Sayfa Yükleniyor...
Henüz 16 yaşındayken katıldığı ilk yarışta erkek rakiplerini eleyerek 1. olan İzmirli motor yarışçısı Su Urgancı, erkeklerle yarışıp kürsüye çıkmayı başaran; hatta bu yarışlarda kadınlar için kategori açılmasını sağlayan biri
E. ÇAĞLA GENİŞ - ÖZEL HABER
İzmirde yaşayan 24 yaşındaki motor yarışçısı Su Urgancı, erkek sporu olarak görülen bir dalda kadınların da var olduğunu ispatlamış birisi. Asıl mesleği müzik eğitmenliği olan Urgancı, motosiklet yarışlarına katılmaya başladığında pistlerde henüz kadınlar yoktu. Uzun yıllar erkeklerle yarıştı, rakiplerine kök söktürdü ve yarışların hiç birinden kupasız dönmedi. 16 yaşında katıldığı ilk yarışta, 8 erkek rakibini eleyerek 1. oldu. Uzun yıllar Türkiyede Tek Lisanslı Kadın Yarış Pilotu unvanını elinde tuttu. Yarışlara başladıktan 4 sene sonra kadınlar kategorisi açıldı. O zamandan beri kadınlar kategorisinde ve bazı erkekler kategorisi yarışlarında yarışarak rakip tanımıyor.
EN BÜYÜK DESTEK AİLEDEN
Motosiklete olan ilgisinin babasının ona ortaokul yıllarında aldığı bir scooterla başladı. Eminim şimdi böyle olacağını bilseydi almazdı diyen Urgancıya, zamanla scooter yetmemeye başladı. Çevresindeki motorcuları gördükçe motosiklete olan aşkı daha da arttı. Urgancı, ilk motoruna nasıl kavuştuğunu şöyle anlattı: Uzun uğraşlar ve çabalar sonucunda babasına ilk vitesli motorumu aldırmayı başardım. Ancak hiç kullanamadan babam motosikleti sattı. Çok üzülmüştüm daha sonra bir arkadaşım bana vitesli motoru kullanmasını öğretti. Babam benimle başa çıkamayacağını anlayınca bana vitesli bir motosiklet aldı. Böylelikle motosiklet aşkım başladı ve devam ediyor. Dürüstlük ve adalet benim her zaman mottom olmuştur. Bu yoldaki en büyük örneğim babamdır. İlk aileme bu konuyu açtığımda tabii her aile gibi onaylamadılar karşı çıktılar. Ancak onlara motosikletin bende bir aşk olduğunu, pistin trafiğe göre çok daha güvenli olduğu, olabilecek her aksiliğe karşı gerekli güvenlik önlemlerinin alındığını anlattım. Mutlaka içlerinde bir tedirginlik var ancak artık onlar da bu duruma alıştılar. En büyük destekçilerimden birisi ailemdir.
İLK YARIŞTA 1. OLDU
Motosiklet kullanmayı seven fakat hiçbir zaman yarışmak gibi bir niyeti olmayan Urgancı, bir gün arkadaşının davetiyle Konyaya Motodrag yarışı izlemeye gitti. O zamana kadar tüm kulüplerin ağzında yarışa kadın yarışçı sokacaklarına dair söylentiler vardı ancak henüz gerçekleşmemişti. Arkadaşlarının desteğiyle 16 yaşında burada ilk yarışına katılan Urgancı, 8 erkek yarışçıyı eleyerek 1. oldu. Urgancı, ilk yarışında neler hissettiğini şöyle aktardı: O zaman 16 yaşında 46 kilo bir kız çocuğuydum. Değil yarışmak motosikletlerin sesini duymak bile o an beni çok ürpertiyordu. Ertesi gün sıralama turlarında günün en kötü zamanını yaptığım için yarışa son sıradan başlayacaktım. Drag yarışlarında yarışlar ikili kalkışlardan oluşur ve ilk 5e kadar eleme usulü gider. İlk 5te ise 3 kalkış yapılır 2sini alan kazanır. Sıralamalarda sonuncu olduğum için eleme usulüne kaldım. Sanki bir gün önce çok kötü zamanlar yapan kişi ben değilmişim gibi zamanlarım bir anda 6-7 saniye aşağıya indi. Gözüm bitiş çizgisinden başka hiçbir şey duymuyordu. 8 erkeği eledikten sonra anonstan şu sesi duydum Su Urgancı 1.lik 2.lik kalkışını yapıyor. Biranda dünyaya döndüm eğer geçersem 1., geçilirsem 2. olacaktım. Işıklar söndüğünde en iyi kalkışımı yaptım ve bitiş çizgisine ilk ulaşan yarışçı oldum. Başlangıç noktasına geri döndüğümde karşılama müthişti rakip yarışçıların ekibi bile beni alkışlıyordu. Çünkü bu zamana kadar bir kadın yarışmacının olmadığı bir spor branşında 16 yaşında bir kız çocuğu onca tecrübeli sporcuların arasında 1. olmuştum. Katıldığım ilk yarışımda 1. olmamım üzerine yarış tutkum başlamış oldu.
