2

Fatimiler


  • Oluşturulma Tarihi : 04.12.2021 08:49
  • Güncelleme Tarihi :

Fâtımîler ya da Fâtımî Devleti Tunus’ta kurulduktan sonra merkezi Kahire’ye taşıyan ve Fas, Cezayir, Libya, Malta, Sicilya, Sardinya, Korsika, Tunus, Mısır, Filistin, Lübnan, Ürdün ve Suriye’de egemenliğini kuran Şii meşrebinin İsmailî mezhebine bağlı devlet.

Fâtımîler kendilerine verilen Fâtımî adının, Muhammed bin Abdullah’ın kızı ve Ali bin Ebu Talib’in eşi Fatıma Zehra’dan geldiğini iddia etmişlerdir. Fâtımî Devleti’nin Kuzey Afrika’da, Cezayir’de bulunan Berberî kavminin Kutama aşireti içinde doğduğu da belirtilmektedir. 909’da Fâtımîler devletlerinin başkenti olarak Tunus’ta Mehdiye şehrini seçmişlerdir. 948’de başkentlerini Mehdiye’den Mansuriye’ye naklettiler. 969’da Mısır’ı ellerine geçirdiler ve burada Kahire şehrini kurdular. Kahire bundan sonra Fâtımîler Devleti’nin başkenti oldu ve Mısır ülkesi de devletin siyasi, kültürel ve dinsel merkezi haline geçti. Fâtımîler Devleti’ni idare eden en üst elit grup ve bu devleti idare eden hanedanın üyeleri Şii meşrebinin İsmailî mezhebine bağlı idiler. Bu devleti idare edenler Şii olmakla beraber kendilerini Halife olarak ilan etmişlerdir. Onların Halifelik unvanları Sünniler tarafından da kabul edilmiştir. Dört Halife döneminde son halife olan Ali bin Ebu Talib’in halifelik döneminde olduğu gibi Fâtımîler Devleti hükümdarlık döneminde Ali’nin ahfadı Peygamber’in kızı Fatma’dan gelen Şii meşrepliler Halife olarak büyük bir Müslüman (Şii ve Sünni inançlı) nüfusu idare etmişlerdir. Bu nedenle Fâtımîler terimi sadece Şii meşrepli kişilere nitelendirmemekte ve Fâtımîlerin hüküm sürdüğü arazilerde yaşayan ve bu ülkeleri idare eden Fâtımî halifelerinin tebası olan her Müslümanı (ve Müslüman olmayanları) da nitelendirmektedir. Fâtımîlerin Şii meşrepli halifeleri genellikle, İsmailî mezhebine dahil olmayan Müslümanlara karşı büyük derecede tolerans göstermişlerdir. Aynı şekilde Müslüman olmayanlara (yani Yahudiler, Kıptî Hristiyanlar, Suriye ve Filistinli Hristiyanlar ve Malta adası Hristiyanlarına) karşı da genellikle gayet hoşgörülü davranmışlardır. Fâtımîler, kuruluş ve gelişme dönemlerinde özellikle askerî ve politika alanlarında Kuzey Afrikalı Berberî kavimlerine dayanmaları ile tarihsel bir önem kazanmışlardır. Fakat 11. yüzyılın sonlarında ve 12. yüzyılda Fâtımî Devleti gayet hızlı bir çöküş göstermiştir. 1160’lı yıllarda Suriye’deki Zengiler Devleti’nden istedikleri yardım dolayısıyla Mısır’a gelen General Şirkuh tarafından kısa bir süre için idare edilmelerinden sonra onun ölümü ile yerine geçen yeğeni Selahaddin Eyyubi tarafından son Fâtımî halifesi 1171’de tahttan indirilmiş; Fâtımî Devleti’nin idaresi elimine edilerek yerine Sünni Müslüman olan Eyyubiler hanedanı devlet kurmuştur. Eyyubiler, Fâtımîlerin halifeleri yerine eskiden Bağdat’ta bulunan Abbasilerin ahfadından olan bir kişiyi halife olarak tayin edip ona hiç politik güç vermeden Müslümanların dinî lideri olarak kabul etmişlerdir.

Fatımiler Devleti büyümeye başladı. Önce Sicilya adasını içine aldı. Kuzey Afrika’da Atlas Okyanusu kıyılarından Kibta’ya kadar arazilerin yönetimini üzerine aldı. [Ubeydullâh El Mehdi’nin üzerinde hüküm sürdüğü araziler üzerinde günümüzde Fas, Cezayir, Tunus ve Libya ülkeleri bulunmaktadır. Tüm bu arazileri Tunus’ta yeni yaptırdığı başkenti olan Mehdia’dan yönetmekte idi. Fatimi Halife -İmamları olan El-Mansur Nasrillah (h. 946-953) ve El-Muizz Lainallah (h. 953-975) Fatimiler halifeleri olarak hüküm süre dönemlerinde önce başkentleri Kayrevan’dan; sonra Tunus yakınlarında bulunan (kurucusu olan “Mansur” lakaplı “İsmail Ebu Tahir İsmail Billah”‘in lakabına atıfla) Mansuriye adı taşıyan başkentten devlet idaresini devam ettirdiler. Mısır o zaman ismen Bağdat’ta bulunan Abbasiler Devleti’ne bağlı olan ama gerçekte her şekilde bağımsız olan İksitler tarafından yönetilmekte idi. Fatımiler birkaç kere bu ülkeye ele geçirmek için saldırılar yapmışlardı ama başarı kazanamamışlardı. Fatımiler halifesi El-Muizz La Dinallah adına ünlü Fatimi generali Cevher es-Sıkıllî 959’da Mısır’ı eline geçirdi. Cevher o zaman Mısır’ı idare etmekte olan İkşitliler devletini ortadan kaldırdı. Cevher es-Sıkıllî İfrikiye’de bulunan Halife Muizz Li-Dinillah’ın naibi olarak 969-973 döneminde Mısır’da hüküm sürdü. Bu dönem Mısır’da Fatimiler tarihinin en önemli dönemlerinin başında olduğu kabul edilmektedir. Cevher İfrikiye’de bulunan halife Muiz’in talimatına uyarak klasik Fustat şehri kuzeybatısında yeni bir saray şehri olarak (aynı ismi taşıyan diğer bir şehir olarak) Mansuriye ismini de tasiyan bir başkent şehri inşa ettirdi.

Fatimiler
Hulusi Yeğmen
Yazarımız Kim ?

Hulusi Yeğmen