Dev oyun sektöründe acı gerçek: Her 4 geliştiriciden 1'i işten çıkarıldı!

Gişe rekorları işten çıkarmaları durdurmadı! Funcom ve Starbreeze örnekleriyle çalkalanan Avrupa oyun sektöründe şok rapor: Geliştiricilerin yüzde 26'sı kapının önüne konuldu. Yapay zeka baskısı ve işsizlik artışı genç yetenekleri vurdu.

  • Oluşturulma Tarihi :
  • Güncelleme Tarihi :
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
Dev oyun sektöründe acı gerçek: Her 4 geliştiriciden 1'i işten çıkarıldı! haberinin görseli

Video oyun dünyası, bir yanda rekor kıran yapımlar, diğer yanda ise hız kesmeyen işten çıkarma dalgalarıyla çalkalanmaya devam ediyor. Son yılların kronikleşen sorunu, 2025 verileriyle birlikte Avrupa’daki geliştiriciler için endişe verici bir tablo çiziyor. Sektörün devleri dahi, başarılı lansmanların hemen ardından maliyet kısma gerekçesiyle ekiplerini küçültme kararı alarak iş güvencesi kavramını bir kez daha tartışmaya açıyor.

GİŞE BAŞARISI, PERSONEL KISKACI: FUNCOM VE STARBREEZE ÖRNEKLERİ

Sektördeki bu ironik durumu en çarpıcı şekilde ortaya koyan son örneklerden biri Funcom oldu. Şirket, merakla beklenen hayatta kalma MMO’su Dune: Awakening ile tarihinin en büyük ve en hızlı satan çıkışını yapmasına rağmen, geliştirme aşamasından uzun vadeli canlı hizmet modeline geçişi bahane ederek çeşitli çalışanlarının işine son verdi. Tıpkı bunun gibi, popüler soygun serisi Payday'in geliştiricisi Starbreeze Entertainment da kaynaklarını Payday 3'e odaklama ve maliyetleri düşürme stratejisi kapsamında küçülmeye gidenler arasında yer aldı. Bu vakalar, oyun stüdyolarının finansal dengeleri koruma çabasında ilk kurbanların maalesef çalışanlar olduğunu gözler önüne seriyor.

AVRUPA'DA HER DÖRT GELİŞTİRİCİDEN BİRİ İŞTEN ÇIKARILDI

InGame Job tarafından yayımlanan ve sektörün nabzını tutan 2025 yılı Büyük Oyun Endüstrisi İstihdam Anketi'nin son raporu, Avrupa'daki durumu net bir şekilde ortaya koyuyor. Rapora göre, bu yıl Avrupalı geliştiricilerin yüzde 26'sı işten çıkarma tebligatı aldı. Bu çarpıcı oran, sektördeki krizin boyutunu kanıtlar nitelikte. Mart-Haziran 2025 döneminde 85 ülkeden 1.650 profesyonelin katıldığı ancak sadece Avrupa verilerinin analiz edildiği çalışma, en çok etkilenen pozisyonların ise Sanatçılar, Oyun Tasarımcıları ve Kalite Güvence (QA) Uzmanları olduğunu gösterdi.

Daha da vahimi, işten çıkarılan profesyonellerin yüzde 10,4'ü şu anda işsiz durumda. Bu oran, geçen yılki rapora göre yüzde 6,2'lik endişe verici bir artış demek. Yeni bir iş bulmayı başaranların oranı ise yüzde 16,3'te kaldı.

GENÇ YETENEKLER VE ÜCRET DİNAMİKLERİ TEHDİT ALTINDA

Anket sonuçları, işten çıkarılma dalgasının en çok genç çalışanları vurduğunu gösteriyor. Genç profesyonellerin sadece yüzde 43'ü mevcut işini koruyabilirken, yüzde 14'ü işten çıkarıldı ve şu an işsiz. Buna karşın, üst düzey (senior) profesyoneller, yüzde 75 oranında işinde kalma oranıyla en istikrarlı grup olmaya devam ediyor.

Raporda ayrıca ücret dengesizliğine de dikkat çekiliyor. Giriş ve orta seviye çalışanlar, ikramiye kesintileri, maaş dondurmaları ve yavaşlayan kariyer ilerlemesi gibi faktörlerle en yüksek memnuniyetsizlik düzeyine sahipken, üst düzey profesyonellerin memnuniyetinde geçen yıla göre büyük bir değişim gözlenmedi.

YAPAY ZEKA VE AÇIK POZİSYON KITLIĞI ÇİFT TARAFLI BASKI

InGame Job kurucu ortağı Tanja Loktionova, sektördeki daralmayı ve ücretlerdeki keskin düşüşü şu sözlerle açıklıyor: "Programcıların maaşları neredeyse yarı yarıya düşmüş durumda. Bunun ana nedeni ise neredeyse hiç açık pozisyon olmaması. Çok sayıda işten çıkarma gerçekleşti ve yeni fırsatlar yok denecek kadar az."

Loktionova, bu daralmanın bir diğer tetikleyicisi olarak yapay zeka (YZ) kullanımını işaret ediyor. Katılımcıların yorumları da bu durumu destekler nitelikte: "Henüz oyun sektörüne girme fırsatım olmadı. Yapay zeka ve işten çıkarmalarla birlikte bu giderek zorlaşıyor. Üstelik giriş seviyesi işlerin sayısı... korkunç. Neredeyse yok. Hiçbir şey yok," diyen bir katılımcı, sektördeki genç yeteneklerin yaşadığı zorluğu özetliyor.

YAPAY ZEKA ŞÜPHESİ AZALIYOR, KULLANIMI ARTIYOR

İşten çıkarma endişelerine rağmen, raporun "Yapay Zeka" bölümü ilginç bir kırılma noktasına işaret ediyor. Oyun profesyonelleri arasında YZ kullanımına yönelik şüphecilik azalıyor. Katılımcıların yüzde 63'ü yapay zekayı faydalı bir araç olarak görüyor ve işinde aktif olarak kullanıyor. Bu oran, geçen yılki yüzde 51'e kıyasla yüzde 12'lik önemli bir artışı temsil ediyor. YZ kullanmadığını ve planlamadığını belirtenlerin oranı ise sadece yüzde 15'te kaldı.

ÇALIŞMAK İSTENEN ZİRVEDEKİ STÜDYOLAR

Anket, katılımcıların en çok çalışmak istedikleri 10 küresel oyun şirketini oylamasıyla sona eriyor. Sektördeki tüm bu zorlu atmosfere rağmen, profesyonellerin hayallerini süsleyen stüdyolar listesinin zirvesinde, The Witcher ve Cyberpunk 2077 serilerinin yaratıcısı CD Projekt Red yer alıyor. Polonyalı devi sırasıyla Larian Studios, Blizzard Entertainment, Valve ve Riot Games takip ediyor.

Oyun sektörünün geleceği, bir yandan teknolojik ilerlemeyle hızla şekillenirken, diğer yandan kronikleşen işten çıkarma krizini aşmak ve genç yeteneklere kapı açmak gibi ciddi zorluklarla karşı karşıya. Raporun sonuçları, sektörün acı bir yeniden yapılanma sürecinden geçtiğini ve bu süreçte iş güvencesinin her zamankinden daha büyük bir risk altında olduğunu gözler önüne seriyor.

Kaynak : HABER MERKEZİ

Okumaya Devam Et

Aşağı kaydırmaya devam edebilir veya ilgi alanınıza göre seçim yapabilirsiniz.