Fazla beklenti hayal kırıklığı yaratır

Velilerin çocuğun başarısıyla ilgili beklentilerini kontrol etmeleri gerektiğini söyleyen Engin Hayri Özmeriç Ortaokulu Müdür Ayça Örenel, fazla beklentinin hayal kırıklığı yaratabileceğini söyledi


  • Oluşturulma Tarihi : 22.03.2017 08:59
  • Güncelleme Tarihi : 22.03.2017 08:59
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
Fazla beklenti hayal kırıklığı yaratır

NİLGÜN TAZE

Çocukların yeteneklerini iyi belirleyerek onların kapasitelerine uygun eğitim verme anlayışı sergileyenEngin Hayri Özmeriç Ortaokulu, rehberlik servisi ile öğrenci ve velilerine çözüm odaklı bakış açısı sunuyor.Öğrencilere okul aidiyeti kazandıran okulda aynı zamanda spor, sanat ve kültürel etkinliklere büyük önem veriliyor.

Velilere ve çocuklara yönelik seminerler arasında akran arabuluculuğu, teknoloji bağımlılığı, öfke kontrolü, verimli ders çalışma, geri dönüşüm, iş sağlığı ve güvenliği gibi konularda öğrenci seminerleri düzenlediklerini söyleyen Engin Hayri Özmeriç Ortaokulu Müdür Ayça Örenel, “Dinleme, teknoloji bağımlılığı, akılcı ilaç kullanımı ve sağlık konularında da veli seminerleri düzenliyoruz. Okulumuzun bilişim laboratuarı, fen laboratuarı, teknoloji tasarım dersliği, 2 özel eğitim sınıfı,11 derslik ve 1 çok amaçlı salonu mevcut. 25 öğretmenimiz 320 öğrencimize eğitim vermeye çalışırken ben ve 2 müdür yardımcımızda okulun yönetimi ile ilgileniyoruz. Okulumuzun diğer işleri içinde 1 memur ve 1 hizmetli personel bulunuyor” dedi.

KENDİNİ YÖNETME

Velilere en önemli tavsiyesinin çocuklarına kitap okuma alışkanlığını kazandırmak olduğunu ifade eden Örenel, “Çocuklar ders çalışma programı hazırlaması için teşvik edilerek çocuğa kendine yetme ve kendi kendini yönetmesi öğretilmelidir. Çocuğun yaşına, cinsiyetine, fiziksel gücüne uygun verilen sorumluluklar çocuğun kendine güvenini arttırarak paylaşma ve başarma duygularını tatmin eder. İnsiyatif koyma ve kontrol etme becerilerini geliştirir. Sorumluluk duygusu arttırılmaya çalışılmalıdır. Kendi duygu ve düşüncelerini ifade etme konusunda teşvik edilmeli ve çocuğu dinlediğinizi ona hissettirilmelisiniz. Olumlu davranışları takdir edilmeli. Eleştiri ve yargılayıcı olmaktan daha çok çocuk anlamaya çalışılmalıdır. Başkaları ile kıyaslamayın. Çocuğun gelişimini kendi performansı içerisinde değerlendirin. İlgi ve yetenek alanlarını fark edin ve teşvik edin. Başkalarının önünde çocuğu küçük düşürmeyin” açıklamasını yaptı.

BEKLENTİLERE DİKKAT

Velilerin çocuğun başarısıyla ilgili beklentilerini kontrol etmeleri gerektiği bilgisini veren Örenel şunları söyledi: “Eğer çocuğun yeteneklerini iyi belirleyememişseniz ve onun sınırlarının çok üstünde şeyler bekliyorsanız hayal kırıklığı yaşayabilirsiniz. Unutmayın ki her insanın yetenekli olduğu alan farklıdır. Yapamadıkları değil, yapabildikleri üzerinde durun. Çocuğunun başarısını arttırmak isteyen anne-baba, çocuğunun yapamadıkları ile değil, yapabildiklerinin üzerinde durmalıdır ki takdir edildiğini, desteklendiğini gören çocuk o davranışı daha sık göstersin. Ödev yapma alışkanlığını kazandırın. Sürekli, ‘Ders çalış’ uyarısı yapmak yerine teşvik ederek cesaretlendirin. Çocukların başarılı olmalarında en önemli faktörlerden birisi teşviktir. Çocuğun televizyon izleme ve bilgisayar başında geçireceği süreleri birlikte kararlaştırın. Öğretmenleri ile görüşün. Akademik başarısı düşük, sınıfta kalma riski taşıyan öğrencileri diğer öğrencilerden ayıran en önemli etken, anne - babanın ilgisizliği olduğu belirlenmektedir.”

