“Çeşme’deki temizlik buzdağının görünen yüzü”

Ege Bölgesi Sanayi Odasının Aralık Ayı Olağan Meclis Toplantısı’nda gündem, Panama bandıralı geminin Çeşme kıyılarını 50 ton yakıtla kirletmesi oldu. Skandalla ilgili konuşan Meclis Üyesi Nedim Anbar, “Yapılan temizlik buzdağının görünen yüzü” dedi


  • Oluşturulma Tarihi : 28.12.2016 09:09
  • Güncelleme Tarihi : 28.12.2016 09:09
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
“Çeşme’deki temizlik buzdağının görünen yüzü”

EMİRCAN IŞILDAK

İzmir’in ve Türkiye’nin gözde tatil beldesi Çeşme’de geçtiğimiz günlerde karaya oturarak bazı kıyıları yakıt içerisinde bırakan Panama bandıralı özel gemi, Ege Bölgesi Sanayi Odasının (EBSO) Aralık Ayı Olağan Meclis Toplantısı’na damgasını vurdu.

Konuyla ilgili konuşan EBSO Meclis Üyesi Nedim Anbar, durumun ciddiyetini gözler önüne serdi. Anbar, mevcut durumdan ürünlerin etkilenmediğini ancak rüzgarın Lodos’a dönmesi durumunda çok ciddi zararla karşı karşıya olabileceklerini ifade etti. Anbar, ayrıca yapılan temizliğin buzdağının görünen kısmı olduğunu söyledi.

ÜRÜNLER TEHLİKEDE

Çeşme’nin ve İzmir’in önemli geçim kaynaklarından olan kültür balıkçılığı sektörünün olaydan etkilenmemesi için çalışmaların sürdüğünü ifade eden Anbar, “Şu an rüzgarın istediğimiz şekilde olması sayesinde ürünlerimiz etkilenmedi. Biz de bu süreçte hasadımızı toplamaya maksimum süratle devam ediyoruz. Eğer rüzgar lodosa dönerse bütün ürünlerimizi kaybedebiliriz” dedi.

HATA PİLOTAJ HATASI

Olayın ardından bölgede sektör temsilcileri ile araştırma yaptıklarını ifade eden Anbar, kazanın tamamen kaptanın hatasından kaynaklandığını vurguladı. Anbar, “Canım Çeşme’yi rezil eden bir olayla karşı karşıyayız. Kaptanın açıklaması balıkçı gemilerinden kaçmak için karaya oturduğu yönünde. Ama bizim olayı fiilen yaşayan arkadaşlarla yaptığımız görüşmeden kazanın tamamen pilotaj hatasından olduğunu anlıyoruz” ifadelerini kullandı. Gemiden sızan yakıtın kıyılara yayılmaması için acilen alınması gereken önlemlerin geciktiğini söyleyen Anbar, “Geminin karaya oturmasının ardından gemiden fueloil yayılmasıyla Çeşme koyları içler acısı bir hal aldı. Normalde olayın olduğu andan en kısa süre içinde yakıt sızıntısı olan geminin etrafına iki kat olacak şekilde bariyerlerin çekilmesi gerekir. Biz olayın 3’üncü gününde bağırmaya başladık. Şu an olayın olduğu Ildır’dan bütün Çeşme’ye kadar kıyılar fueloile bulanmış durumda. Şu an çok az bir sızıntı var” şeklinde konuştu.

“TEMİZLİK BUZDAĞININ GÖRÜNEN KISMI”

Anbar ayrıca mevcut kirliliğin buzdağının görünen yüzü olduğunu da söyledi. Temizleme çalışmalarını değerlendiren Anbar, “Şu an iki aylık bir çalışmayla temizleme işleminin yapılacağı ifade ediliyor. Bu buzdağının görünen kısmı. Havaların ısınmasıyla birlikte bu kirlilik daha da gün yüzüne çıkacaktır. Şu an yapılacak temizleme görünen temizledir. Suyun altındakini temizlemeye fırsat yok. Çeşme kıyıları maalesef bir, iki yıl boyunca devam edecektir” dedi.

ÇEŞME’DE NE OLMUŞTU?

Çeşme’de geçtiğimiz günlerde karaya oturan Panama bandıralı Japon Mitsubishi firmasına ait Lady Tuna isimli orkinos yüklü gemi, karaya oturarak yaklaşık 50 tonluk fueloil ve kimyasal atığı kıyıya bıraktı. Sızan yakıt Paşa Limanı ve Ildır kıyılarını ciddi tahribata uğrattı. Geminin karaya oturmasından birkaç gün sonra Paşa Limanı ve Ildır kıyılarında gemiden sızan fueloil atıklarının temizleme çalışmaları başlatıldı. İlk olarak gemiden sızıntının engellenmesi için başlatılan çalışmaların ardından atığın yayıldığı kıyılarda temizlik operasyonu başlatıldı. Yaklaşık 50 ton olduğu tahmin edilen atık için çalışmaların 2 ay süreyle devam etmesi öngörülüyor. 2017 yaz sezonu öncesi çalışmaların tamamen bitmesi öngörülürken, turizm cenneti Çeşme’nin kışın faydalanan balık üreticileri, ihracatta büyük paya sahip su ürünleri sektörünün olaydan etkilenmesinden endişe ediyor. 

Haber Merkezi