Sayfa Yükleniyor...
PÜİS Başkanı İmran Okumuş, yerli üretim UTTS cihazlarının bayilere maliyet avantajı sağlayacağını ve kayıt dışı akaryakıt satışlarını engelleyeceğini ifade etti. Ayrıca, 2 adet TTO okuyucu ve 1 adet TİM modülünün ücretinin PÜİS tarafından karşılanacağı açıklandı
KEMAL ÖZKURT / Petrol Ürünleri İşverenler Sendikası (PÜİS) Ege Bölge Başkanlığı'nın Olağan Genel Kurul Toplantısı, PÜİS Genel Başkanı İmran Okumuş’un katılımlarıyla İzmir'de yapıldı. Toplantı kapsamında, günlük satışı 3 bin litrenin altında olan bayilere sağlanan Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) desteği için imza töreni düzenlendi. Toplantıda konuşan Başkan Okumuş, “UTTS konusunda geçmişte karşı bir tutum sergiledik. Hatta daha ileri giderek dava açtık. Ancak taleplerimiz karşılanınca bu tutumumuzu gözden geçirdik. UTTS ile ilgili olarak akaryakıt bayileri üzerindeki maliyetler düşürüldü. Biz de kayıt dışılığın önüne geçmek için UTTS’yi destekledik. Bu nedenle, 3 bin litrenin altında olan akaryakıt istasyonlarının 2 adet TTO okuyucu ve 1 adet TİM modülünün sendikamız tarafından karşılanmasına karar verdik” diye konuştu.
UTTS'nin asıl amacı kayıt dışılığı önlemek, hazinenin ve maliyenin kasasının soyulmasını engellemek olduğunu söyleyen Okumuş, “UTTS konusunda geçmişte karşı bir tutum sergiledik. Hatta daha ileri giderek dava açtık. Ancak taleplerimiz karşılanınca bu tutumumuzu gözden geçirdik. UTTS ile ilgili olarak akaryakıt bayileri üzerindeki maliyetler düşürüldü. Bu nedenle, üç miktarının altındaki bayilere KDV dâhil cihaz kullandırma kararı aldık. Bazı yanlış algılar oluşturuluyor. Örneğin, geçen hafta bir istasyonda gösterdim fakat bu çarpıtıldı. Bu konuda şunu belirtmek isterim: TİM ve TTO adlı yazılımlar artık Türkiye’de, Konya'da, bizim mühendislerimiz tarafından geliştirilip üretiliyor. Bu durumun pazardan pay kapma çabasında olanları rahatsız ettiğini düşünüyorum. 2024 satışları (LPG hariç) günlük 3 bin litrenin altında olan akaryakıt istasyonlarının UTTS kapsamında pompalara takılması zorunluluk haline gelen 2 adet TTO okuyucu ve 1 adet TİM modülünün ücreti (Toplam 130 bin TL), Petrol Ürünleri İşverenler Sendikamızın (PÜİS) oluşturduğu fon üzerinden karşılanacaktı” dedi.
Yeni düzenlemeyle ilgili bilgi veren Okumuş, “2024 yılında hem hizmet bedelini hem de cihaz bedelini ödeyenlerin amortismanı 13 yılda tamamlanacak. 2025 yılında ödeyenler içinse bu süre 12 yıla düşecek. Bu düzenlemeyle cihaz bedava hale gelecek” dedi. Sektördeki gelişmeleri yakından takip ettiklerini belirten Okumuş, “Teknolojik cihazların verimli kullanılması için yeni sistemler geliştirildi. Ayrıca, belirli montaj şirketlerinden alınan cihazlarla ilgili protokoller hazırlandı. Ancak bayilerin üzerindeki yükün hafifletilmesi için daha fazla destek gerekiyor” ifadelerini kullandı.
Son dönemde UTTS’nin yabancı üretim olduğu yönündeki iddialara da yanıt veren Okumuş, sistemin tamamıyla yerli ve milli olduğunu vurguladı. Kullanılan tüm çiplerin ve donanımların Türkiye’de üretildiğini belirten Okumuş, "Bu sistem aslında 27 yıldır ticari araçlarda kullanılıyor. Ancak bugüne kadar yalnızca tek bir firma tarafından sağlanan parçaların maliyeti 30 dolardı ve kimse bu maliyeti sorgulamıyordu. Bugün ise tamamen yerli üretimle hayata geçirilen UTTS'ye karşı çıkanlar, rant düzenlerinin bozulmasından rahatsız olanlar" diye konuştu.
Yeni sistemle dökme yakıt kullanımında kayır dışılığın da önüne geçileceğini ifade eden Okumuş, “1 Ocak 2025 itibarıyla yürürlüğe giren yeni düzenlemeler şantiye, maden ocağı ve TIR garajı gibi alanlara yapılan dökme akaryakıt satışlarının yasaklandı. Bu noktalarda kullanılan araçlar da UTTS sistemine dahil edilecek. Aksi takdirde, firmalar akaryakıt harcamalarını gider olarak gösteremeyecek ve vergi avantajından yararlanamayacak. Kayıt dışı akaryakıt temininin önüne geçilecek" dedi.
HABER MERKEZİ