EĞİTİM AKTİVİTELERİ

Engin Hayri Özmeriç Ortaokulu olarak önceliklerinin öğrencilerin eğitimlerini desteklemek olduğunu açıklayan Örenel, öğrencilerin olumlu davranışlarını ortaya çıkarmak ve onları bu yönde teşvik etmek için pek çok etkinlik düzenlediklerini söyleyerek, “Geçen yıl Karşıyaka 4. bölge okulları arasında 5 branşta düzenlenen spor şenliğimize 5 okul ve 200 öğrenci katıldı. Değerler eğitimi müzikal tiyatrosu ile “Gülümseyen Kalpler” oyununu 3 öğretmenimiz ve 46 öğrencimiz ile Ziya Gökalp Kültür Merkezinde sunduk. Sosyal Bilimler olimpiyatı, şiir dinletisi gecesi, kültür gezileri ve piknikler, voleybol, futbol, yakan top turnuvaları, ses yarışması, lise tanıtım gezileri, teknoloji tasarım sergisi, derece aldığımız resim şiir ve kompozisyon yarışmaları ve akran arabuluculuğu projesi bunlardan bazıları” ifadelerini kullandı.

SOSYAL ETKİNLİKLER

24 Mart tarihinde düzenlenecek olan Türk Kızılayı Kan Bağışı kampanyasına katılacakları bilgisini veren Örenel, “25 Mayıs’ta kitap okuyorum, okuduğumu anlıyorum yarışmasında derece alan 62 öğrencimizi geziye götürüyoruz. 30 Mart yapılan sınavlarda her sınıftan ilk 10 içinde olan ve başarı yönünde iyi çıkış yapan 92 öğrencimizi Adnan Saygun Kültür Merkezine Senfoni Orkestrasını dinlemeye götüreceğiz. 3-4 Mayıs tarihlerinde ise okulumuzun Bilim Fuarı Şenliği olacak. 16 Mayıs tarihinde 4. bölge okulları arasında “Çocuk Atletizm” şenliği düzenleyeceğiz. 20 Mayıs “Barış Manço Konseri” ni İzManço derneği ile planladık. 1 Haziran “Zeki Müren konseri” Deniz Baykal Kültür Merkezinde düzenlenecek. Ayrıca okulumuzda “Doğada İngilizce Öğreniyorum” projesi yaz ayından beri devam etmekte. Okulumuzu destekleyen tüm kurum kuruluş ve velilerimize bu vesile ile teşekkür ediyorum” şeklinde konuştu.

HAYAT BULAN DEĞERLER

Değerler eğitimi çalışmalarının devam ettiğini açıklayan Örenel, “Her ayın konusu tüm öğretmenlerimizce işlenmekte. Ekibimiz öğrencilerimizle birlikte bir klip çekti. Tiyatro çalışmalarımız bu yönde hazırlanmakta ve tüm okul tarafından izlenmektedir. Geçen yıl hazırladığımız müzikal tiyatro “Gülümseyen Kalpler” 46 öğrencimiz ve 3 öğretmenimiz ile sahneye kondu. Öğrencilerimizin bizler için vazgeçilmez değerlerimizi öğrenmeleri, hayatlarını bu yönde geliştirerek sağlıklı, çalışkan başarılı olmaları yaşamları için belirleyicidir. Verdiğimiz bu değerler eğitimi ile tüm öğrencilerimizin vatanına, milletine yararlı bir vatandaş olarak yetişmelerini sağlıyoruz. Onlara inanıyor ve tüm öğrencilerime güveniyorum” dedi.

ÖDÜLLENDİRME YÖNTEMİ

Örenel, Karşıyaka ortaokulları arasında okullarının 14. sırada yer aldığını açıklayarak şu ifadeleri kullandı: “25 öğretmenimiz ile öğrencilerimizin gelişimlerini takip ediyoruz. Yetiştirme ve Destekleme kurslarımızda yapılan deneme sınavlarında en iyi çıkış yapan öğrencileri tespit ederek başarıya odaklanmaktayız. Rehberlik servisimiz başarı konusunda öğrencilerimize destek olmakta ve eksiklerini tamamlamaları yönünde takip edilmektedirler. Ayrıca zümrelerimiz hedefler ve başarı yönünde aldıkları kararları uygulamaktalar. Çocuklarımızı harekete geçirebilmek için ödüllendirme yöntemini uyguluyoruz. Okul meclisi sınıf temsilcileri ile rutin toplantılar yapmakta ve beklentilerini gerçekleştirmeye çalışmaktayız. Okul Aile Birliğimiz ve veli temsilcilerimizin öğrencileri ve okulumuzu her yönü ile desteklediklerini görüyoruz. Okulumuz kurum kültürünü ilke edinmiş durumda. Başarımızı her yıl bir çıta daha artırmaktayız.”