ÇOK ŞAŞIRIYORLAR
Kadın yarışçı olarak çevresindeki insanlardan olumlu tepkiler aldığını ancak bir o kadar da şaşırdıklarını dile getiren Urgancı, Yarışçı olduğumu öğrenenler çok şaşırıyor, inanamıyor. Çevrede kadın motosiklet kullanıcıları bile azken yarışçı görmeye çok şaşırıyorlar. Zayıf olduğumu motoru nasıl taşıdığımı soruyorlar hep. Bunun yanında diğer kadın motosiklet kullanıcılarına örnek olmak öncü olmak çok güzel. İnsanların olumsuz yaptıkları tek yorum bu branşın riskli olması. Bu sebepten Boşver motosikleti diyenler de var ancak aldığım tepkilerin geneline baktığımda yaptığım işle bir kez daha gurur duyuyorum diye konuştu. Trafikte motosiklet kullanırken karşılaştığın zorluklara da dikkat çeken Urgancı, şunları sıraladı: Trafikte motosiklet kullanmayı riskli buluyorum henüz yollarımız, bariyerlerimiz ve araç sürücülerimizin motosiklet kullanmak için uygun olduğunu düşünmüyorum. Şehir içi ve şehir dışı ulaşımımı araba ile yapıyorum. Garajımda duran bir de scooterım var. Çok canım sıkıldığında sahilde bir tur atıyorum.
İLK LİSANSLI KADIN YARIŞÇI
Şimdiye kadar katıldığı yarışlarda elde ettiği dereceler ve başarılarından söz eden Urgancı, İlk yarışıma 2010 yılında katıldım. Katıldığım ilk yarışım; Motodrag Standart 1000-1300cc Kategorisi'nde Erkekler arasında 1. olmamım ardından uzun yıllar Türkiye' de 'Tek Lisanslı Kadın Yarış Pilotu' unvanını elinde tuttum. 2010-2014 yılları arasında Pist Kategorisinde bazı yarışlara katıldım yine birçok erkek sporcunun arasında dereceler elde ettim. Ancak gerek mekanik sıkıntısı gerekse yeterli sponsor desteği olmayışından genel klasman derecesi elde edemedim. 2013 yılında Manisa Tarzan Motosiklet-Spor Kulübünün destek olması ve pist yarışlarında kadınlar kategorisinin açılması ile pistte daha aktif hale geldim. 2014 yılında Aroma Meyve Suları sponsorluğunda Aroma Yarış Takımı ile anlaşması sağlanarak sezonun tüm yarışlarını takip ettim. Bu yarışlardan elde ettiğim derecelerle 2014 Türkiye Motosiklet Pist Şampiyonu oldum. 2015 ve 2016 yıllarında yeterli sponsor desteği bulamadığımdan yarışlara ara vermek durumunda kaldım. 2017 sezonunda Tarzan Motosiklet-Spor Kulübü, Atarlar Petrol, Derece Koleji sponsorluğunda yarışmaya başladım. Bunun yanı sıra otomobil sporlarında Otodrag, Slalom, Superstage, Volkicar gibi branşlarda yarışıp, birçok başarı elde ettim ifadelerini kullandı.
AŞKTAN ÖTE BİR ŞEY
Şimdiye kadar çok büyük bir kaza geçirmediğini fakat her motorcu gibi ufak tefek düşmeler yaşadığını belirten Urgancı, Daha önce söylediğim gibi trafikte motosiklet kullanmayı güvenli bulmuyorum ancak kullandığım dönemde korumalarım her zaman eksiksiz olmuştu. Bu da başıma gelebilecek sakatlanmaların önüne geçti. Pistteki kazalardan söz edecek olursak onlar sanırım hızlanmanın göstergesi. Her düşüşüm bana birer tecrübe. Motosikletin hayatımda hep olacağını düşünüyorum. Bu benim için aşktan öte bir şey. Yalnızca bir çocuğumun olacağını öğrendiğim an kısa bir süre ara verebilirim. Onun dışında ciddi bir sakatlığım olmadığı sürece motosiklet hep hayatımda olacak. Motosiklet dışında işim dolayısıyla müzikle hep iç içeyim. Birçok müzik aleti çalıyorum. Vaktimin büyük bir kısmını enstrümanlarla geçiriyorum. Kitap okumayı çok severim. Sporun her branşına ilgim var ve yapmaktan keyif alıyorum. Kendimi her anda geliştirebilmek için sürekli çalışıyorum. Dans etmeyi seviyorum dedi.
ACILAR İÇİNDE YARIŞTI
Yarışa başlama anı olan ışıkların sönmesine kadar oldukça stresli olduğunu ancak ışıklar söndükten sonra tamamen motosikletine ve yarışa odaklandığını söyleyen Urgancı, yarış anında unutamadığı bir anısını şöyle anlattı: 2014 sezonunda benim için her puan çok önemliydi. Yarıştan bir hafta önce antrenmanda kaza yaptım ve sol ayak bileğimi çatlattım. 1 hafta boyunca ayağım alçıdaydı yarış yerine geldim antrenman yapanları özene özene içim gide gide izledim. Yarışa çıkmak zorundaydım. Alacağım 1 puan bile şampiyonluk yolunda benim için çok önemliydi ancak gözüm puan almakta değil 1.likteydi. Yarıştan önce ayağımdaki alçı çıkarıldı büyük acılarla botu giydim yarış anına kadar çok acı çektim ışıklar söndüğünde hiç bir ağrım acı kalmadı ayağım bilekten oynamadığı için vitesi tüm bacağımdan değiştiriyordum 4. ya da 5. turda vites kolum kırıldı ama o zamana kadar zaten açık ara farkla 1. Gidiyordum yarışı bırakamazdım yalnızca tek bir vitesle diğer hiç bir vitesi kullanmadan yarışı tamamlamak zorundayım ve 1. olarak yarışı bitirdim. Yarış sonunda pitte durduğumda beni ekibim karşıladı hemen motosikleti tuttular çünkü tutmasalardı düşürebilirdim. 1.lik kürsüsüne kupamı almaya koltuk değnekleriyle ve rakiplerimin desteği ile çıktım.
Haber Merkezi