Eğitim Reformu Girişimi’nden ‘Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne eleştiri

MEB’in ‘Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ başlıklı müfredat taslağı erişime açıldı. Peki, ilk değerlendirmeler nasıl? Eğitim Reformu Girişimi, görüşlerini açıkladı


  • Oluşturulma Tarihi : 30.04.2024 11:46
  • Güncelleme Tarihi : 30.04.2024 08:46
  • Kaynak : SULTAN GÜMÜŞ KAYA
Eğitim Reformu Girişimi’nden ‘Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne eleştiri

Çocuğun ve toplumun gelişimi için eğitimde yapısal dönüşüme nitelikli veri, yapıcı diyalog ve farklı görüşlerden ortak akıl oluşturarak katkı yapan bağımsız ve kar amacı gütmeyen bir girişim olan Eğitim Reformu Girişimi (ERG), Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) 26 Nisan’da erişime açtığı ‘Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ başlıklı müfredat taslağına ilişkin ilk değerlendirmesini paylaştı.

ERG tarafından yapılan açıklama şöyle:

“İstişare sürecine yeterli zaman tanınmaması süreci tepeden inmeci hâle getiriyor ve sürecin meşruiyetine gölge düşürüyor. 10 yılda geliştirildiği paylaşılan yeni müfredatın, 3 bini aşkın sayfadan oluşan 26 farklı yeni öğretim programı ve bir ortak metin içerdiği düşünüldüğünde, paydaşların, bir haftalık sürede müfredata ilişkin derinlikli değerlendirme yapabilmesi gerçekçi bir beklenti değildir.”

ZARURİ VE YETERSİZ

“Geribildirim süresinin uzatılması, sürecin işbirliğine ve şeffaflığa dayalı olabilmesi için zaruridir” denilen açıklamada, “Müfredatın hazırlanmasında öğretmenlerin ve akademisyenlerin çalıştığı belirtilse de bu kapsam Türkiye’nin eğitim ekosisteminin büyüklüğünü ve çeşitliliğini temsil etmekte yetersizdir. Öğrenciler, öğretmenler, veliler, üniversiteler, özel sektör ile sivil toplumun görüşlerinin ve deneyimlerinin göz ardı edilmesi, yeni müfredatın ihtiyaç ve beklentileri karşılamamasına yol açacaktır. Eğitime dair karar alma süreçlerine, eğitimin tüm paydaşlarının katılım hakkı sağlanmalıdır” sözlerini kullandı.

KAMUOYUYLA ŞEFFAF BİR BİÇİMDE PAYLAŞILMALI

Devamında, “Kapsayıcı, katılımcı ve nitelikli geribildirim süreçleri, dayatmacılıktan uzak öğretim programları için elzemdir. Ayrıca öğretim programı taslağı hazırlanırken yapılan ihtiyaç analizi ve uygulama bütçe planı kamuoyuyla şeffaf bir biçimde paylaşılmalıdır. Düzenlemelerin kimler tarafından yapıldığı, bu kişilerin yetkinlikleri, her bir dersin öğretim programı için uzmanlık alanları ve kaynakça da kamuoyuna açıklanmalıdır” bilgisi paylaşıldı.

KAPSAYICI BİR PROGRAM GELİŞTİRİLMELİ

Son olarak ise “Verilen kısa sürenin, müfredatın tüm boyutlarıyla kapsamının değerlendirilememesine, sadece ders içeriklerine dar ve yüzeysel bir biçimde odaklanılmasına neden olacağı açıktır. Millî Eğitim Bakanlığı’ndan geribildirimler için yeterli süre tanımasını; bilimsel, şeffaf, kapsayıcı bir program geliştirme ve değerlendirme süreci uygulamasını talep ediyoruz. Kamuoyunu da bu sürece katılmaya davet ediyoruz” çağrısı yapıldı.

SULTAN GÜMÜŞ KAYA

Yazarımız Kim ?

SULTAN GÜMÜŞ KAYA