DOĞADA İNGİLİZCE

Okullar Hayat Olsun projesi kapsamında yürütülen kurslar bulunduğunu ve “Doğada İngilizce Öğreniyorum” kursuna 30 öğrencinin devam etmekte olduğunu açıklayan Örenel, “Maket Uçak eğitimi, Satranç ve Türk Halk Oyunları öğrencilerimiz için devam etmektedir. Velilerimize yönelik ise takı tasarım ve keçe kursları okulumuzda veriliyor. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hizmet içi eğitimlere öğretmenlerimiz başvurarak düzenlenen seminer ve konferans etkinliklerine katılım sağlanmakta. Geçen yıl Bireylerin Öğrenme Hareketliliği Ana Eylemi (Key Action 1, KA1) kapsamında Kaynaştırma öğrencilerimize yönelik sınıf yönetimi AB projesini hazırladık. 90 puan almamıza rağmen yeterli bütçe olmaması nedeni ile uygulamaya geçilemedi. Tüm öğretmenlerimiz e-Twining takip etmekte” ifadelerini kullandı.

SEVGİ ÇÖZÜMDÜR

Örenel, Rehberlik Çerçeve Planı kapsamında çalışmalarını yürütmekte olduklarını belirterek, “Rehberlik servisi öğrenci ve velilerimize çok iyi ve çözüm odaklı çalışmalar yaparak sorunların çözümünde etkili olmaktadır. Rehberlik servisimiz başarılı çalışmaları ile okulumuzun güçlü yönünü oluşturuyor. Öğrencinin okul aidiyeti kazanması bizim için çok önemli. Bu konuda spor, sanat ve kültürel etkinliklere öğrencinin katılması sağlanmalıdır. Pek çok öğrenci bu etkinlikler ile özgüven kazanmakta, yeteneklerini fark ederek kendini geliştirmektedir. Çocuklara sorumluluk verilmesi, takip edilmesi ve ödüllendirilmesi farklı bir uygulama olarak değerlendirilebilir. Çocuğun kendini güven ortamında hissetmesi ve sevgi çözüm için olmazsa olmazlardır” açıklamasını yaptı.

TEKNOLOJİ KULLANIMI

Velileri çocuklarını teknoloji bağımlılığından uzak tutabilmek için çocuğun televizyon izleme ve bilgisayar başında geçireceği süreleri aile ile birlikte kararlaştırmaları gerektiğini söyleyen Örenel, “Bu sürelerin çok uzun olmaması konusunda dikkatli davranılmalıdır. Alınan kararları uygulamada asla taviz verilmemelidir. Özellikle ders çalışmaya yönelik portalların kullanımı teşvik edilerek araştırma yapmaları sağlanmalıdır. Eğitimde öğrenci merkezli çalışmalar sonuç alınan ve değer gören çalışmalardır. Özellikle öğrencileri araştırmaya yönlendirme, hedef belirlemelerini sağlama, merak gibi hislerin geliştirilmesi ve ödüllendirme süreci ile öğrencinin teşvik edilmesi gerekiyor” şeklinde konuştu.

AYÇA ÖRENEL KİMDİR?

1970 yılında İzmir de doğan Ayça Örenel, öğrenim hayatını İzmir’de Necatibey İlkokulu, Güzelyalı Ortaokulu ve Karataş Lisesinde tamamladı. Ege Folklor Eğitim Merkezi (EFEM) Derneğini 1987-1993 yılları arasında ulusal ve uluslararası yarışma ve festivallerde temsil ederek, 1993-1998 yılları arasında Ege Üniversitesi Devlet Türk Müziği Konservatuarı Halk Oyunları Bölümünde okudu. 1998 yılında Çiğli Halk Eğitimi Merkezi Müdürlüğünde halk oyunları öğretmeni olarak göreve başladı. 2000 yılında aynı kuruma müdür yardımcısı olarak atandı. 2011 yılında Menemen Kız Teknik ve Meslek Lisesine rotasyon ile müdür yardımcısı olarak atandı. İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü Hayat Boyu Öğrenme Bölümü Proje Koordinatörü olarak çalışan Örenel, Strateji Planlama Ar-Ge bölümünde 2011-2014 yılları arasında çalıştı. Pek çok Avrupa Birliği projeleri ve yerel projeler hazırlayarak yürüten Örenel, 16 Aralık 2014 tarihinde Engin Hayri Özmeriç Ortaokuluna müdür olarak atandı. Örenel, evli ve bir kız çocuğu sahibi.

OKUL TARİHÇESİ

İlk yaptırıldığında 2 katlı ve 5 derslikli olan okul Hayri Özmeriç isimli hayırsever tarafından inşa edilerek, 1995 yazında aynı kişi tarafından 3. katı ilave ettirildi. 4 derslik, 1 laboratuvar ve 1 okuma salonu eklenen okul, Eylül 1995’te ilköğretim okuluna dönüştürüldü. İki ayrı binada eğitim verilen okulda, 1986’da Engin Hayri Özmeriç İlkokulu binası, 2003 tarihinde şu an kullanılan Engin Hayri Özmeriç Ortaokulu binası eğitim ve öğretime başladı. 2011 yılında 12 yıllık eğitime başlanması ile birlikte ortaokul olarak Zübeyde Hanım ve Latife Hanım mahallelerindeki bölgede eğitim öğretime devam etmektedir.

Haber Merkezi