- Yaşam
- 30.09.2025 12:00
Veli-Der, ‘Kaybolan Çocukluğu ve Eğitim Hakkını Yeniden Kazanalım’ başlığıyla düzenlediği çalıştayın sonuç raporunu kamuoyu ile paylaştı
Öğrenci Veli Derneği (Veli-Der), çocukların eğitim hakkı, yaşam koşulları ve gelecek umutlarının her geçen gün daha fazla tehdit altına girdiğine dikkat çekmek amacıyla 30-31 Ağustos 2025 tarihlerinde düzenlediği çalıştayın sonuç raporunu kamuoyuyla paylaştı.
‘Kaybolan Çocukluğu ve Eğitim Hakkını Yeniden Kazanalım’ başlığıyla yapılan çalıştayda, mevcut eğitim politikalarının çocukların yaşamını nasıl etkilediği çok boyutlu olarak ele alındı.
Veli-Der yaptığı açıklamada, çocukların giderek artan bir şekilde yoksulluk, ayrımcılık, erken yaşta işçilik, niteliksiz eğitim ve psikolojik baskı gibi sorunlarla karşı karşıya kaldığını belirtti. Dernek, bu sorunların yalnızca bireysel değil, toplumsal bir mücadeleyle çözülebileceğinin altını çizerek şu ifadelere yer verdi: “Çocuklarımızın umutlarını, ortak geleceğimizi birlikte mücadele ederek yeniden kazanabiliriz. Bu çalıştay, eğitim sisteminde yaşanan dönüşümün çocuklarımız üzerindeki yıkıcı etkilerini görünür kılmak ve alternatif bir kamusal eğitim anlayışını birlikte tartışmak için önemli bir adımdı.”
İki gün süren çalıştayda; eğitimde laiklik, kamusal haklar, fırsat eşitliği, çocuk işçiliği, özel okul dayatmaları, LGS ve sınav baskısı, taşımalı eğitim, eğitime erişim sorunları gibi başlıklar masaya yatırıldı. Katılımcılar arasında öğretmenler, akademisyenler, sendika temsilcileri, pedagoglar ve çok sayıda veli yer aldı.
Çalıştay sonuç raporunda, çocukların oyun hakkından eğitim hakkına kadar pek çok temel hakkının sistematik olarak ihlal edildiği, Milli Eğitim politikalarının piyasa odaklı ve eşitsizliği derinleştiren bir çizgide ilerlediği vurgulandı.
Veli-Der, çalıştay raporunda şu temel taleplere yer verdi: Eğitim politikaları çocukların üstün yararı gözetilerek yeniden düzenlenmeli. Laik, bilimsel, parasız ve kamusal eğitim anayasal bir hak olarak korunmalı. Çocuk işçiliği ile mücadele devlet politikası haline getirilmeli. Özel okul teşvikleri yerine devlet okullarının niteliği artırılmalı. Eğitime erişim bölgesel, sınıfsal ya da cinsiyet temelli hiçbir ayrımcılık içermemeli.
Dernek, açıklamasını topluma yönelik bir çağrıyla tamamladı: “Her geçen gün daha fazla çocuğun eğitimin dışına itildiği, hayalleri sınırlandırıldığı ve emeği sömürüldüğü bir düzene seyirci kalamayız. Biz veliler, çocuklarımızın haklarını savunmaktan, laik ve kamusal eğitimi yeniden kurma mücadelesinden asla vazgeçmeyeceğiz.”
Kaynak : SULTAN GÜMÜŞ KAYA