- Gündem
- 04.05.2025 00:22
Üstün Zekalılar Eğitim Merkezi İzmir Operasyon Sorumlusu Mentör Derya Şafak, potansiyeli yüksek çocukların en büyük problemlerinin senkronize olamama durumu olduğunu söyledi. Şafak, ailelere de bu konuda uyarılarda bulundu
EMİRCAN IŞILDAK ÖZEL HABER
Üstün Zekalılar Eğitim Merkezi İzmir Operasyon Sorumlusu Mentör Derya Şafak, üstün potansiyele sahip üstün zekalı çocukların eğitiminde ailelere büyük sorumluluk düştüğünü dile getirdi.
Zenginleştirilmiş eğitimin önemine değinen Şafak, üstün zekalı çocuklara baskı yapılmaması gerektiğini de belirtti. Çocukların en çok senkronize olamama problemi yaşadığını hatırlatan Şafak, aileleri bu konuda uyardıklarını söyledi.
PROFESYONEL TESTLER
Üstün potansiyel, çocuklarımızın daha hızlı öğrenip, daha hızlı algılayabildikleri, gördüklerini seri bir şekilde muhakeme edip geri bildirim yapabildikleri bir durum. Bu durumu dikkatli ebeveynlerin çocuğun doğumundan itibaren anlayabilmesi mümkün olabiliyor. Çok küçük yaşlarda farklı seslere tepkiler vermesi, ismi ile hitap edilmesi durumunda reaksiyon göstermesi ile başlar. Ancak bir çocuğun üstün zekalı olup olmadığı sonucunu profesyonel ekiplerin yaptığı testlerle anlayabiliriz. Bu tanımlamayı yapabilecek olanlar ise Türkiye Psikologlar Derneğine üye olan, WISC-R* sertifikası olan kişiler diyerek üstün zekalılık durumunu açıklayan Şafak, üstün zekalı çocuğu olan ailelere de tavsiyelerde bulundu.
SENKRONİZE OLAMAMA
Şafak, Çocuklarımızın potansiyelinin yüksek olması, onların her zaman başarılı, her şeyin altından kolayca kalkabilen, her zaman her yerde ve her şekilde performans sergileyen bireyler oldukları anlamına gelmiyor. Ebeveynleri de her zaman bu şekilde uyarıyoruz. Çocuğunuzun 6 yaşında olduğunu, entelektüel yaşının ise 12 olduğunu varsayalım. Yani çocuğunuzun bedeni her 6 yaşındaki çocuğun yapabileceği şeyleri yaparken, beyni 12 yaşındaki bir çocuk gibi işliyor. Bu durumun yol açabileceği karışıklığı hayal etmek de güç. Beethoven'a tapan çocuğunuz kemanla ancak daha dün annemizin şarkısını çalabiliyor olabilir, Van Gogh'a hayranlık duyarken ancak çöp adam çizebiliyor da olabilir. Ya da uluslararası bir satranç turnuvasını kazandıktan sonra eve dönerken kardeşiyle arasında bir oyuncak krizi yaşayabilir. Unutmayın ki, potansiyeli yüksek çocukların yaşadıkları en büyük problemlerin başında Asynchrony dediğimiz Türkçe karşılığıyla Senkronize Olamama Durumu geliyor. Bu, bazı alanlarda çok başarılı olan bireylerin, diğer konularda son derece yetersiz olabileceği, bazı şeyleri inanılmaz kolay kavrarken, bazı şeyleri anlamakta güçlük çekebileceği anlamına geliyor diyerek uyardı.
EĞİTİMİN ALTINI ÇİZDİ
Şafak ayrıca, doğru eğitimin üstün potansiyelli çocuklar için olmazsa olmaz olduğunun altını çizdi. Üstün potansiyele sahip çocukların zenginleştirilmiş eğitim almaları gerektiğini söyleyen Şafak, Bu çocuklarımızın mutlaka zenginleştirilmiş eğitime gitmeleri gerekiyor. Çocukların kendi seviyelerindeki arkadaşlarıyla kaynaşması lazım. Örgün öğretim aldıkları okullarında her zaman kendilerini ifade edemiyorlar. Fikirleri için yeterli süre bulamayabiliyorlar. Hızlı kavrayıp öğrendikleri için arkadaşlarından ileri seviyede kalıyorlar. Bunun dışında ilgilerini çeken bir konuyu anlatacak, konuşup tartışacak bir arkadaş bulamadıkları için yalnız kalıyorlar. Fikirlerini ve düşüncelerini ifade etmekten kaçınıp, kendi kabuklarına çekiliyorlar. Bu durumda sosyal çevreyle ilişkilerini zedeliyor dedi.