenen kotalar çerçevesinde yapılıyor. Özellikle Japon mutfağında suşi yapımında kullanılan bu değerli balık, uzun ve zahmetli bir süreçten geçerek sofralara ulaşıyor.

Türk balıkçılar, Malta ile Tunus arasındaki uluslararası sularda yakaladıkları orkinosları canlı şekilde kafeslere alarak Ege Denizi’ne doğru yaklaşık 30-35 gün süren bir yolculuğa çıkıyor. Balıkların sağlığını korumak için kafesler sabit hızla çekilirken, teknelerin motorları bu süreç boyunca hiç durmuyor.

Rota boyunca rüzgar, dalga ve deniz akıntılarıyla karşılaşan balıkçılar, özellikle dar ve akıntılı bir geçiş olan Çeşme Boğazı’ndan geçerken ekstra dikkatli davranarak özel önlemler alıyor.

Boğazda yer yer 2-3 metreye ulaşan dalgalarla karşılaşan ekipler, su derinliğinin 15-16 metreye kadar düştüğü bölgede 25 metre derinliğindeki kafeslerin zarar görmemesi için su altı kaldırma balonları kullandı.

Orkinoslar, böylece güvenli bir şekilde yıl sonuna kadar beslenecekleri İzmir'in Urla ilçesindeki Gerence Körfezi'ne ulaştı.

Balık dolu havuzların geçişi su altından görüntülendi.

Kılıç Balık Orkinos Çiftlik Müdürü Hasan Yılmaz, 25 Mayıs'ta başlayan sezonun hava şartları açısından zorlu ama avcılık yönüyle verimli geçtiğini söyledi.

Yılmaz, "Doğada orkinos bolluğu gözle görülür hale geldi. ICCAT kotası sayesinde avcılık belli bir düzene girdi, bu da stokların kendini toparlamasını sağladı. Bu yıl sürüler daha kalabalık ve canlıydı. Avlama sürecinde nispeten daha az zahmet çektik" dedi.

En zorlu aşama Çeşme Boğazı

Yolculuk sürecinin en zorlu aşamasının Çeşme Boğazı geçişi olduğunu belirten Yılmaz, şunları anlattı:

"Kafeslerimiz bir aylık yolculuktan sonra yolculuğun en kritik noktalarından birisi olan Çeşme Boğazı'ndaki sığ noktaya geliyor. Burada su derinliği yaklaşık 15-16 metre, kafeslerimizin derinliği ise 25 metredir. Bu bölgede hem balıklarımızın hem de kafeslerimizin zarar görmemesi için ağların altını özel su altı balonlarıyla kaldırarak buradan emniyetli bir geçişi sağladık. Amacımız Çeşme Boğazı'ndaki sığ bölgede ağların zemine takılmasını engellemek. Su altında zemine takılıp parçalanma riski çok yüksek ve böyle bir şeyle karşılaşmak istemeyiz."

Yılmaz, dalgıçların boğaz geçişinden önce kafeslerin altına kaldırma balonlarını yerleştirdiğini dile getirerek, bu sürecin titizlikle yürütüldüğünü vurguladı.

Herhangi bir kayıp yaşanmadan tamamlandı

Kaldırma balonları sayesinde kafes ağlarının zeminden yükseltildiğini anlatan Yılmaz, boğaz geçişinin zahmetsizce ve herhangi bir kayıp yaşanmadan tamamlandığını söyledi.

14 Mayıs'ta Yalova'nın Armutlu ilçesinden denize açılan kaptanlardan Mustafa Pars ise sürecin denizciler açısından oldukça yorucu geçtiğini anlattı.

Hızımızı düşürmüyoruz

İklim değişikliğinin kendilerini de etkilediğini anlatan Pars, şunları söyledi:

"Bir, iki senedir hava şartları daha olumsuz geçmekte. Aşağı yukarı bir aydan beri yollardayız. 32-33 gün sürdü buraya gelmemiz. Teknenin içinde 20 metrekare bir alanın içinde 2 ayı geçirmek zorunda kalıyorsunuz. Benim bu altıncı sezonum. Çeşme Boğazı'ndan geçerken sığlık olduğu için kafeslerin ağları daha derin olduğundan dalgıç arkadaşlar aşağıya iniyorlar kontrollü bir şekilde herhangi bir kafeslere balığa bir zarar gelmemesi için. Hızımızı düşürmüyoruz."