- Gündem
- 22.04.2025 18:33
Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı Mevlüt Kaya, madencilerin sorunlarının bir türlü bitmediğini söyledi. Kaya, Kuzey Iraka ihracatta kamyon başına ödediğimiz denetim vergisi gereksiz bir yük oluşturuyor dedi
ÖZKAN PEKÇALIŞKAN
Ege İhracatçı Birlikleri Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı Mevlüt Kaya, maden ihracatçılarının sorunlarının bir türlü bitmediğini ve biten her sorun sonrası sürekli yeni sorunların ortaya çıktığını söyledi. Kaya, Konteyner krizi sonrası maden ihracatçıları birliğinin bölünmesi, İzmir mermer fuarının İstanbula ya da Antalyaya taşınma çalışmasının yanında bir de K. Iraka ihraç edilen mermerden denetim ücreti olarak kamyon başına 450-650 dolar alınması ihracatçıya gereksiz bir yük oluşturuyor. Bakanlığın çözüme kavuşturmasını bekliyoruz diye konuştu.
DELİ DUMRUL VERGİSİ
Kuzey Iraka gönderilen ürünlerden kamyon başına alınan bu vergilerin Deli Dumrul vergisi olarak nitelendirilebileceğini söyleyen Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı Mevlüt Kaya, Şu andaki sorun ise Kuzey Irak. K. Iraka gönderdiğimiz her 60 bin doların altındaki ürüne 450 dolar, 60-100 bin dolarlık ürüne ise 650 dolar denetim ücreti ödüyoruz. Bu da yeni başladı. Türkiyede bu denetim işleri İstanbul merkezli İntertek diye bir firma yapıyor. Firmaya bu ücretleri ise; fiziki gözetim yani miktar kontrolü, kalite kontrolü ve markalama ve paketleme kontrolü yaptığı için veriyoruz. Mermer sektöründe sadece 7 bin lira kamyon başına ödüyoruz. Bir de 450-650 dolar bu firmaya denetim adı altında ödeme yapıyoruz. Bu çok yüksek bir meblağ. Yani metrekare başına 1,5 dolar kayıp yaşıyoruz. Bu süreçte yeni başladı. Bu süreci bakanlık başlattı ve bununla ilgili gerekli itirazlarda da bulunduk. Bu süreçle ulaşılmak istenen amaç ve hedef doğru olabilir ama kamyon başına 100-150 dolar olsun. Çünkü bir firma en az 3-4 kamyon yükleme yapar. Kamyon başına 650 dolardan verdiğini düşününce gereksiz bir yük oluşturuyor. Bu ücreti daha aşağılara çekmek için gerekli çalışmaları sürdürüyoruz diye konuştu.
KONTEYNER KRİZİ BİTTİ
Konteyner krizinin bittiğini ama yeni sorunlarla uğraştıklarını belirten Kaya, şöyle devam etti: Her şey dünya devi bir firmanın iflasıyla başladı. Sonrasında ise piyasadaki konteyner sorunundan dolayı fiyatlar bilinçli olarak yükseltildi ve bu fiyatlara mecbur bırakıldık. Ekonomi Bakanlığı bu sorunu çözmek için ciddi girişimde bulunmuştu. Yaklaşık 3-4 ay bu süreçte ciddi sıkıntılar yaşadık. Piyasaya ise batan Çinli firmanın yerine yeni bir firma girdi. Bu firma girince de süreç olumluya doğru ilerledi ve sonrasında sorun tamamen çözüldü. Bu süreçte bu konteynere zam gelmesi için elinde konteyner bekleten yani karaborsacılık yapan firmaları da bakanlığımız ikaz edip, cezalandırdı.
EGE EKONOMİK KAYIP YAŞAR
Madenciliğin bölünerek Türkiye çapında tek bir birlik olması yönündeki girişimin ise Ege Maden İhracatçıları Birliği için sıkıntılara yol açacağını söyleyen Kaya, Süreç Ege Bölgesi için olumsuz ilerleyebilir. Çünkü eğer madencilik İstanbula taşınırsa Ege Bölgesi ihracatında ciddi ekonomik kayıplar olabilir. Bu sorunu da Ekonomi Bakanlığımızla görüştük. Olumlu geri dönüş alacağımıza inanıyorum ifadelerini kullandı.