Advertisement

Türk hamam tasları Çin yolcusu

İzmir Ekonomi Üniversitesi akademisyenleri Prof. Dr. Elvan Özkavruk Adanır ve Dr. Öğr. Üyesi Duygu Ebru Öngen, kumaş parçalarıyla tasarladıkları 27 hamam tasından oluşan koleksiyonla, Çin’de düzenlenecek “Lozan’dan Pekin’e Uluslararası Lif Sanatı Bienali”ne katılmaya hak kazandı. “Hamam Tasları: Duyulara Hitap Eden Su” adlı çalışma, Türkiye’den seçilen tek proje olma unvanını taşıyor.

  • Oluşturulma Tarihi : 26.09.2025 15:59
  • Güncelleme Tarihi : 26.09.2025 15:59
  • Kaynak : BÜLTEN
Türk hamam tasları Çin yolcusu haberinin görseli

İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Tekstil ve Moda Tasarımı Bölüm Başkanı Prof. Dr. Elvan Özkavruk Adanır ve Dr. Öğretim Üyesi Duygu Ebru Öngen, Türk kültürünün simgesel ögelerinden hamam taslarını kumaş, iplik ve el işlemeleriyle yeniden yorumladıkları sanatsal bir koleksiyonla uluslararası başarıya imza attı. 27 parçalık “Hamam Tasları: Duyulara Hitap Eden Su” adlı koleksiyon, Aralık ayında Çin’de gerçekleşecek “Lozan’dan Pekin’e Uluslararası Lif Sanatı Bienali”ne Türkiye’den kabul edilen tek çalışma oldu. Koleksiyon, geleneksel hamam kültürünü modern sanatla buluşturarak kültürel mirasın görünürlüğüne katkı sağlamayı hedefliyor.

hamam tası

TÜRKİYE’DEN KABUL EDİLEN TEK ÇALIŞMA

Türk hamam kültürünü uluslararası alandaki yüz binlerce kişiye ulaştıracak ‘Hamam Tasları: Duyulara Hitap Eden Su’ adlı koleksiyon, 53 ülkeden 110 projenin yer alacağı bienale, Türkiye’den kabul edilen tek çalışma oldu. Prof. Dr. Adanır, bienale art arda dördüncü kez seçilentek Türk tasarımcı olarak da tarihe geçti.

“ANADOLU KÜLTÜRÜNDE FARKLI KULLANIMLAR VAR”

Yaklaşık 5 aylık çalışma sonunda tamamladıkları projeye ilişkin bilgiler veren İEÜ Tekstil ve Moda Tasarımı Bölüm Başkanı Prof. Dr. Elvan Özkavruk Adanır, en büyük amaçlarının Türk kültürünü tanıtmak olduğunu söyledi. Çalışma sürecinde çok keyif aldıklarını ifade eden Prof. Dr. Adanır, “Hamam taslarının, Anadolu kültüründe farklı ritüellerde kullanımı var. Örneğin; gelin ve çocuk hamamlarında kullanılan tasların boyutları bile farklı olabiliyor. Hamam kültürü yaygın olduğu için taslara da önem verilirmiş, bu konuda hassas davranılırmış. Eski dönemlere baktığımızda özellikle gelin taslarının daha özenilerek yapıldığını görüyoruz. O nedenle biz de kumaşları değerlendirip özel motifler işleyerek 27 farklı hamam tası hayata geçirdik. Ortaya da çok güzel sonuçlar çıktı” diye konuştu.

“LİTERATÜRÜ TARADIK, MÜZELERİ GEZDİK”

Bu süreçte çok sayıda hamam tasını incelediklerini dile getiren Prof. Dr. Adanır, “Eskişehir ve Gaziantep’teki hamam müzelerini gezdik. Literatürü taradık, motifleri tespit ettik. Ebru hocanın bu konuda biriktirdiği yayınlardan, kitaplardan da faydalandık. Kültürümüzü tanıtırken, suyun temizlenmek ve arınmak için önemini de vurguladık. Böylesine saygın bir bienalde yer almak, bizim için büyük gurur ve mutluluk kaynağı” ifadelerini kullandı.

“GELENEKSEL DESENLER DE YER ALDI” 

İEÜ Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Duygu Ebru Öngen ise, “Projedeki her bir hamam tasının renkleri, tonlamaları ve işlemeleri birbirinden farklı. Çalışmada, kumaş ve metalik ipliklerin olduğu tekstil malzemelerini kullandık. El işlemeleri ile geleneksel desenler yaptık. Osmanlı döneminde kullanılan hamam tasları, benim hep ilgimi çekmiştir. 2002 yılından günümüzde kadar olan sürede, bu konuyla ilgili pek çok çalışma gerçekleştirdim. ‘Hamam Tasları: Duyulara Hitap Eden Su’ adlı projemizin çok ciddi bir arka planı var” dedi.

Kaynak : BÜLTEN