Buzlanmaya “elektrikle ısınan beton” çözümü

Kara yollarının ya da havalimanlarındaki pistlerin kapanmasına, can ve mal kayıplarıyla sonuçlanan kazalara neden olan buzlanmanın önüne geçilmesi amacıyla elektrikle ısınan beton geliştirildi


  • Oluşturulma Tarihi : 13.02.2019 10:21
  • Güncelleme Tarihi : 13.02.2019 10:21
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
Buzlanmaya “elektrikle ısınan beton” çözümü

Dokuz Eylül Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç.Dr. Egemen Teomete, havaların soğuk olduğu kış aylarında sıkça rastlanan ve can kayıpları ile maddi zarara neden olan buzlanmaya çözüm bulmak için 3 yıl önce çalışma başlattı. Yolların yapımı sırasında kullanılabilecek beton karışımı üzerinde çalışmalar yürüten Teomete, içinde elektriğin iletilmesini sağlayacak malzemelerin bulunduğu yeni bir harç ve beton formülü elde etti. Teomete, böylece betonun elektrikle ısınmasını mümkün hale getirerek ısınma testlerinde başarılı sonuçlara ulaştı.
OTOMATİK DEVREYE GİRECEK
Projeye ilişkin açıklamalarda bulunan Teomete, her yıl buzlanmanın sebep olduğu trafik kazalarında onlarca insanın hayatını kaybettiğini, çok sayıda kişinin yaralandığını, araçların hasar gördüğünü hatırlattı. Kara yollarının yanı sıra hava yolu ulaşımının da buzlanmadan olumsuz etkilendiğine işaret eden Teomete, pist buzlanması nedeniyle seferlerin aksadığını, uçaklar pistten çıkarak büyük maddi zararla sonuçlanan kazalar yapabildiğini anlattı. Çözüm için kullanılan tuz ve kimyasalların yol malzemesine, çevreye ve araçlara zarar verdiğini ifade eden Teomete, ayrıca kimyasalların yurt dışından ithal edildiğine dikkati çekti. Teomete, tuzlama ve kimyasalların uygulanması sırasında pistin kapatılabildiğini, uçak seferlerinde aksamalar olduğunu, buna rağmen birkaç saat sonra buzlanmanın tekrarlandığının görüldüğünü ifade ederek, “Aynı durum kara yolu için de geçerli. Yollara tuz atılıyor, kimyasallar atılıyor, bunun için kimyasallar, araç, personel kullanılıyor ama yollar bir süre sonra tekrar buz tutuyor. Köy yolları kapanıyor, hastalar hastaneye gidemiyor. Bu projedeki amacımız bunları bertaraf etmek” diye konuştu. Geliştirdikleri betonda çimento, su, akışkanlaştırıcı ve kumun yanı sıra çelik ve karbon lif ile karbon nanotüplerin bulunduğunu aktaran Teomete, elektrikle ısınan harç ve betonun ısı testlerinde oda sıcaklığından 45-50 derece sıcaklığı 20 dakika içinde ulaştığını, daha fazla amperle sürenin kısaltılabileceğini söyledi. Doç.Dr. Teomete, betonun termostatik kontrollü olacağını, sıcaklığa göre otomatik olarak devreye gireceğini kaydetti. AA/İZMİR